روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

در نشست هیئت نمایندگان صورت گرفت

توافقات مهم وزیر کار با اتاق ایران

علی ربیعی راه حل مشکلات اقتصادی کشور را شکل‌گیری «طبقه متوسط صنعتی قدرتمند» عنوان کرد و از مطالعات و تجربیات دانشگاهی و شخصی خودش در این زمینه صحبت کرد.

27 تیر 1395
کد خبر : 2548
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امروز به همراه معاونان خود و رئیس سازمان تأمین اجتماعی میهمان چهاردهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران بود.

این عضو کابینه یازدهم از 5 توافق مهم وزارتخانه متبوعش با اتاق ایران خبر داد که برای فعالان اقتصادی کارساز خواهد بود.ربیعی در میان صحبت‌هایش راه حل مشکلات اقتصادی کشور را شکل‌گیری «طبقه متوسط صنعتی قدرتمند» در کشور عنوان کرد و از مطالعات و تجربیات دانشگاهی و شخصی خودش در این زمینه صحبت کرد.

او پس از جلسه رسمی با نمایندگان پارلمان بخش خصوصی، در جمع خبرنگاران گفت:«اقدامات مهمی را با اتاق هماهنگ کردیم. تصمیم گرفتیم روزانه و آنلاین جواب استعلام‌های اتاق را بدهیم. دوستان اتاق راجع به ترکیب هیئت‌های حل اختلاف نظر داشتند. من موافقت کردم که این ترکیب متعادل شود. تصمیم خوبی راجع به مسئولیت اجتماعی گرفتیم که اتاق‌ها با سازمان بهزیستی مشارکت کنند.هم‌چنین برای بخشودگی جرائم که قبلا در دولت هم کارسازی کرده بودیم، کیفیت و چگونگی آن را با اتاق هماهنگ کردیم. اگر کارفرماها تسهیلات دریافت می‌کنند، حق بیمه و جریمه را نباید از روی این میزان بردارند که این تسهیلات به سرمایه در گردش تبدیل شود.»

ربیعی ادامه داد:«قرار شد بازرسی‌های همراه با جریمه را کاهش دهیم و با کمک خود کارفرماها این بازرسی‌ها را سامان دهیم. درباره مشاغل سخت و زیان‌آور، قرار شد این مشاغل را به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم و به آدم‌هایی که واقعا در حوزه این مشاغل جای می‌گیرند، توجه شود.هم‌چنین در خصوص سه‌جانبه‌گرایی، روابط بین کارگر، کارفرما و دولت صحبت کردیم و به نتایج مهمی در این زمینه رسیدیم.»

کلینکی عمل کردن برای حل مسائل و مشکلات بنگاه‌ها نیز یکی از موارد مهمی است که بر اساس روایت علی ربیعی، در جمع اتاق ایران تصمیم به آن گرفته شد. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این‌باره می‌گوید:«تسهیلات، ضعف مدیریت، ضعف تکنولوژی و نداشتن مدیریت صحیح، عمده مشکلات بنگاه‌هاست. ما به صورت کلان می‌دانیم مشکلات بنگاه‌ها چیست، اما به صورت عملیاتی مشکلات از بنگاه به بنگاه متفاوت است. دوستان اتاق پیشنهاد داشتند در سطح استان‌ها این کلینیک‌ها را راه‌اندازی کنیم. یک بحث این بود ما به کارخانه‌ها گروه‌های مشاور بفرستیم، این کار را به صورت اشتراکی با اتاق انجام دهیم و حتی هزینه‌ها را وزرات کار و اتاق با هم متقبل شوند.»

ربیعی در توضیح این روش می‌گوید:«مثلا در قالب گروه‌های مشاور به بنگاه‌ها گفته شود الان در طراحی مشکل دارید و باید تکنولوژی را به این شیوه تغییر دهید، یا مشکل سرمایه در گردش را می‌توانید این‌طور حل کنید. این مشاوره برای بهبود تولید است و در کشورهایی که شرایطی مشابه ما داشته‌اند، تجربه موفقی بوده است.»

در همین رابطه