رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

دست‌اندازهای ‌WTO؛ چیستی و چگونگی؟

از سال١٩٩٥ تا ٢٠١٤، امریکا ٢٣ بار ورود ایران به سازمان تجارت جهانی را وتو کرده است. به سبب حق وتویی که این کشور از عضویت در سازمان تجارت جهانی به دست آورده است هر زمان که موضوع ورود کشور به این سازمان مطرح شده، امریکا مانع ورود ایران به این سازمان شده است.

30 اردیبهشت 1397
کد خبر : 2406
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

١٢ روز ازتصمیم ترامپ برای خروج امریکا از برجام را می‌گذرد. در این میان هر‌چند اتحادیه اروپا تضمین‌های لازم برای بقا در ایران و ماندگاری به تعهدات برجام را داده است اما تجربه‌های گذشته موجب شده تا برخی اقتصاددانان و فعالان اقتصادی برای پیدا کردن راه‌حل‌های گذر از دوران جدید به کاستی‌های قدیمی مطرح‌نشده در برجام بپردازند؛ کاستی‌هایی که از سوی برخی از این اقتصاددانان به عنوان جای‌خالی‌های تضمینی در برجام نگریسته می‌شود. در این میان برخی اقتصاددانان معتقدند که اگر ایران عضو سازمان WTO بود هیچ‌یک از معاهده‌های بین‌المللی نمی‌توانست ایران را به راحتی از گردونه اقتصادی خارج کند. موضوعی که به نظر می‌رسد اگر‌چه کاستی‌های اقتصادی را به رخ می‌کشد اما خبر از راهکاری می‌دهد که در صورت پیگیری آن می‌توان کشور را از سایر تصمیم‌های خلق‌الساعه برخی ابرقدرت‌های غربی مصون دارد. البته نیم نگاهی به تاریخ ورود ایران به WTO خود نشان‌دهنده نگاه‌های بازدارنده برخی کشورها برای ورود ایران به این سازمان بوده است هر‌چند طی سال‌های گذشته در داخل نیز تلاش‌های بیشتری برای ورود به این سازمان انجام شد اما به دلیل نوع نگاه منفی‌ای که در سال‌های قبل برای پیوستن به این سازمان در داخل کشور مطرح بود این تلاش‌ها هم آنچنان موفق نشد و ایران همچنان تنها باید عضو ناظر سازمان تجارت جهانی باشد و نه عضو دایم آن که از مصونیت‌های خاص اقتصادی بهره گیرد.

موضوعی که لطفعلی بخشی، عضو انجمن اقتصاددانان و استادیار بازنشسته دانشگاه علامه در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را کالبد شکافی می‌کند و می گوید: از سال١٩٩٥ تا ٢٠١٤، امریکا ٢٣ بار ورود ایران به سازمان تجارت جهانی را وتو کرده است. به سبب حق وتویی که این کشور از عضویت در سازمان تجارت جهانی به دست آورده است هر زمان که موضوع ورود کشور به این سازمان مطرح شده امریکا به بهانه‌های مختلف مانع ورود ایران به این سازمان شده است. این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که چه ضعف‌هایی در دیپلماسی اقتصادی بوده است که سبب ضربه‌پذیری کشور از تحریم‌ها شده است، ادامه می‌دهد: در کنار سنگ‌اندازی‌های امریکا در این خصوص، در داخل کشور نیز متاسفانه برخی دولت‌ها به سبب خط فکری‌ای که داشته‌اند با ورود کشور به بازارهای جهانی مشکل داشته‌اند و آن را مناسب شرایط کشور نمی‌دیده‌اند. از دیدگاه این افراد اگر قرار است کشور در بازارهای بین‌المللی حضور یابد باید زیرساخت‌های لازم را دارا باشد و چون کشور نتوانسته است در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشد نمی‌توان به منتفع شدن از مزایای ورود به این سازمان مطمئن بود. بخشی با اشاره به نقش سازوکارهای نادرست داخلی در این خصوص اضافه می‌کند: اصلاح سوبسیدهایی که به برخی صنایع داده می‌شود یا اعمال تعرفه‌های گمرکی بالا از جمله موانعی هستند که ایران را با توجه به شرایط و الزامات کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی از ورود به آن باز‌می‌دارد.

وی معتقد است: عضویت ایران در این سازمان می‌تواند به سبب بهبود در روابط بین‌المللی و در صدر آن روابط تجاری بین‌المللی نقش تعیین‌کننده‌ای در وضعیت کشور در سطح جهانی ایجاد کند و شعاع دایره اختیارات کشورها را در اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها کوچک و کوچک‌تر کند. این اقتصاددان می‌افزاید: امریکا از شرایط کنونی ایران و نیاز او به عضویت در سازمان تجارت جهانی آگاه است، این را می‌توان در مخالفت‌های پی‌در‌پی که با ورود کشور به سازمان WTO از طرف امریکا در دوره‌های مختلف اعمال شده است، نظاره کرد. با تمام این تفاسیر، اگر قرار بر انعقاد برجام دومی باشد دیپلماسی اقتصادی کشور باید تمرکز بیشتری بر ورود به این سازمان داشته باشد و در کنار سایر درخواست‌های خود، هدف از برجام را ورود به این سازمان قرار داد. او ادامه می‌دهد: اگر ایران نیز همچون کشورهای ترکیه، سوریه، پاکستان و بسیاری دیگر در تجارت جهانی به موجب عضویت در این سازمان سهم بیشتری داشت دست امریکا برای اعمال تحریم‌ها تا این حد گشوده نبود. بخشی مطرح‌ می‌کند: به خاطر فضای متشنج جهانی و طرز فکر نادرستی که نسبت به دولت ایران و سوگیری‌های آن در جهان به واسطه جوسازی‌های امریکا وجود دارد نمی‌توان پذیرش این پیشنهاد را قطعی دانست. اما آنچه مسلم است اینکه نمی‌توان از اهمیت الحاق به این سازمان برای کشور چشم پوشید و صرفا به اقداماتی که به سبب حضور امریکا دراین سازمان نافرجام مانده و خواهد ماند، بسنده کرد.

WTO و تجارت آزاد

آدام اسمیت از اولین اقتصاددان‌هایی بود که بر تاثیرگذاری تجارت آزاد بر رشد و توسعه اقتصادی تاکید داشت. از دیدگاه این اقتصاددان، توزیع بهینه عوامل تولید است که ازکانال تجارت آزاد می‌تواند کشور را در مسیر دستیابی به رشد اقتصادی بالا هدایت کند. از طرفی بالا بودن درجه باز بودن تجاری به سبب دستیابی به دانش و فناوری‌های پیشرفته و همچنین تقویت سرمایه‌‌گذاری خارجی در کشور نیز نباید نادیده گرفته شود. در اشاره به مشکلات مربوط به دریافت نکردن تکنولوژی و فناوری‌های نوین همین بس که زعفران تولید ایران به سبب ضعف در سیستم بسته‌بندی داخلی در سایر کشورهایی چون اسپانیا و... باید مراحل آخر تولید خود را طی کند و مهر ساخت اسپانیا بر روی آن بخورد. این در حالی است که اعمال محدویت‌ها بر ورود سرمایه‌های خارجی به کشور نیز به نوعی تجارت آزاد و ورود سرمایه‌های خارجی را مختل کرده است.

حضور در سازمان تجارت جهانی

کشورهای عضو سازمان از کاهش تعرفه‌های یکدیگر سود می‌برند و کشورهای عضو ناچارند با کاهش تعرفه‌های خود محصولات را به سایر کشورهایی که با آنها توافقنامه تجاری دارند صادر کنند. هرچه پیش می‌رویم به سبب منفعت‌های تجارت آزاد کشورهای عضو این سازمان بیشتر از قبل قوی و تاثیرگذاردر اقتصاد خواهند شد و این فعالیت‌های اقتصادی کشورهای غیرعضو را با محدودیت‌های بیشتری مواجه می‌کند و همین منجر به تمایل بیشتر کشورها برای استفاده از این مزایا باشد. از طرفی کشورهایی که مایل به حضور در این سازمان بوده‌اند یا هم‌اکنون با قوانین حاکم بر این سازمان فعالیت می‌کنند به دنبال استفاده از تجارت آزاد و باز بودن تجاری برای تقویت صادرات خود هستند که به سبب بهبود در روابط تجاری خود بتوانند از کانال افزایش در سطح صادرات به سودآوری برسند. طبق پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه، کشورهای جهان سومی که بدون پیش‌بینی سیاست‌های تجاری مناسب و تجهیز منابع و امکانات داخلی برای توسعه صادرات کشور عضویت در این سازمان را پذیرفته‌اند نتوانسته‌اند به اهداف خود دست یابند. از طرفی عضو نبودن یک کشور در حال توسعه در سازمان تجارت جهانی به معنی مصون ماندن این کشور از روند پیشرفت‌های جهانی نیست و این فرآیند که با وقفه‌ای همراه خواهد بود، کشورهای غیر‌عضو را نیز منتفع می‌کند. آنچه در این میان هویدا است نیاز به نوعی هزینه- فایده برای اتخاذ تصمیم است.

برآورد حضور ایران در WTO

نتیجه یک پژوهش‌ معتبر در این زمینه نشان می‌دهند که الحاق به این سازمان موجب افزایش در درآمد ملی به میزانی کمتر از ٠,٥ درصد خواهد شد که حدود دو‌پنجم این میزان به امتیازات حاصل از دسترسی به بازارهای صادراتی مربوط است. از طرفی آثار این الحاق بر سرمایه‌گذاری کل و همچنین مصرف خصوصی با توجه به نوع سیاست‌های اتخاذی در این مورد متفاوت خواهد بود. در این پژوهش که با عنوان «سازمان تجارت جهانی و الزامات آن در اقتصاد ایران» از سوی رضا اکبریان، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز انجام شده، آمده است که اخذ امتیاز دسترسی به بازارهای تجاری به‌تنهایی می‌تواند موجب افزایش ٧١ درصدی در صادرات غیرنفتی ایران شود. با توجه به وضعیت نه‌چندان مناسب بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع در کشور، اگر قرار بر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی باشد باید قبل از هر اقدامی استراتژی مشخصی را برای بهره‌برداری هرچه بیشتراز این بخش‌ها اتخاذ کرد. این در حالی است که به سبب جهانی شدن می‌توان در بهبود و ارتقای صنایع نوپا رشد خوبی داشت. از طرفی کالاهای تولید داخل باید قدرت رقابت‌پذیری و حضور در بازارهای بین‌المللی را داشته باشند که با توجه به ضعف‌ها و کمبودهای مربوط به بخش تولید و صنعت داخلی دستیابی به آن کارساده‌ای نخواهد بود. همچنین بحث‌های مربوط به بازار خرید نیز در این میان مطرح است، کالایی که قرار است در سطح بین‌الملل به فروش برسد باید بازار هدف خود را داشته باشد.

بهبود سیاست‌های داخلی

اگر قرار است رشد و توسعه اقتصادی کشور هدف‌گذاری شود و افزایشی در سطح صادرات غیرنفتی کشور دیده شود، در کنار تلاش برای الحاق به WTO باید چشم به موقعیت بیرونی کشور داشت، نگاه خود را به بازارداخلی متمرکزتر کرد. ارتقای سطح صادرات غیرنفتی کشور قبل از آنکه در سایه عضویت در سازمان تجارت جهانی نایل شود به صادرات نفتی و چگونگی مدیریت درآمدهای نفتی منوط است. افزایش در ارزش پول داخلی می‌تواند به منزله سوبسیدی باشد برای بخش واردات و مالیاتی برای بخش صادرات و همین عامل موجب می‌شود سایر سیاست‌های این حوزه در اولویت‌های بعدی قرار بگیرند. در کنار موارد ذکر‌شده، برخی بر این باورند که ورود به بازارهای بین‌المللی به خاطر واردات برخی کالاهای با‌کیفیت مجال روی کار آمدن و جان گرفتن را از نمونه‌های مشابه داخلی بگیرد؛ به نقد از این دیدگاه باید گفت اگر بتوان به واسطه جهانی شدن ظرفیت صنایع داخلی را سنجید اتفاقا این رخداد می‌تواند تاثیر مثبتی بر اقتصاد داخلی نیز داشته باشد چراکه بهتر است حمایت از صنایع کم‌بازده متوقف شود و منابع مالی که تاکنون به آن اختصاص یافته است در اختیار وارداتی قرار بگیرد که به سبب تعهدات WTO ملزم به اجرای آن خواهیم بود.

در همین رابطه