رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیدبهادر احرامیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

رقابت مقدم بر خصوصی‌سازی است

احرامیان می‌گوید: قبل از خصوصی‌سازی باید دو اولویت در نظر گرفته شود؛ اول اینکه آزادسازی اقتصادی بر خصوصی‌سازی ارحج باشد و قانون و مقررات خصوصی‌سازی اصلاح شود.

09 تیر 1395
کد خبر : 2167
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دهه اول تیرماه که به پایان برسد، اقتصاد بخش خصوصی یاد سالگرد اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی می‌افتد؛ قانونی که قرار بود وضعیت را برای بخش خصوصی بهبود بخشد اما انتظار آنها برآورد نشد.

سیدبهادر احرامیان، عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران می‌گوید: «باید نحوه خصوصی‌سازی در ایران، آسیب‌شناسی شود.» او آسیب خصوصی‌سازی را در دو نکته خلاصه می‌کند: «اولا ما قبل از اینکه آزادسازی اقتصادی انجام دهیم، خصوصی‌سازی را شروع کردیم. مسئله بعدی به سازوکارهای حقوقی در ایران برمی‌گردد.»

عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران در ادامه می‌گوید: «خصوصی‌سازی قبل از آزادسازی اقتصادی، باعث شد دولت به بخش خصوصی اعتماد نکند؛ در نتیجه در واگذاری‌ها، مالکان دیگر، مالکانی غیر از بخش خصوصی را به بخش خصوصی ترجیح داد.» او معتقد است: «از طرف دیگر قوانین و مقررات باعث شد مدیران جدید در بنگاه‌های واگذار شده به عنوان «مدیر تسویه» عمل کردند. این افراد به جای حفظ بنگاه و اشتغال‌زایی، به ارزش دارایی جزء بنگاه اندیشیدند و ماهیت کلی آن را فراموش کردند.»

احرامیان تصریح می‌کند: «دولت‌ها بخصوص دولت نهم و دهم، در واگذاری بنگاه‌های دولتی سازوکار مشخصی را پیش نگرفت و همین رویه باعث شد که بزرگترین آسیب به اقتصاد ایران تحمیل شود.»

واگذاری‌های بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی انتظارات این بخش را برآورد نکرد. احرامیان درباره علت آن می‌گوید: «برای موفقیت نباید راه گذشته را تکرار کنیم؛ ما باید روش کار را عوض کنیم.» او تاکید می‌کند: «عده‌ای می‌گویند اقتصاد ایران ظرفیت خصوصی‌سازی ندارد، اما من معتقدم باید روش اجرای کار را تغییر دهیم. خصوصی‌سازی در همه جای دنیا یک اصل قابل‌پذیرش اقتصادی است اما متاسفانه روش کار ما ایراد زیادی دارد.»

«رقابت مقدم بر خصوصی‌سازی است؛» این را عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن می‌گوید. او معتقد است: «ما باید روش خصوصی‌سازی اقتصاد دولتی را تغییر دهیم. اول اینکه ما باید اصل رقابت و آزادسازی اقتصاد را بپذیریم. بعدا خود بازار تنظیم‌گر روابط بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود.» او تصریح کرد: «در شرایط رقابتی، بنگاه خصولتی که نه بنگاه خصوصی است و نه بنگاه دولتی معنی ندارد و سازوکار بازار و رقابت است که مناسبات بین بنگاه‌ها را تنظیم می‌کند.»

احرامیان به نقش قوه قضائیه، دولت و مجلس اشاره می‌کند: «بنگاه‌های اقتصادی به مقررات و قوانین خوب نیاز دارند و باید همه بنگاه‌های اقتصادی از امکانات یکسان برخوردار شوند. اینگونه نباشد که قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی در دست یک طیف قرار بگیرد و امکان رقابت بخش خصوصی با این بنگاه‌ وجود نداشته باشد.»

عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران تاکید می‌کند: «راز شکوفایی اقتصادی در بزرگ شدن اقتصاد بخش خصوصی است؛ و ما باید به این بخش اعتماد کنیم. اما روش اعتماد و کار ما ایراد دارد. باید روش کار را تغییر دهیم و بر عملکرد گذشته خود بازنگری داشته باشیم، تا از گذشته برای آینده راه درس بگیریم.»

در همین رابطه