رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شعبان فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی ایلام

بخش خصوصی به محور فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شود

شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام با اشاره به توانمندی‌های بخش خصوصی در توسعه اقتصادی و تحقق رونق تولید، گفت: برای عبور از شرایط سخت و اجرایی کردن سیاست‌های موردنظر در اقتصاد دوران تحریم، باید بخش خصوصی به محور اصلی فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شود.

18 آذر 1398
کد خبر : 31390
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایلام گفت: بخش خصوصی دارای توانمندی خاصی برای بهبود فضای کسب‌وکار، رونق اقتصادی، تولید و اشتغال پایدار است که برای عبور از شرایط سخت و تحقق توسعه اقتصادی کشور باید موردحمایت قرار بگیرد.

شعبان فروتن در سی و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام به دستور کار اول جلسه مبنی بر صادرات کالا از مرز مهران به عراق اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که در هشت‌ماهه امسال 800 میلیون و 475 هزار دلار کالا به کشور عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تغییری ندارد؛ بر این اساس برای افزایش صادرات باید محوطه گمرکات و همچنین تعداد غرفه‌های تجاری در مرز افزایش یابد.

رئیس اتاق ایلام به دستور کار دوم جلسه مبنی بر مشکلات بخش معدن استان ایلام اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که برای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی استان همواره بخش معدن موردحمایت بیش‌ازپیش قرار گیرد.

فروتن اظهار کرد: استان ایلام دارای ظرفیت‌های غنی از حیث معدن شامل نفت، گاز، بیتومین، سیمان، گچ، ماسه و دیگر بخش‌ها بوده که می‌توان با استحصال به‌موقع آن علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بخش اعظمی از آنها را به کشور همسایه صادر کرد.

او در خصوص دستور سوم جلسه مبنی بر رفع مشکلات ارزی تعاونی‌های مرزنشین نیز گفت: تعاونی‌های مرزنشین با هدف محرومیت‌زدایی، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها و ایجاد شغل در مرزها تشکیل شده‌اند.

او با اشاره به اینکه استان ایلام در مجاورت کشور عراق واقع شده بنابراین فعالیت تعاونی‌های مرزنشینی باید گسترش یابد افزود: عدم نقدینگی کافی، برخوردار نبودن تعاونی‌ها از معافیت‌های کامل مالیاتی و خارج نشدن کالای مازاد بر مصرف به استان‌های هم‌جوار یا صادرات از جمله مشکلات مرزنشینان است.

در ادامه استاندار ایلام نیز در این نشست بر ضرورت محور قرار دادن بخش خصوصی در امور اقتصادی تأکید کرد.

قاسم سلیمانی دشتکی تأکید کرد: بخش خصوصی باید بیش‌ازپیش در امور اقتصادی ورود پیدا کند و دستگاه‌های اجرایی باید همواره راه را برای فعالیت روزافزون آنها هموار کنند.

وی ادامه داد: دولتی‌ها باید فقط نظارت کنند و بخش عمده فعالیت‌های اقتصادی و کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند تا شاهد تحرک و پویایی بیش‌ازپیش در امور اقتصادی باشیم.

استاندار ایلام استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرزی را خواستار شد و گفت: صادرات غیرنفتی باید به کشور عراق در مرز مهران افزایش یابد و در این زمینه لازم است که زیرساخت‌ها برای تحقق این مهم تکمیل شوند.

سلیمانی دشتکی رسیدگی به مشکلات مرزی، رفع مشکلات مالیاتی تعاونی مرزنشینان و استفاده از توان معدن را جزو راهبردهای اصلی دانست و گفت: فعالیت‌های اقتصادی در مرز و استفاده از تعاونی مرزنشینان در حوزه صادرات و واردات باید موردحمایت قرار گیرد تا مشکلات این حوزه در بخش مالیات با نگاه مثبت رفع شود.

استاندار ایلام با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های وابسته به وزارت نفت در این استان، گفت: 15 هزار میلیارد تومان توسط وزارت نفت در این استان سرمایه‌گذاری می‌شود که باید از این ظرفیت بودجه‌ای و مالیاتی ناشی از فعالیت این شرکت‌ها در منطقه استفاده بهینه شود.

سلیمانی دشتکی بر ضرورت تأمین میوه عید در این استان اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که میوه عید از طریق به‌کارگیری بخش خصوصی تأمین شود و بانک و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری مطلوبی داشته باشند.

مدیرکل گمرکات استان ایلام نیز در این نشست گفت: 13 میلیارد و 260 میلیون دلار کالا از سال 82 تاکنون از طریق مرز مهران به کشور عراق صادر شده است.

روح اله غلامی بیان کرد: امسال روند صادرات باوجود تلاطم در بازار ارز اما در مقایسه با پارسال تا حدودی برابر است و روزانه بین 600 تا 800 کامیون کالا از طریق مرز مهران به عراق صادر می‌شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایلام نیز در این نشست گفت: 57 معدن در این استان فعال است که در هر معدن یک نفر به‌عنوان کارشناس مشغول به فعالیت است.

هدایت اسدی افزود: 280 نفر در رشته‌های تخصصی معدن در سازمان نظام‌مهندسی معدن در استان ایلام مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام‌مهندسی معدن تشکلی غیردولتی و غیرانتفاعی است که بر اساس قانون معاف از مالیات است افزود: این در حالی است که این سازمان در سال‌های 96 و 97 مشمول مالیات شده است که باید در این زمینه بازنگری شود.

اسدی همچنین به برنامه ششم توسعه مبنی بر سه درصد حقوق وصولی برای کمک به نظام‌مهندسی اشاره کرد و خواستار این کمک به سازمان نظام‌مهندسی معدن استان شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرزنشینان شهرک اسلامیه مهران نیز در این نشست گفت: تعاونی مرزنشینی در این استان در حوزه واردات در قبال صادرات غیرنفتی فعالیت می‌کنند که بر اساس قانون صد درصد درآمد حاصل صادرات و خدمات آنها معاف از مالیات است.

روح اله علی بیگی افزود: 8 شرکت تعاونی که از سال 97 تاکنون اقدام به صادرات در برابر واردات از کشور عراق در این استان فعالیت کرده‌اند برای آنها مالیات سنگین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اعمال مالیات‌های سنگین باعث می‌شود که این تعاونی‌های مرزی هیچ‌گونه رغبتی برای ادامه کار نداشته باشند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز در این نشست گفت: ازسرگیری حمل یکسره کالا از مرز به عراق، ایجاد انبار سرپوشیده و افزایش غرفه‌های تجاری و باسکول‌ها از جمله مطالبه‌های تجار در مرز مهران است.

فرج امیدی افزود: مرز مهران دارای شرایط مطلوبی است که با توسعه زیرساخت‌ها می‌توان شاهد افزایش صادرات غیرنفتی در آن به کشور همسایه بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام نیز در این نشست گفت: معافیت مالیاتی برای سازمان نظام‌مهندسی در گرو ارائه اظهارنامه است که باید به‌موقع انجام گیرد.

عزیز اله عباس پور بیان کرد: تعاونی‌های مرزنشین نیز برای صادرات به کشورهای عراق و افغانستان به‌شرط اخذ گواهینامه و پروانه صادرات و ثبت آن در بانک مرکزی از مالیات معاف هستند.

در این نشست مصوب شد: معاون اقتصادی استاندار و مدیران برنامه‌وبودجه، اقتصادی و دارایی و مالیات استان ایلام نسبت به پیگیری واریز مالیات سهم شرکت‌های خارج از استان که در منطقه فعالیت می‌کنند از طریق وزارتخانه‌های متبوع اقدام کنند.

همچنین مصوب شد با همکاری و هماهنگی معاون اقتصادی استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، مدیرکل گمرکات و مالکان زمین نسبت به تعیین بررسی قراردادهای قبلی منعقده مالکان زمین بازارچه پیشنهاد‌های لازم را با توجه به کمبود زمین، سازوکاری اندیشیده شود تا از ظرفیت زمین‌های مجاور و همچنین پایانه صدف استفاده شود.

از دیگر مصوبات این نشست، این بود که حوزه معاون اقتصادی استاندار، اتاق ایلام، سازمان‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون روستایی به همراه بانک ملی و بخش خصوصی متقاضی، زمینه لازم برای توافق‌نامه تأمین میوه شب عید فراهم کنند.

موضوعات :
در همین رابطه