رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

تأثیر توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ بر فعالیت قطعه‌سازان چه خواهد بود؟

طبق تصمیم دولت، پراید و پژو 405 از سال 99 دیگر تولید نخواهند شد؛ تصمیمی که هر چند بازار خودرو را به لحاظ قیمتی دچار خلا می‌کند، اما به اعتقاد کارشناسان ساماندهی این بازار به لحاظ کیفی یک ضرورت است. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اعلام کرده است: بدنه پراید نیز تولید خود شرکت خودروسازی سایپا است؛ بنابراین اگر کسی هم متضرر شود، خود سایپا است؛ بنابراین مشکلی متوجه قطعه ساز نخواهد شد.

18 آبان 1398
کد خبر : 30987
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر صنعت، معدن و تجارت اول آبان‌ماه از توقف تولید ۴ خودرو در سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ شامل سه نوع پراید و پژو 405 خبر داد. پیش از رحمانی، رئیس پلیس راهور ناجا هم در دوازدهمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران حمل‌ونقل ترافیک و روسای پلیس راهور کلان‌شهرها اعلام کرده بود با توجه به اینکه خودروی پراید آزمایش‌های ایمنی را پشت سر نگذاشته است؛ به همین جهت پس از 12 سال تذکر به شرکت تولیدکننده از سال 99 با هماهنگی وزارت صنعت این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.

حذف پراید و پژو 405 از چرخه تولید بحث تازه‌ای نیست و نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد از سال 95 اعلام کرده بود در راستای برنامه‌ای که بر اساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از ۱۰ سال تولید را در خود دیده است، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵ نیز از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهند شد.

با قطعی شدن عدم تولید پراید از سال 99، شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از متوقف شدن خط تولید پراید، تیبای ارتقا یافته، جایگزین آن خواهد شد. محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» در پاسخ به این سؤال که آیا بازار خودروسازی کشور در حال حاضر آماده حذف پراید است، گفته بود: «موضوع حذف پراید از چرخه تولید، بحث امروز نیست. از چند سال پیش که خانواده تیبا رونمایی شد، قرار بود محصولات این گروه جایگزین پراید شود که متأسفانه تا به امروز این موضوع به تعویق افتاده است.»

به گفته او، انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازی بارها اعلام کرده است که آماده تأمین قطعات تیبا و سایر دستگاه‌های مشابه است و مشکلی از بابت کمبود قطعه به وجود نخواهد آمد.

ضرورت برنامه‌ریزی «سایپا» برای حل مشکل قطعه‌سازان

فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، از تأثیرات حذف پراید و پژو ۴۰۵ بر قطعه‌سازان سخن گفته است.

به گفته او در تولید تیبا و سایر خودروها می‌توان به قطعات پراید شیفت کرد؛ این بدین معناست که بر روی قطعات تیبا در مقایسه با پراید، جز بدنه و فریم داخلی خودرو، تغییرات زیادی ایجاد نمی‌شود و قطعه سازانی که قطعات فنی تولید می‌کنند، همچنان فعال خواهند ماند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان گفته است: بدنه پراید نیز تولید خود شرکت خودروسازی سایپا است؛ بنابراین اگر کسی هم متضرر شود، خود سایپا است؛ بنابراین مشکلی متوجه قطعه ساز نخواهد شد. تنها فریم داخلی خودرو است که توقف تولید پراید ممکن است سازنده آن را دچار مشکل کند؛ بنابراین در این زمینه لازم است که شرکت سایپا برای خودروهای جایگزین ایجاد ظرفیت و افزایش تیراژ کند. باید سایپا با برنامه‌ریزی در سایر تولیدات مشکلاتی که برای این قطعه‌سازان ایجاد می‌شود را پوشش دهد.

وی با بیان اینکه این اواخر تولید پراید به ۳۰۰ دستگاه در روز رسیده و الباقی نیز تیبا بوده است، گفت: بنابراین چندان مشکل بزرگی ایجاد نخواهد شد. به طور مثال اگر به جای خودروی ۴۰۵، پژو ۳۰۱ جایگزین می‌شد، به دلیل تغییرات پلت‌فرم، فریم داخلی خودرو، بدنه، مسائل فنی و موتوری خودرو؛ قطعه‌سازان دچار مشکل و متحمل ضرر می‌شدند اما با جایگزین شدن تیبا به جای پراید مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

حذف پردردسر پژو 405

به‌نیا درباره برنامه ایران خودرو برای حذف پژو 405 خاطرنشان کرده است: مدل‌های گروه خودروسازی سایپا مدل‌های پیچیده‌ای نیستند اما در خودروساز دیگر مدل‌ها تفاوت زیادی باهم دارند. ۲۰۶ با ۲۰۷ متفاوت است، ۴۰۵ با دنا تفاوت زیادی دارد؛ بنابراین حذف ۴۰۵ و جایگزینی سایر خودروهای این خودروسازی قطعا ایجاد مشکل خواهد کرد. با توجه به اینکه هنوز ایران‌خودرو در رابطه با اینکه قرار است چه خودروهایی جایگزین پژو ۴۰۵ شود صحبتی نکرده، درباره اثرات آن نمی‌توان اظهارنظر دقیقی کرد؛ لذا منتظر هستیم تا ایران‌خودرو برنامه‌های خود در این رابطه اطلاع‌رسانی کند، سپس به مشکلات قطعه‌سازان با حذف این خودرو بپردازیم.

موضوعات :
در همین رابطه