رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی

مراسم آغاز به کار پروژه بازآفرینی شهری «اربینت» خرم‌آباد برگزار شد

آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی پروژه بین‌المللی «اربینت» با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی، فرماندار، رئیس شورای شهر و شهردار خرم‌آباد و همچنین مدرسان و مربیان ایرانی در اتاق خرم‌آباد برگزار شد. این طرح، بزرگ‌ترین طرح شهری اتحادیه اروپاست که با هدف به‌کارگیری ایده‌های ناب و فناور محور انجام می‌شود و محله پشت بازار خرم‌آباد به این منظور اجرای آن انتخاب شده است.

30 مهر 1398
کد خبر : 30797
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس اتاق خرم‌آباد با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری «اربینت» بزرگ‌ترین طرح شهری اتحادیه اروپاست که با هدف به‌کارگیری ایده‌های ناب و فناور محور انجام می‌شود، گفت: طرح بازآفرینی شهری در این طرح طبیعت بنیان است و در آن با مشارکت شهروندان محله‌های قدیمی به محله‌های توسعه‌یافته متصل می‌شوند که محله پشت بازار خرم‌آباد به این منظور انتخاب شده است.

محمد خاکی، در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی پروژه بین‌المللی اربینت افزود: پروژه بازآفرینی شهری اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۸ در چند کشور اروپایی آغاز شده است و در چند کشور غیراروپایی از جمله خرم‌آباد نیز انجام می‌شود ما از سال ۹۶ پروژه‌ای با همکاری اتاق ایران و وزارت راه و شهرسازی به اتحادیه اروپا جهت اجرای طرح بازآفرینی شهری اربینت به اتحادیه اروپا معرفی کردیم که نهایتاً معیارهایی که برای بازآفرینی شهری اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده بود با همکاری شهرداری خرم‌آباد برای اجرای طرح اربینت، کسب شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه یک پروژه بین‌المللی است می‌طلبد همه مسئولان و دستگاه‌ها ما را اجرایی کردن آن کمک کنند چراکه موفقیت در این طرح می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار به خرم‌آباد بسیار مؤثر باشد.

به گفته خاکی، شهرداری خرم‌آباد و اتاق بازرگانی لرستان متولیان اصلی اجرای طرح بازآفرینی شهری با مشارکت اتحادیه اروپا در خرم‌آباد هستند.

اجرای پروژه اربینت خرم‌آباد ۵ سال طول می‌کشد

محسن عامری، مدیر سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم گفت: طرح بازآفرینی شهری اربینت اتحادیه اروپا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ۱۱ کشور از جمله ۵ شهر غیراروپایی اجرا می‌شود که خرم‌آباد نیز یکی از آنها هستند.

مدیر سرمایه‌گذاری اتاق ایران برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا در شرایط تحریم را اقدامی موفق ارزیابی کرد و گفت: کل پروژه اربینت ۵ سال طول می‌کشد که ۲ سال آن مربوط به مطالعه و شناخت از محیط است تا راهکارهایی که ارائه می‌شود برای محیط و منطقه مفید باشد.

نوسازی بافت‌های فرسوده با رویکرد گردشگری و حفظ بناهای تاریخی

در این مراسم، محمد شریفی مقدم، شهردار خرم‌آباد نیز با اشاره به انتخاب خرم‌آباد به‌عنوان پایلوت پروژه بین‌المللی اربینت گفت: خوشبختانه خرم‌آباد حائز تمامی شرایط لازم برای اجرای این طرح است که از آن جمله می‌توان به گستردگی بافت فرسوده، وجود بناهای تاریخی در داخل شهر و همچنین حمایت کامل مدیران استانی و شهری اشاره نمود.

او افزود: تأکید طرح مذکور بر راه‌حل‌های طبیعت بنیان از محاسن آن است، امری که با شهری چون خرم‌آباد که دارای شرایط طبیعی مناسبی است، تناسب کامل دارد.

شریفی مقدم با اشاره به بافت‌های فرسوده خرم‌آباد اظهار کرد: خرم‌آباد با مساحت قانونی ۳۴۷۵ هکتار دارای ۷ درصد بافت فرسوده است که شامل ۲۸ محله با مجموع مساحت ۲۶۰ هکتار است که این حجم از بافت فرسوده توجه بیشتر مسئولین را می‌طلبد؛ چراکه این‌گونه مناطق می‌توانند سرمنشأ تهدیدات و معضلات متعددی باشند.

او خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های شهرداری طرح نوسازی و ساماندهی محله‌ها و بافت‌های فرسوده با رویکرد گردشگری و حفظ بناهای تاریخی و در کنار آن توانمندسازی و ایجاد زیرساخت‌ها و مقاوم‌سازی خانه‌هاست.

شهردار خرم‌آباد همچنین با اشاره به حمایت دولت و تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به بافت‌های حاشیه‌نشین و فرسوده اظهار کرد: دولت اعتباراتی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است، در کنار آن نیز شهرداری تخفیفاتی را به عوارض پروانه ساخت در این مناطق اختصاص داده که درمجموع این دو عامل می‌توانند مشوق مناسبی برای مالکین باشند.

آینده روشنی پیش روی خرم‌آباد است

اسد عبدالهی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان نیز در این مراسم گفت: معمولاً در تقسیم‌بندی شهرها انواع مختلفی داریم و اعتقاد بر این است که خرم‌آباد یک شهر خدماتی است که در ادوار مختلف کاربردهای مختلفی داشته و با تغییرات صورت گرفته امروز شهر خرم‌آباد ۳۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

او افزود: لرستان و خرم‌آباد با ساختار ایلاتی و طبیعی خود دارای ویژگی خاص خود است و آینده امیدوارکننده‌ای دارد چنانکه آزادراه شمال به جنوب از این منطقه عبور می‌کند و در بحث راه ظرفیت‌های خوبی وجود دارد. در این میان با اجرای پروژه بازآفرینی شهری اربینت می‌توان به موفقیت آن امید زیادی داشت.

پروژه اربینت از طریق ایجاد کریدورهای سلامت با راه‌حل‌های طبیعت بنیان مشترک اجتماعی، زیست‌محیطی و قابل‌عرضه در بازار به‌عنوان محرک‌های بازآفرینی سکونتگاه‌های اجتماعی عمل می‌کند.

اربینت (URBINAT) بر بازآفرینی و ادغام محله‌های محروم مسکونی با استفاده از راه‌حل‌های طبیعت بنیان نوآورانه و جامعی متمرکز است که متضمن پایداری و تجهیز نیروهای محرک برای همبستگی اجتماعی است. اقدامات بر روی فضای عمومی برای ایجاد روابط مشترک جدید شهری، اجتماعی و طبیعت بنیان به کمک شهروندان در داخل و بین محله‌های مختلف متمرکز خواهند شد.

این کارگاه از ۲۹ مهرماه به مدت ۴ روز در خرم‌آباد برگزار می‌شود و قرار است پروژه بازآفرینی شهری اربینت به مدت ۵ سال در خرم‌آباد انجام شود.

 

در همین رابطه