رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

حسین پیرموذن در افتتاحیه کنفرانس اکو در اردبیل مطرح کرد

توسعه گردشگری، میانبری برای ایجاد اشتغال

حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل در افتتاحیه دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در اردبیل، با اشاره به اشتغال‌زایی بالای صنعت گردشگری، توسعه صنعت توریسم و گردشگری سلامت را میانبری برای ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد. به عقیده او کشورهای عضو اکو ظرفیت بالقوه بالایی برای توسعه همکاری‌های گردشگری دارند و می‌توانند نقش بااهمیتی در صنعت گردشگری جهان داشته باشند.

28 خرداد 1398
کد خبر : 29124
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بتواند نقش عمده‌ای در ایجاد آگاهی در خصوص راهکارها و موانع و مشکلات توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی کشورهای عضو اکو به‌صورت ویژه در زمینه گردشگری و گردشگری سلامت ایفا کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل ابراز امیدواری کرد: برگزاری کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو بتواند نقش عمده‌ای در ایجاد آگاهی در خصوص راهکارها و موانع و مشکلات توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی کشورهای عضو اکو به‌صورت ویژه در زمینه گردشگری و گردشگری سلامت ایفا کند.

حسین پیرموذن در آئین افتتاحیه دومین کنفرانس و نمایشگاه گردشگری سلامت اکو در اردبیل، ضمن قدردانی از حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، سفرا، هیاتهای دیپلماتیک و نمایندگان کشورهای عضو اکو گفت: پس از برگزاری موفق اولین کنفرانس گردشگری سلامت اکو در سال 2014، بار دیگر فرصتی فراهم آمده تا در این رویداد به بررسی راه‌های توسعه و توانمندسازی صنعت گردشگری سلامت در کشورهای عضو اکو بپردازیم و زمینه را برای توسعه روزافزون تعاملات اقتصادی و فرهنگی کشورهای عضو فراهم آوریم.

پیرموذن اظهار کرد: همکاری در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد جهان و بحران‌های پدید آمده در سال‌های اخیر می‌تواند مسیر مطمئنی در جهت تقویت همگرایی‌ها و به دور ماندن از آسیب‌های ناشی از تلاطمات اقتصادی بین‌المللی ارزیابی شود.

او با اشاره به اینکه سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ازجمله سازمان‌های بالقوه توانمند در سطح جهانی است، افزود: کشورهای عضو اکو با 450 میلیون نفر جمعیت، بیش از 7 میلیون کیلومترمربع وسعت و همچنین مشترکات بسیار گسترده قومی، زبانی، مذهبی و فرهنگی شرایط بسیار ممتازی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی دارند و برگزاری کنفرانس اکو یک گام مؤثر برای زمینه‌سازی توسعه همکاری‌هاست.

رئیس اتاق اردبیل تصریح کرد: در بخش همکاری‌های گردشگری، منطقه اکو با دارا بودن موقعیتی ممتاز می‌تواند در جذب گردشگران جهان و بالأخص منطقه اکو، نقش بی‌بدیلی را صنعت توریسم جهانی ایفا کند و می‌توان با راه‌اندازی تورهای ترکیبی و هدایت گردشگران به چندین کشور عضو در قالب یک تور واحد، ضمن درآمدزایی و ایجاد اشتغال، زمینه را برای شکوفایی صنعت گردشگری در منطقه اکو فراهم کرد.

پیرموذن افزود: گردشگری سلامت زیرمجموعه‌ای مؤثر از صنعت گردشگری است که می‌تواند به‌عنوان یک زمینه دارای مزیت نسبی در توسعه صنعت گردشگری منطقه موردتوجه قرار گیرد اما به‌رغم این پتانسیل‌ها متأسفانه شاهد هستیم که کشورهای عضو اکو در بسیاری موارد بیماران را برای درمان به سایر کشورهای غیر عضو اعزام می‌کنیم.

او ادامه داد: باید یک بررسی جدی و همه‌جانبه صورت گیرد که چرا منطقه اکو و کشورهای مستعد گردشگر سلامت پذیر نمی‌توانند بیماران را پذیرا باشند و یا اینکه بررسی شود چرا کشورهای اعزام کننده مایل به اعزام بیماران خود به کشورهای عضو اکو نیستند.

رئیس اتاق اردبیل گفت: با توجه به توان بالقوه‌ای که در کشورهای عضو به لحاظ استعداد بالای گردشگر پذیری بخصوص در زمینه‌های پزشکی و سلامت ملاحظه می‌شود کشورهای عضو اکو به‌ویژه کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان ظرفیت‌های بسیار مناسبی در زمینه مراکز درمانی مجهز و کادر پزشکی ماهر و ورزیده همچنین مراکز و مناطق بکر و طبیعی برای گذراندن دوره نقاهت و آب‌درمانی و طبیعت‌درمانی دارند که باید از این ظرفیت بیشترین بهره را برده و با بسترسازی‌های مناسب نسبت به افزایش جذب گردشگران سلامت اقدام کرد.

پیرموذن افزود: به‌عنوان‌مثال، استان اردبیل به‌عنوان میزبان این اجلاس، دومین استان گردشگرپذیر در ایران و دارای مراکز درمانی و آب‌درمانی مجهز و کادر پزشکی ورزیده است که می‌توان با بهره‌گیری از این مزیت، در مسیر توسعه گردشگری سلامت و درمان بیماران و توسعه صنعت گردشگری سلامت و طبیعت‌درمانی در کشورهای عضو اکو حرکت کرد.

او اظهار کرد: طبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری به ازای جذب هر 7 گردشگر خارجی یک شغل در هر کشور ایجاد می‌شود که این عدد برای گردشگری سلامت به ازای هر 4 نفر یک شغل است. طبق برنامه مدون سازمان توسعه تجارت کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در افق 1400 ایران باید بتواند هر سال 550 هزار نفر گردشگر سلامت در داخل کشور جذب کند که در این صورت بیش از 137 هزار شغل در کشور از این راه ایجاد خواهد شد و درآمد کشور از جذب گردشگران سلامت به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

به عقیده او، توسعه صنعت توریسم و گردشگری سلامت، میانبری برای ایجاد اشتغال پایدار است.

پیرموذن ادامه داد: ازجمله اهداف مهم کنفرانس اکو، ضمن معرفی قابلیتهای گردشگری سلامت کشورهای عضو، زمینه‌سازی برای افزایش سطح همکاری‌های منطقه‌ای، مدیریت بازاریابی، توسعه تعاملات فرهنگی و منابع انسانی و همچنین مشارکت عمومی – خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مربوط به گردشگری سلامت است که برای تحقق آن باید مقامات تصمیم‌ساز با همکاری دولت‌ها و بخش‌های خصوصی کشورهای عضو نسبت به حل مشکلات احتمالی و تسهیل همکاری‌ها اقدام کنند.

او در پایان یادآور شد: اتاق ایران و تشکل‌های مرتبط با مباحث گردشگری در این اتاق برای گسترش ظرفیت‌های گردشگری سلامت در ایران و منطقه، از طریق راهکارهایی ازجمله ایجاد دفاتر خدماتی گردشگری سلامت در کشورهای عضو اکو آمادگی کامل دارند.

در همین رابطه