رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

داخلی‌سازی قطعات وارداتی با حمایت دولت از تولیدکنندگان میسر می‌شود

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است، «داخلی سازی قطعات وارداتی» که به‌تازگی موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، باید خیلی زودتر اجرا می‌شد. او تأکید می‌کند که ظرفیت‌های گسترده‌ای برای اجرای این ایده وجود دارد و باید جوانان صاحب ایده و تولیدکنندگان را ترغیب کرد.

05 خرداد 1398
کد خبر : 28839
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است، «داخلی سازی قطعات وارداتی» که به‌تازگی موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، باید خیلی زودتر اجرا می‌شد. او تأکید می‌کند که ظرفیت‌های گسترده‌ای برای اجرای این ایده وجود دارد و باید جوانان صاحب ایده و تولیدکنندگان را ترغیب کرد.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران؛ عکس: سعید عامری

رضا رحمانی وزیر صنعت روز گذشته در نامه‌ای به فرشاد مقیمی مسئول پروژه‌های ساخت داخل وزارت صنعت ابلاغ کرد: «در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در سال رونق تولید ضرورت دارد به همه شرکت‌های فعال و بزرگ ازجمله شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، تراکتورسازی تبریز، آلومینیوم سازان، شرکت ملی مس، گل گهر، چادرملو، سنگان، ایزوایکو، تولیدکنندگان سیمان، نیروگاه‌های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، گروه مهنا و… ابلاغ شود که نسبت به ایجاد نمایشگاه قطعات و ملزومات وارداتی موردنیاز خود اقدام کرده و با فراخوان عمومی از همه صنعتگران و قطعه سازان برای ساخت آن‌ها در داخل دعوت کنند.»

به باور صاحب‌نظران، داخلی سازی قطعات وارداتی به‌خصوص در حوزه خودروسازی که به‌واسطه تحریم‌های آمریکا دچار مشکلات فراوانی شده دارای اهمیت دوچندان است. سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، 28 اردیبهشت از راه‌اندازی پویش ملی داخلی سازی قطعات خودرو باهدف «کاهش ارزبری» و «ساخت محصولات جدید» برای نخستین بار در صنعت خودرو خبر داد.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر این نکته که داخلی سازی قطعات وارداتی از پیشنهادهایی بود که بخش خصوصی مدت‌ها پیش طی برگزاری جلسات خصوصی با دولت خواستار اجرایی شدن آن شده بود، افزود: جای امیدواری دارد که این پیشنهاد در حال حاضر موردتوجه قرارگرفته است؛ تحریم‌های فعلی آمریکا تجربه جدیدی برای ایران نیست و قبل از این هم فعالان اقتصادی با موقعیت این‌چنینی مواجه بودند.  در سوابق دوره‌های گذشته خوانده‌ایم که در دوره‌ای، برزیل صادرات نفت به ایران را متوقف کرد و همین امر برای مقطعی کشور را دچار مشکل کرد. بااین‌حال پس از مدت کوتاهی پالایشگاها موظف به تولید نفت شدند و بدین‌وسیله تهدید تحریم نفتی آن زمان به فرصت تبدیل شد.

نجفی منش افزود: وضعیت امروز حاکم بر صنعت قطعه‌سازی بی‌شباهت به همان سال‌ها نیست و باید با از فرصت پیش‌آمده به نحو مطلوب بهره‌برداری کرد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: برمبنای آمارهای رسمی منتشرشده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیش از 4 هزار شرکت دانش‌بنیان فعال هستند که فعالان این عرصه عمدتاً جوانان صاحب ایده‌ای هستند که باید از ظرفیت آن‌ها به نحو مقتضی استفاده کرد.

نجفی‌منش در همین زمینه تأکید کرد برپایی نمایشگاه دائمی از قطعات و ملزومات وارداتی فرصت بسیاری مناسبی به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است تا آنها محصولات خود را به بازار عرضه کنند. شکی نیست که شرکت‌های فعال در حوزه قطعه‌سازی اگر نتوانند 100 درصد قطعه‌های خارجی را بسازند اما توانمند به «حداکثر سازی» خواهند بود و این یعنی توسعه صنعت قطعه‌سازی کشور و کاهش ارزبری از کشور.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی همچنین توصیه کرد تا به‌منظور اجرایی شدن کامل ایده داخلی‌سازی قطعات وارداتی، همه دستگاه‌های اجرایی هماهنگ با یک دستورالعمل‌ واحد عمل کنند.

نجفی‌منش همچنین تاکید کرد: همراهی سازمان استاندارد در این زمینه بسیار ضروری است و نباید انتظار این سازمان از تولیدکنندگان به نحوی باشد که مسیر ساخت قطعات وارداتی را با مشکل مواجه سازد.

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: قطعه‌سازان برخلاف گذشته باید هزینه مواد اولیه را نقدی پرداخت کنند و با این شرایط نمی‌توانند به خودروسازان با روش سابق قطعه تحویل دهند؛ چراکه آن‌ها بعد از حدود سه الی چهار ماه پول را تسویه می‌کنند. باید قطعه سازان را برای تولید قطعات وارداتی ترغیب کرد و این امر در گروی این است که اولا قیمت قطعات به‌روز و ثانیا زمان پرداخت به قطعه سازان حداکثر یک‌ماهه باشد. در غیر این صورت مشوقی برای تولید قطعات وارداتی وجود نخواهد داشت.

در همین رابطه