رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

غلامحسین شافعی در همایش بین‌المللی گردشگری خراسان جنوبی

عدم توازن سیاست‌های ارزی و تجاری فرصت‌های گردشگری را گرفته است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران می‌گوید: عدم تعادل و توازن در سیاست‌های ارزی و تجاری باعث شده فرصت‌های توسعه گردشگری در ایران محقق نشود آن هم در وضعیتی که ارزش‌افزوده حاصل از گردشگری و توریسم با ارزش افزوده حاصل هیچ صنعت و کالایی قابل‌مقایسه نیست.

15 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28535
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه ارزش‌افزوده حاصل از گردشگری با هیچ صنعتی قابل‌مقایسه نیست، گفت: عدم تعادل و توازن سیاست‌های ارزی و تجاری فرصت‌های گردشگری را از ایران گرفته است.

غلامحسین شافعی در اولین همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت و فرصت‌های محلی و بین‌المللی خراسان جنوبی افزود: توسعه صنعت گردشگری به‌منزله توسعه همه‌جانبه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او با بیان اینکه دولت و وزارت امور خارجه باید برای رفع چالش‌های صنعت گردشگری توجه ویژه داشته باشند، تصریح کرد: در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با چالش‌هایی در حوزه درآمدهای ارزی مواجه است، توجه به صنعت گردشگری می‌تواند یک فرصت طلایی برای جبران کاستی‌ها به دست دهد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه ایران یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار می‌آید، گفت: علاوه بر این، ایران یکی از جامع‌ترین مقاصد سفر گردشگری محسوب می‌شود و به همین واسطه تمایل ورود گردشگر و توریسم به کشورمان بسیار بالاست.

شافعی با بیان اینکه در سال ۹۷ بعد از سیاست‌های جدید ارزی، برخی از گردشگران قریب به ۱۵ ساعت در فرودگاه انتظار کشیدند، افزود: هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم اول باید تکلیف خودمان را با سیاست‌گذاری در بخش‌های اقتصادی به‌خصوص گردشگری مشخص کنیم چراکه عدم تعادل و توازن در سیاست‌های ارزی و تجاری، فرصت‌های گردشگری را از ایران گرفته است و تداوم این عدم تعادل باعث می‌شود صنعت گردشگری ایران همچنان محدود بماند.

به گفته او پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران در عرضه جهانی به ۱.۶ میلیارد نفر برسد.

شافعی تأکید کرد: ایران جزو 10 کشور برتر دنیا در صنعت گردشگری است و ازآنجایی‌که ارزش‌افزوده حاصل از این بخش با هیچ کالا و صنعتی قابل‌مقایسه نیست، توسعه گردشگری می‌تواند راه برون‌رفت از بن‌بست توسعه و رهایی از وابستگی به نفت در اقتصاد ایران باشد.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه آفتاب بیابان لوت خاصیت درمانی ویژه‌ای دارد، خواستار ایجاد دبیرخانه همایش بین‌المللی گردشگری بیابانی لوت شد و گفت: استان‌های سیستان بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی باید کاری مشترک برای توسعه گردشگری در بیابان لوت انجام دهند.

شافعی همچنین خواستار برگزاری همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت به‌صورت سالانه شد و گفت: ایران نایب‌رئیس جاده ابریشم است و اگر دبیرخانه همایش بین‌المللی گردشگری بیابان لوت از این مزیت استفاده کند، تحولی عظیم خواهد داد.

در همین رابطه