رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وزیر اقتصاد و دارایی در دیدار با سفیر چین در ایران

توافق‌های اقتصادی بین ایران و چین را پیگیری کنید

دژپسند در دیدار با سفیر چین در ایران در پایان مأموریت پنج‌ساله‌اش خواستار پیگیری تفاهم‌های اقتصادی بین دو کشور شد. به گفته وزیر اقتصاد و دارایی ظرفیت‌های بالای اقتصادی وجود دارد که باید دو کشور برای استفاده از آن همکاری‌های لازم را توسعه دهند.

09 خرداد 1398
کد خبر : 28886
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر اقتصاد و دارایی امروز با پانگ سن سفیر جمهوری خلق چین در تهران که به‌زودی مأموریت 5 ساله وی در ایران پایان خواهد یافت، دیدار و گفت‌وگو کرد. فرهاد دژپسند با اشاره تفاهم‌های اقتصادی بین دو کشور، خواستار پیگیری آن‌ها شد.

این دیدار که در محل وزارت اقتصاد و دارایی انجام شد، دژپسند که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را هم بر عهده دارد، گفت: همکاری‌های اقتصادی خوبی تاکنون میان ایران و چین صورت پذیرفته و ظرفیت‌های بالای اقتصادی نیز همچنان وجود دارد که باید دو کشور برای استفاده از آن همکاری‌های لازم را توسعه دهند.

او با اشاره به روابط راهبردی دو کشور، خواستار ادامه این روحیه همکاری سفیر برای پیگیری تفاهم‌های اقتصادی طرفین در چین شد و ابراز امیدواری کرد همانند دوره حضور پانگ سن، سفیر جدید این کشور نیز بتواند به توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دوجانبه کمک کند.

پانگ سن، سفیر جمهوری خلق چین در تهران هم در این دیدار گفت: روابط اقتصادی دو کشور در دوره وزارت دژپسند بیش‌ازپیش توسعه یافته است.

او سفرهای متقابل روسای جمهور دو کشور و همچنین سفر رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به چین را نشانه‌ای از دوران درخشان اخیر در روابط دوجانبه دانست.

فروردین 1398 هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و چین در پکن برگزار شد؛ در آن دیدار دژپسند گفته در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه، چین در پنج سال گذشته هموار شریک اول تجاری ایران بوده است به‌طوری‌که حجم تعاملات تجاری دو کشور در سال 2018 به بیش از 35 میلیارد دلار رسیده است.

به گفته او در سال 2018 میلادی، رقم صادرات ایران به چین حدود 21 میلیارد و 100 میلیون دلار و رقم واردات ایران از چین هم 14 میلیارد و 370 میلیون دلار بوده است.

همان زمان چیان که مینگ، معاون وزیر بازرگانی چین هم گفته: بازار چین به کالاهای ایرانی بخصوص انرژی و نفت نیاز زیادی دارد در همین راستا واردات نفت ایران به چین در سال گذشته (2018) میلادی، 25 درصد رشد داشته است.

او ایران را یک شریک بسیار مهم چین در منطقه خاورمیانه دانست و افزود: سطح مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی 35 میلیارد دلار بود که بخش مهمی از آن واردات ایران به چین بوده است.

خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های این کشور علیه ایران، روابط اقتصادی چین و ایران را به‌عنوان دو شریک استراتژیک تحت تأثیر قرار داده است. چند ماه قبل وب‌سایت Bourse & Bazaar در گزارشی تحلیلی آورده که ارزش صادرات چین به ایران در ماه‌های پایانی سال 2018 به میزان قابل‌توجهی کاهش پیداکرده و از 1.2 میلیارد دلار در اکتبر (مهر 1397) به تنها 400 میلیون دلار در ماه دسامبر (آذر 1397) رسیده است. به عبارتی، صادرات چین به ایران طی یک بازه 2 ماهه حدود 70 درصد کاهش‌یافته است. اما هنوز هم چین یکی از کشورهایی است که شریک تجاری و مشتری نفت ایران است؛ وزیر اقتصاد و دارایی هم در این دیدار به این مزیت‌ها تاکید دارد.

موضوعات :
در همین رابطه