رادیو مجازی اتاق ایران: 27 بهمن 1403

در نشست مسوولان خدمات بازرگانی اتاق‌های سراسر کشور عنوان شد؛

لزوم ارایه خدمات متنوع‌تر به اعضای اتاق‌ها

اتاق ترکیه به حدی از ارایه خدمات درآمدزایی دارد که بخشی از آن را به دولت کمک می‌کند؛ بخشی را به عنوان وام و تسهیلات به اشخاص داده و در کنار اینها، امکانات وسیعی نیز در اختیار تجار و بازرگانان قرار داده است.

الهام گوهریان

خبرنگار
04 مرداد 1395 - 12:37
کد خبر : 2747
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مسوولان خدمات بازرگانی اتاق­ های سراسر کشور توسط معاونت استان‌های اتاق ایران برگزار شد.

درگردهمایی مسوولان خدمات بازرگانی اتاق­ های سراسر کشور متنوع کردن و افزایش خدمات اتاق به اعضا مورد تأکید قرار گرفت.

 معاون استان­ های اتاق ایران، با بیان اینکه اولین و بیشترین مراجعه ­هایی که به اتاق ­های سراسر کشور می ­شود، برای دریافت کارت بازرگانی و خدماتی در این رابطه است، گفت: «مسوولان خدمات بازرگانی در هر اتاق مهم­ترین قسمت هر اتاقی هستند چرا که کارت بازرگانی و اعتبار اتاق در گرو این کار است و بقیه امور در حاشیه این مسوولیت هستند.»

سید جواد زمانی،اهمیت ایجاد وحدت رویه در لزوم اطلاع رسانی و به روزرسانی مسوولان خدمات  بازرگانی سراسر کشور را مورد نظر قرار داد و گفت: « هر مسوولی که  در کارش به روز نباشد، به موفقیت نرسیده و یکی از اهداف ما از برگزاری این نشست، به روزرسانی اطلاعات مسوولان خدمات بازرگانی است.»

وی در رابطه با سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی گفت: « با همفکری اتاق‌های سراسر کشور باید ببینیم چه برنامه­ هایی برای جلوگیری از سوء استفاده­ ها می‌توانیم انجام دهیم و به رفع مشکل سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی کمک کنیم.»

معاون استان‌های اتاق ایران، لزوم ارایه خدمات متنوع به اعضای اتاق‌ها به جز خدمات کارت و گواهی مبدا، همچنین اهمیت احراز اهلیت افراد برای دریافت کارت بازرگانی را مورد توجه قرار داد. وی گفت: «در احراز اهلیت افراد متقاضی کارت بازرگانی باید از استفتائات شخصی جلوگیری کرد و همه استان­ ها  باید به یک روش عمل کنند و همه باید از قانون واحد اتاق پیروی کنند و هویت واحد اتاق را انسجام بخشند.»

رویکرد آموزش محوری معاونت استان‌ها

نادر سیف، مدیر امور توسعه استان­ های اتاق ایران با بیان اینکه معاونت استان ­ها، رویکرد آموزش محوری را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: «اعتقاد داریم که با تکیه بر آموزش و اهمیت دادن به امر آموزش می ­توانیم بین اتاق ایران و اتاق­ های استانی تعامل ایجاد کرده و از طرفی رویکردهای کلان اتاق را  نیز برای اتاق­ های سراسر کشور تببین کنیم.»

مدیر امور توسعه استان­ های اتاق ایران افزود: « این نشست ­های چندجانبه همچنین باعث ایجاد وحدت رویه میان اتاق ایران و اتاق­های استانی می ­شود.»

وی  با تأکید بر اهمیت ارایه خدمات بازرگانی در اتاق‌های سراسر کشور، بر ارایه خدمات متنوع‌تری در اتاق تأکید کرد و گفت : «در اتاق‌های دنیا به این موضوع بسیار توجه می‌شود. به عنوان مثال اتاق ترکیه به حدی  از ارایه خدمات درآمدزایی دارد که بخشی از آن را به دولت کمک می‌کند؛ بخشی را به عنوان وام  و تسهیلات به اشخاص می‌دهند و امکانات وسیعی نیز در اختیار تجار و بازرگانان قرار داده اند.»

کارت بازرگانی تنها به افراد با صلاحیت‌ داده شود

 معاون امور مجلس اتاق ایران، در  نشست مسوولان خدمات بازرگانی اتاق‌های سراسر کشور در اتاق ایران گفت: «در اتاق­ ها  با مسایل بسیاری در حوزه تخلفات کارت‌های بازرگانی روبرو هستیم  و حتی گاهی نمایندگان مجلس به ما تذکراتی می دهند و معاونت فنی و خدمات بازرگانی اقداماتی برای این موضوع انجام می د‌هد.»

محمد رضا رمضانی، افزود: «در مورد کارت­ های بازرگانی در شرایط خاصی هستیم و کارت بازرگانی باید به افرادی داده شود که واقعا صلاحیت دریافت آن را دارند و نباید به دست افراد ناباب افتاده و موجب سو استفاده از کارت بازرگانی شود. باید فکری به حال این موضوع کنیم تا اینکه این تخلفات باعث سلب این مسوولیت از اتاق شود.»

قائم مقام دبیر کل اتاق ایران،  از انجام مطالعات تطبیقی برای مقایسه ساختار اتاق‌های سراسر کشور با اتاق‌های دیگر نقاط دنیا توسط اتاق ایران خبر داد و گفت: «در اتاق‌های دنیا عضویت اجباری وجود ندارد چرا که به دلیل اقدامات ارزنده‌ای که برای اعضای اتاق انجام می‌دهند صاحبان بنگاه ها خودشان اشتیاق دارند که عضو اتاق شوند و ما نیز باید به آن سمت حرکت کنیم که با خدمات متنوع و ارزنده‌ای که ارایه می‌دهیم، صاحبان بنگاه‌ها به سمت اتاق بیایند.»

معاون امور مجلس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در حال حاضر در کشور شرایط خاصی حاکم است و اکثریت واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند یا در حال تعطیل شدن هستند و اتاق ایران و اتاق‌های استانی در این شرایط با استفاده از ظرفیت‌های اتاق برای حضور در مجامع و شوراهای مختلف و همراهی مجموعه سه قوه با اتاق، می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در بهبود شرایط ایفا کنند»

رمضانی همچنین پیرامون درآمد یک در هزار اتاق، گفت: «تا پایان برنامه پنجم توسعه یک در هزار را خواهیم داشت و بعد از تصویب و ابلاغ قانون جدید دیگر یک در هزار منبع درآمد اتاق‌ها نخواهد بود که به دلیل درخواست‌های مکرر صاحبان بنگاه­ ها این موضوع بدین صورت تغییر گردیده که بخشی از سود سالانه پس از کسر مالیات به تشخیص هیئت رئیسه و تصویب اتاق مشخص و دریافت شود که البته پس از تصویب شورای نگهبان این قانون اجرایی خواهد شد.»

تأکید بر اهمیت ارایه خدمات بازرگانی

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران خاطر نشان کرد: «در حال حاضر اتاق‌ها 30 خدمت را می‌توانند به اعضای خود ارایه دهند و می‌توان این خدمات را افزایش داد. اگر چنین شود اعضا برای دریافت این خدمات و نه تنها برای کارت، به اتاق مراجعه می کنند.»

مظفر علیخانی گفت: «در میان ماموریت­ های اتاق، خدماتی که به اعضای خود ارایه می­دهد اهمیت بیشتری دارد  وآنچه که در سطح اقتصاد کلان ارایه می­ دهیم به اندازه خدماتی که به اعضای اتاق‌ها و صاحبان کسب و کار ارایه می ­دهیم، اهمیت ندارد.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع کارت‌های بازرگانی بسیار مورد توجه مسئولان و رسانه‌ها قرار گرفته است، گفت: «کارت‌های بازرگانی مخالفان و موافقان جدی دارد بعضی‌ معتقدند باید حذف شود، بعضی‌ها عضویت فراگیر را مطرح می‌کنند و در حالی که درآمد اتاق هم به کارت‌ها وصل است و بعضی از فعالان اقتصادی هم در ابتدا اتاق را به عنوان محل دریافت کارت محسوب می‌کنند، نمی‌توان این موضوع را به چالش کشید.»

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران افزود: «علاوه بر کارت بازرگانی و گواهی مبدا، کارنه تیر، تسجیل اسناد تجاری، گواهی امضا، نیز در حوزه خدمات بازرگانی هستند که با مطرح شدن تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک،  مدیریت خدمات بازرگانی در اتاق‌های سراسر کشور باید این مسایل را رصد کرده و مورد توجه قرار دهد.»

علیخانی گفت: «آنچه امروز می‌تواند از  یکسو کارایی اتاق و از طرفی رضایت دریافت کننده خدمات اتاق را بیشتر کند این است که خدمات ارایه دهنده به اتاق روز به روز بیشتر و متنوع‌تر شود.»

نقش مهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود محیط کسب و کار

مهدی صدری، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران گفت: «در بهبود محیط کسب و کار، فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار مهم است ونقش بسیاری در این زمینه دارد. به عنوان نمونه اگر با  خدمات الکترونیکی بتوان تنها یک روز زمانِ صادرات یک محصول را کاهش داد، تاثیر بزرگی در اقتصاد یک کشور و تولید ناخالص داخلی یک کشور خواهد داشت.»

در همین رابطه