مهمترین رویدادهای اتاق ایران در هفته‌ اول دی‌ماه

خودروسازان بانک‌داری می‌کنند؟

در شرایطی که نرخ سود بانکی کاهش یافته، به نظر می‌رسد که خودروسازان از این فرصت استفاده کرده و برای جذب نقدینگی، با تداوم پرداخت سودهای بالا به پیش‌فروش محصولات خود اقدام می‌کنند.

15 تیر 1395 - 10:30
کد خبر : 2296
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در شرایطی که بانک‌ها نرخ سود سپرده بانکی را به 15 درصد کاهش داده و نرخ سود تسهیلات نیز از روز شنبه آینده به 18 درصد کاهش خواهد یافت که گزارش‌ها حاکی از آن است که خودروسازان همچنان برای پیش‌فروش محصولات خود، از سودهای 18 تا 28درصد به عنوان سود مشارکت و انصراف استفاده می‌کنند.

این رفتار خودروسازان از نگاه برخی کارشناسان، یک نوع رفتار بانکداری محسوب می‌شود. با این اقدام، این احتمال وجود دارد که مردم پول‌های خود را از بانک‌ها بیرون کشیده و به حساب خودروسازان بریزند.

به باور آنها، اقدام خودروسازان شباهت زیادی با عملکرد موسسه‌های مالی غیرمجاز دارد که در سال‌های اخیر با سودهای بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، باعث اختلال در نظام پولی کشور شده بودند.

اما در مقابل، برخی کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که دلیل کاهش نرخ سود سپرده همین بوده که پول مردم به سمت تولید رود. بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در این خصوص عنوان می‌کند: «این سودی که خودروسازان می‌دهند، بابت سرمایه‌گذاری‌ای است مردم انجام می‌‌دهند و پیش‌فروش است. دو خودروساز کشور نیز بنگاه غیربانکی است.»

وی می‌افزاید: «البته در مجموع به نظر من خود این قصه باید جمع شود و در مجموع در دنیا این موضوع مرسوم نیست، اما به هر جهت خودروسازان در سیستم بانکی نیستند و برای ترغیب بیشتر مشتریان، یک چنین کاری را می‌کنند.»

عضو سابق انجمن قطعه‌سازان با بیان این‌که مشابه این موضوع این است که خودروها را قسطی می‌فروشند، تصریح می‌کند: «اصلا تمام کاهش نرخ بهره برای همین است که پول‌های سرگردان به سمت تولید برود.»

شهریاری عنوان می‌کند: «خودروسازان به مشتریان که سرمایه‌گذاری می‌کنند تا خودرویی را در آینده بخرید، سود می‌دهند، بنابراین به دلیل این‌که سیستم بانکی نیستند، این حق را برای خود ایجاد می‌کنند که در رقابت بازار بتوانند موفق باشند.»

موضوعات :
در همین رابطه