رادیو مجازی اتاق ایران: 27 بهمن 1403

نایب رئیس اتاق ایران در همایش کیفیت در تولید و خدمات

تساهل از راس و مطالبه‌گری از پایین، پیش‌نیاز رسیدن به کیفیت است

نیروی انسانی با کیفیت با نظام آموزشی باکیفیت؛ نظام آموزشی باکیفیت با نظام دولتی باکیفیت و در نهایت این امور با قوانین باکیفیت محقق خواهند شد.

29 تیر 1395 - 20:11
کد خبر : 2636
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
نیروی انسانی با کیفیت با نظام آموزشی باکیفیت؛ نظام آموزشی باکیفیت با نظام دولتی باکیفیت و در نهایت این امور با قوانین باکیفیت محقق خواهند شد.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران - عکس: مرداد نیک‌روان

همایش کیفیت در تولید و خدمات توسط انجمن دارندگان نشان استاندارد با حضور صاحبان بنگاه‌های اقتصادی برگزار شد.

نایب رئیس اتاق ایران در این همایش، عضو محور شدن سازمان استاندارد، حذف موسسات ناظر موازی، حضور موسسات بیمه‌ای برای تضمین خدمات تولیدکننده، اصلاح قانون حمایت از حقوق مصرف کننده را از موارد مهم در رسیدن به کیفیت در تولید عنوان کرد.

پدرام سلطانی که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما سخن می گفت بر ضرورت خروج سازمان استاندارد از ساختار دولتی تاکید کرد.

این فعال اقتصادی همچنین تعدد و تنوع مراکز نظارتی در حوزه غذا و دارو را از دیگر موانع رسیدن به کیفیت در این بخش‌ها عنوان کرد و گفت: در حوزه‌هایی که مزیت‌های زیادی دارند چند سازمان به عنوان ناظر فعالیت می‌کنند و در نهایت قوانین و مقرارت زاید و نظارت‌های موازی و گاه متناقض، هزینه تولید را بالا برده و مزیت کاهش می‌یابد. برای افزایش کیفیت این روند باید اصلاح شود.

سلطانی از پیشنهادات دیگر خود را برای اصلاح ساز و کار کیفیت در کشور سخن گفت: حضور موسسات بیمه‌ای برای تضمین خدمات تولید کننده و حمایت از مصرف کننده، می تواند بسایر موثر باشد. اتاق ایران نیز آمادگی دارد در این حوزه همکاری‌های لازم را داشته باشد.

پیشنهاد دیگر نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اصلاح قانون حمایت از حقوق مصرف کننده و ایجاد انجمن‌های خودتنظیم مصرف کننده برای مطالبه‌گری حمایت از تولید است.

سلطانی همچنین ایجاد شعبه‌های ویژه قضایی برای رسیدگی به حقوق مصرف کننده و کیفیت محصولات را مورد توجه قرار داد.

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه موضوع کیفیت از انسجام و گستره بالایی برخوردار است، گفت: اگر در کشوری بخواهند کالای باکیفیت تولید شود، مگر با نیروی انسانی باکیفیت محقق نمی‌شود. نیروی انسانی نیز با نظام آموزشی باکیفیت، نظام آموزشی باکیفیت با نظام دولتی باکیفیت و در نهایت این امور با قوانین با کیفیت محقق خواهند شد. به این ترتیب می‌بینم که برای رسیدن به کالا یا خدمتی با کیفیت باید در تمام سطوح و ابعاد یک جامعه، کیفیت حاکم باشد.

نایب رئیس اتاق ایران، تساهل از راس و مطالبه‌گری از پایین را  دو پیش‌نیاز اصلی رسیدن به کیفیت در جامعه عنوان کرد. سلطانی گفت: سطوح پایین جامعه همواره باید کیفیت را مطالبه کنند و از طرفی دیگر سطوح بالا نیز باید با اعتماد به جامعه و تساهل برای جوامع مدنی، به کیفیت کمک کنند.

سلطانی همچنین لزوم وجود محیط کسب و کار مطلوب و سلامت اداری که موجب رقابت در محیط کسب و کار می‌شود را مورد توجه قرار داد و گفت: هر چقدر محیط کسب و کار را رقابتی کنیم، کیفیت اختیاری و بدون اجبار اتفاق می‌افتد.

نایب رئیس اتاق ایران در بخشی از سخنانش لزوم تصویب قوانین باکیفیت برای جلوگیری از مشکلات بعدی را مورد توجه قرارداد و گفت: تصویب بخشنامه‌ و آیین‌نامه‌های اصلاحی بسیار در کشور نشان از این دارد که ما در کیفیت قانو‌گذاری خود نیز با مشکل مواجهیم. در چنین حالتی بخش خصوصی و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی به جای اینکه توجه خود را به کیفیت کالا و افزایش کیفیت معطوف کنند، باید متوجه مشکلات و موانع کسب و کار خود باشند و این موضوع هزنیه و وقت و انرژی آنها را می‌گیرد.

در همین رابطه