رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست خبری خسروتاج عنوان شد

برنامه جامع برخورد با قاچاق کالا اجرایی می‌شود

امروز مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه واردات خودرو به کشور به شدت تحت کنترل است، اعلام کرد که مجوز واردات ۷۰۰ دستگاه شورلت آمریکایی باطل شده است.

21 تیر 1395
کد خبر : 2418
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
امروز مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه واردات خودرو به کشور به شدت تحت کنترل است، اعلام کرد که مجوز واردات ۷۰۰ دستگاه شورلت آمریکایی باطل شده است.

مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

چندی است که به دلیل داغ بودن بازار قاچاق، انواع واردات به کشور زیر ذره‌بین قرار گرفته است و مسئولین بیش از پیش در راه مبارزه با قاچاق عزم خود را جزم کرده‌اند.  امروز خسروتاج در نشست خبری خود درباره‌ برنامه جامع برخورد با قاچاق کالا بیان کرد: در تدوین این برنامه جامع سعی شده است تا برای همه اقلام کالا براساس ظرفیت‌ها، نوع جنس و ویژگی‌های آن برنامه‌ای مختص به همان کالا را ارائه کنیم.

او با تشریح اولویت‌های این برنامه عنوان کرد: پوشاک جزو اولویت‌های اصلی این برنامه و دخانیات، موبایل و قطعات یدکی نیز در دستور کار قرار دارد که به زودی مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کد گذاری کالاهای وارداتی برای جلوگیری از قاچاق نیز خاطر نشان کرد: طرح‌هایی همچون طرح شبنم به جز گسترش قاچاق هیچ ارمغانی برای سیستم اقتصادی نداشت، چرا که برچسب‌های شبنم در ابتدای ترخیص کالا به صورت فله در اختیار واردکننده قرار می‌گرفت که در نهایت در زمان فروش خرد بر روی کالا نصب می‌شد و در این میان حدفاصل بین تحویل برچسب و فروش کالا زمانی بود که بسیاری از برچسب‌ها جابه‌جا می‌شد و هرگونه جعل از روی آنها ممکن بود.

وی افزود: در کد گذاری کالاهای ورودی نیازی نیست تا همه آنها شماره‌گذاری شوند، به عنوان مثال در حال حاضر ۲۰ برند سیگار ممنوع اعلام شده است که این ممنوعیت مشخص است و نیازی به تفکیک آنها وجود ندارد و یا در مواردی مانند لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی ذاتا کدهای شناسایی بر روی قطعات مختلف آنها نصب شده است که قابل ردیابی است و نیازی نیست تا شماره‌های دیگری را به سیستم تحمیل کنند.

خسروتاج یکی از راه‌های اصلی قاچاق را ترانزیت دانست و اظهار کرد: ترانزیت از جمله راه‌های اصلی قاچاق است که کالاهایی مانند سیگار که زمینه‌ قاچاق دارند از طریق ترانزیت جابه‌جا می‌شوند، ولی با هماهنگی‌هایی که با گمرک انجام شده است قرار بر این شده تا ترانزیت کالاهای مستعد قاچاق به طور کلی ممنوع شود که آثار آن را به زودی در بازار داخلی مشاهده خواهیم کرد.

خودرو نیز یکی دیگر از کی دیگر از اقلام وارداتی به کشور است که خسروتاج با اشاره به موضوع واردات خودروهای آمریکایی به ایران عنوان کرد: در این زمینه یک تاجر ایرانی از طریق نمایندگی شورلت کره در عمان اقدام به ثبت سفارش برای واردات ۷۰۰ دستگاه خودرو از این برند آمریکایی کرده بود که بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، به این واردکننده ابلاغ شد که بر اساس سیاست‌های کلان کشور اجازه واردات این خودرو را ندارد و مجوز آن باطل می شود.

او در ادامه در خصوص واردات خودرو تصریح کرد: واردات خودرو به کشور به شدت تحت کنترل است؛ به طوری که به زودی با همین روند تمام آسیب هایی که خودرو وارداتی برای صنایع داخلی ایجاد می کرد حل خواهد شد و در همین راستا سال گذشته مشکل لاستیک و باطری از طریق بخشنامه هایی که سازمان توسعه و تجارت صادر کرد، حل شد و برای آنها نمایندگی های رسمی و خدمات پس از فروش تعیین شد.

در همین رابطه