رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه

بسترهای حقوقی و قانونی برای حضور بخش خصوصی در سوریه فراهم شود

رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه که با حضور وزیر خدمات عمومی و مسکن سوریه و وزیر راه و شهرسازی ایران در اتاق ایران برگزار شد، گفت: دولتمردان دو کشور بسترهای حقوقی و قانونی لازم، اعطای تسهیلات و رفع موانع موجود برای حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی در زمینهٔ مشاوره، طراحی و اجرای پروژه‌های زیرساختی سوریه را فراهم کنند.

05 آذر 1398
کد خبر : 31228
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح امروز همایش تجاری ایران و سوریه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. در این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ایران، سهیل محمد عبداللطیف وزیر خدمات عمومی و مسکن سوریه، عدنان محمود سفیر سوریه در ایران، حسن دانایی‌فر رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه، کیوان کاشفی رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه، هیات تجاری سوری و تعدادی از فعالان اقتصادی ایران حضور داشتند.

در ابتدای این نشست تجاری، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن خوش‌آمدگویی به هیات سیاسی-تجاری سوریه گفت: پیروزی‌ها و دست‌آوردهای چشمگیر دولت و ملت سوریه مایه خرسندی است؛ امیدواریم به دنبال استقرار کامل صلح و آرامش شاهد آبادانی در سوریه باشیم. در این مرحله مهم و حساس ضرورت دارد برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های لازم برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ داخلی سوریه به عمل آید. در این راستا بخش خصوصی ایران با همه توان آماده همکاری گسترده در این زمینه و همچنین تأمین کالاهای اساسی وما یحتاج مردم سوریه در کلیه زمینه‌ها است.

شافعی خطاب به محمد سهیل عبداللطیف گفت: با توجه به اهمیت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور، اتاق ایران طی سه سال گذشته ابتدا اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه با حضور اتاق‌های استانی و تشکل‌های صنعتی در زمینه‌های خدمات فنی ومهندسی، برق، دارویی و تجهیزات پزشکی، صنعتی، کشاورزی، مواد غذایی کرده است. به دنبال آن و در چارچوب همکاری‌های عملی میان اتاق ایران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اقدامات مثبتی نیز انجام شده که تشکیل اتاق مشترک بازرگانی دو کشور براساس موافقت‌نامه میان اتاق‌های دو کشور و تبادل هیات‌های اقتصادی از مهم‌ترین این اقدامات است.

به گفته شافعی روابط میان دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه طی یک سال گذشته وارد مرحله جدیدی از همکاری‌ها شده است. در این مرحله تمرکز بر ارتقای روابط اقتصادی در اولویت همکاری‌های دو طرفه قرارگرفته است ولی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های فراوان همکاری اقتصادی ضرورت دارد هم در سطح دولتی و هم در سطح فعالان اقتصادی بخش خصوصی تلاش‌ها و هماهنگی‌های بیشتری برای رسیدن به سطح مطلوب مبادلات و اجرائی شدن پروژه‌های همکاری صورت پذیرد و روند همکاری‌ها در اجرا شتاب بیشتری به خود بگیرد.

شافعی تصریح کرد: امضای موافقت‌نامه سند همکاری‌های درازمدت اقتصادی ایران و سوریه توسط معاون اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر محترم سوریه اقدامی مهم در جهت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای هموار ساختن مسیر بخش خصوصی برای توسعه تجارت و همکاری های صنعتی است.

 شافعی ادامه داد: انتظار می‌رود مسئولان و مقامات عالی‌رتبه دو کشور هرچه سریعتر زمینه اجرایی شدن این موافقت‌نامه را فراهم کنند. البته در این مدت شاهد رفت آمدهایی در بالاترین سطوح مسئولان دو کشور بوده‌ایم که مهمترین آن سفر معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران به سوریه و امضاء تفاهم‌نامه‌های بسیار مهم بود که درحال اجرا است.

او ادامه داد: همچنین در همین مدت بیش از 10 هیات اقتصادی را بین دو کشور اعزام و پذیرش کرده‌ایم و حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بازسازی سوریه را به 4 برابر سال قبل رساندیم.

او به سفر دو ماه قبل وزیر انرژی سوریه به ایران و حضورش در اتاق ایران اشاره کرد و بعد گفت: ما اطلاع یافتیم در جریان سفر وزیر مسکن و خدمات عمومی جمهوری عربی سوریه، اولین کمیته اجرایی همکاری‌های مسکن و خدمات عمومی در وزارت راه و شهرسازی ایران برگزار شده و قراراست یادداشت تفاهم برنامه اجرایی همکاری‌های جمهوی اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در زمینهٔ خدمات عمومی و مسکن به امضای وزرای دو کشور برسد. از قرار اطلاع این برنامه اجرایی در خصوص اجرای پروژه‌هایی است که دارای اولویت اجرا ازجمله ساخت 30 هزار واحد مسکونی در استان‌های سوریه  از جمله دمشق، حومه دمشق، حلب و حمص توسط شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی است.

او خطاب به محمدسهیل عبداللطیف گفت: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران دارای توانمندی‌ها و تجارب ارزشمندی درزمینهٔ مسکن و ساختمان سازی در سطح بین المللی و در کشورهای مختلف دنیا از جمله ونزوئلا، عراق، افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان، امارات متحده عربی، قزاقستان، هندوستان، عمان، لبنان، الجزایر و همچنین در سوریه هستند که با پشتوانه این تجارب وسیع و با تأمین کلیه مصالح ساختمانی و مواد به کار رفته در ساختمان‌سازی با کیفیت بالا و قیمت مناسب از ایران می‌توانند با شرایطی به مراتب مطلوبتر نسبت به رقبای خارجی در عرصه ساخت مسکن و خدمات عمومی در بازسازی سوریه حضور فعالی ایفا کنند.

شافعی گفت: از دولتمردان دو کشور انتظار داریم بسترهای حقوقی و قانونی لازم، اعطای تسهیلات و رفع موانع موجود برای حضور پررنگ شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران درزمینهٔ مشاوره، طراحی و اجرای پروژه‌های زیرساختی سوریه در برنامه اجرایی مذکور پیش بینی و تفاهم کنند.

شافعی برای سرعت بخشیدن به روند همکاری‌ها درزمینهٔ ساخت وساز و اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه مسکن مطالبه و پیشنهاد فعالان بخش خصوصی اشاره کرد:

  • ارائه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران.
  • ایجاد سازوکار مناسب واگذاری، اجرا، نحوه تأمین مالی، نحوه ضمانت سرمایه‌گذاری‌های پروژه‌های قابل واگذاری به شرکت‌های ایرانی.
  • انجام اقدامات و تمهیدات لازم برای برقراری ارتباط میان کارآفرینان، شرکت‌های پیمانکاری واشخاص علاقمند ایرانی در بخش مسکن وساخت وساز با نهادهای ذی‌ربط سوریه.
  • ارائه تسهیلات لازم برای تأسیس شرکت‌های مشترک ایرانی سوری بمنظور بازسازی واحدهای مسکونی وپروژه های مسکونی در جمهوری عربی سوریه.
  • اتخاذ اقدامات لازم برای رفع موانع و محدودیت‌های مربوط به مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بازسازی سوریه.
  • قبول ضمانت‌نامه‌های ارائه شده توسط بانک‌ها و پیمانکاران ایرانی.
  • تسهیل و تسریع در بررسی و تعیین تکلیف صورت وضعیت‌های تحویلی پیمانکاران ایرانی.
  • ارجحیت قراردادن شرکت‌های ایرانی در فرآیند مناقصاتی که در جمهوری عربی سوریه برگزار می‌گردد در شرایط برابر با پیمانکاران کشورهای دیگر.
  • فراهم نمودن امنیت کامل و ارائه تسهیلات لازم در ورود و اقامت مهندسان و عوامل پیمانکاران ایرانی در محل پروژه‌ها.

 او در پایان گفته‌های خود تاکید کرد: یکی از نقاط قوت تجاری فیما بین، امضا و اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو کشور است که می‌توان از ظرفیت آن برای تأمین مواد و مصالح ساختمانی موردنیاز پروژه‌های ساختمانی سوریه بهره گرفت. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم مباحث مطروحه در این همایش با حضور مقامات و مسئولان ذی‌ربط منجر به ارائه راهکارهای عملی برای رفع موانع و ایجاد تسهیلات ازجمله در حوزه‌های بانکی و نقل‌وانتقالات پولی، حمل‌ونقل و ضمانت‌نامه‌های بیمه‌ای برای بهره‌گیری فعالان اقتصادی دو کشور منجر شود.

 دولت شرکت‌های با صلاحیت در پروژه‌های سوریه را ضمانت می‌کند

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشست تجاری ایران و سوریه گفت: در یک سال گذشته در کمیسیون مشترک ایران و سوریه برای پیشبرد برنامه‌ها و همکاری دوجانبه میان ایران و سوریه روند مناسبی طی شده و با توجه به اینکه جبهه مقاومت پیروزی‌های مناسبی کسب کرده در حال حاضر زمان حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مسکن این کشور فراهم‌شده است.

اسلامی بابیان اینکه ساخت واحدهای مسکونی و زیربنایی در اولویت برنامه‌های کشور سوریه قرار دارد، ادامه داد: قرار است در ادامه کار برای تسهیل روند همکاری‌ها دو شرکت مشترک در بخش ساخت‌وساز و حمل‌ونقل

ایجاد شود؛ این شرکت‌ها نقش کارفرمایی خواهند داشت تا کارها بدون روند بوروکراتیک و تشریفات خاص اداری پیش برود.

به گفته اسلامی به شرکت‌های دارای صلاحیت ایرانی مجوز فعالیت داده خواهد شد و وزارت راه و شهرسازی این شرکت‌های ایرانی را ضمانت می‌کند تا ورود شرکت‌های ایرانی تسریع شود.

او با تاکید بر اینکه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دستور داده شرکت‌های ایرانی در بخش ساخت‌وساز در اولویت قرار بگیرند، ادامه داد: توافق درباره حل مسائل و مشکلات مربوط به حمل‌ونقل، مسائل بانکی و گمرکی به نقطه خوبی رسیده است.

در بازسازی سوریه اولویت به ایران داده می‌شود

محمد سهیل عبداللطیف، وزیر خدمات عمومی و مسکن سوریه نیز در این همایش با اشاره به ایجاد شرکت مشترک ساخت‌وساز ایران و سوریه گفت: رویکرد ما در بازسازی سوریه اولویت دادن به دوستان ایرانی است.

سهیل عبداللطیف با اشاره به اینکه ما به‌عنوان هیأت سوری که امروز در ایران هستیم، به دنبال ایجاد زمینه‌های عملی همکاری ایران و سوریه هستیم گفت: ما می‌خواهیم تا روابط همکاری دو طرف درزمینهٔ‌های پروژه‌های مسکن بهبود یابد. 

او ادامه داد: ما امروز در تهران هستیم تا برنامه عملی توافقنامه کمیته مشترک ایران و سوریه را تنظیم کنیم. بهترین آن ایجاد شرکت مشترک بین ایران و سوریه است.  همه این اقدامات در راستای تأکید رهبران دو کشور است.

وزیر مسکن و خدمات عمومی سوریه تاکید کرد: ایران در بازسازی سوریه اولویت دارد و این پس از موفقیت‌های سوریه در آزادسازی مناطق خود از دست تروریست‌ها است که با رشادت‌های ارتش سوریه و حمایت برادران ایرانی ما حاصل‌شده است. 

عبداللطیف افزود: ما می‌توانیم از ظرفیت‌های شرکت‌های دولتی سوریه هم استفاده کنیم، شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران هم حق استفاده از امکانات ما را دارند و قطعاً اگر شرکت مشترکی بین دو طرف تشکیل شود، می‌تواند در همه استان‌های دو طرف حضور یابد و این شرکت‌ها نیازمند حضور در مناقصه نیستند.

سهیل عبداللطیف به مسئله خدمات مالی اشاره کرد و گفت: این مسئله برای دو طرف ایرانی و سوری اهمیت بالایی دارد و باید درباره آن تفاهم کامل حاصل شود. همکاری با وزارتخانه‌های سوریه وابسته به این توافقات بانکی است. 

او همچنین به موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه اشاره کرد و گفت: سازمان سرمایه‌گذاری توسعه مسکن و املاک در سوریه 36 مرکز را به مساحت 4 هزار هکتار در حدود 2 هزار واحد در حال ساخت دارد. براساس قوانین سوریه، شرکت‌های فعال در حوزه املاک و ساخت‌وساز امتیازاتی دارند. 

به گفته سهیل عبداللطیف سازمان سرمایه‌گذاری توسعه مسکن و املاک سوریه چندین پروژه را در چند منطقه سوریه اجرا می‌کند. 

در ادامه این نشست گزارشی از عملکرد دو شرکت فعال دولتی سوریه در حوزه حمل‌ونقل، راه‌سازی و مسکن ارائه شد و بعد وزیر مسکن و خدمات عمومی سوریه به چند سؤال فعالان بخش خصوصی ایرانی پاسخ داد.

وزیر مسکن و خدمات عمومی سوریه به همکاری بانکی میان دو کشور تاکید کرده و گفت که قرار است تسهیلاتی برای نقل‌وانتقال پول در نظر گرفته شود که یکی از طریق حواله بانکی خواهد بود و یا از طریق تبادل مالی با پول ملی دو کشور.

سهیل عبداللطیف گام بعدی را تأسیس بانک مشترک ایرانی-سوریه‌ای دانست که قرار است در سوریه مستقر شود.

او همچنین در پاسخ به سؤال یکی از شرکت‌کننده‌ها در این همایش تجاری گفت که در روند همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرکت‌های دولتی ایران و سوریه سهم شرکت‌ها ایرانی 49 درصد خواهد بود و بخش خصوصی دو کشور شریک اصلی همه پروژه‌ها در بازسازی سوریه خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه