رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در جلسه کمیته راهبردی سند بهره‌وری آب کشاورزی خراسان شمالی مطرح شد

ایجاد شرکت‌های سهامی زراعی برای افزایش بهره‌وری منابع آبی

در جلسه کمیته راهبردی استانی سند بهره‌وری آب کشاورزی استان خراسان شمالی، بر نقش شرکت‌های سهامی زراعی در افزایش بهره‌وری منابع آبی و راندمان تولید به‌واسطه تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی مؤثر تأکید شد.

01 دی 1398
کد خبر : 31589
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین جلسه کمیته راهبردی سند بهره‌وری آب کشاورزی استان خراسان شمالی برگزار شد. در این نشست، اشکان کاویانی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بجنورد و دبیر این کمیته، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سند بهره‌وری آب و کشاورزی میان کمیسیون آب و محیط‌زیست، اتاق ایران و وزارت جهاد کشاورزی، گفت: سند بهره‌وری آب با شرایط متفاوت اقلیم هر منطقه به‌صورت جامع برای همه استان‌ها قابل‌اجرا نخواهد بود که این تصمیم‌گیری منتج به ارائه تفاهم‌نامه فوق شد.

 کاویانی نقش شرکت‌های سهامی زراعی را در افزایش بهره‌وری منابع آبی و راندمان تولید به‌واسطه تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی مؤثر دانست.

در ادامه، عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی اظهار کرد: در سال 1395 با توجه به سیاست‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی در خصوص برنامه بهره‌وری آب داشتند، کمیته‌ای تشکیل و طی آن سند بهره‌وری آب کشاورزی در استان‌ها و همچنین در استان خراسان شمالی تنظیم شد.

او افزود: در قالب این کمیته معاونت‌های تخصصی سازمان، مدیریت آب‌وخاک، آب منطقه‌ای و... به دبیری مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی حضور داشته و طی جلسات متعددی که صورت پذیرفت سند بهره‌وری آب تنظیم و مصوب شد.

یوسفی با بیان اینکه کشاورزی حال حاضر خصوصی بوده و کشاورزی دولتی وجود ندارد، افزود: عموماً بخش خصوصی از طرف سیستم دولتی حمایت می‌شود که در این خصوص کمیسیون کشاورزی اتاق می‌تواند بازوی مهم و قوی در هم‌افزایی اجرای این سیاست‌ها و ارتباط بیشتر با بخش خصوصی باشد.

او خواستار تبادل‌نظر و تنظیم برنامه برای نحوه اجرای سند بهره‌وری آب شد و گفت: باید در خصوص تمام زوایای طرح سند بهره‌وری آب از جمله نقاط قوت، پتانسیل‌های تولید، وجود اقلیم‌های متفاوت، الزامات طرح و مشکلات موجود بیان شود.

همچنین معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست گفت: در سند بهره‌وری آب تمام زوایا به‌صورت کامل ارائه شده و باید اجرایی شود.

تشکری با بیان اینکه پروژه‌ها و اولویت‌های سند بهره‌وری آب مشخص و اهداف پروژه تعریف شده، گفت: در این خصوص متقاضی اعطای تسهیلات و اعتبارات و همکاری با استانداری و سازمان برنامه‌وبودجه در خصوص اجرای طرح‌ها هستیم.

 او پیشنهاد کرد: برای مشخص شدن سهم اعتبارات برای انجام طرح‌ها و پروژه‌ها در جلسات آتی سازمان برنامه‌وبودجه حضور داشته باشند به‌واسطه اینکه در برخی پروژه‌ها کمبود اعتبارات محسوس است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آموزش و فرهنگ‌سازی را از زمینه‌های اجرای این سند دانست و گفت: تاکنون اقدامات خوبی در بحث گفتمان صورت پذیرفته به‌گونه‌ای که در شش سال گذشته سطح احداث گلخانه از 10 هکتار به 70 هکتار افزایش یافته و ایجاد 60 هکتار گلخانه در این مدت اتفاق مطلوبی به شما می‌رود اما این رقم با بهره‌وری آب باید تا 500 هزار هکتار افزایش یابد

تشکری در بحث ایجاد شرکت‌های سهامی زراعی در استان از وجود قوانین مشخص در ایجاد این‌گونه شرکت‌ها خبر داد و بیان داشت: در این زمینه هزینه‌های زیرساخت بر عهده دولت و به هر کشاورز سهام پرداخت خواهد شد.

کاظمی از نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی در زمینه کشاورزی با اشاره به حائز اهمیت بودن موضوع آب در کشور خواستار اندیشیدن تدابیری جهت تعیین قیمت محصولات تولیدی منطبق با به‌کارگیری نوع روش آبیاری شد.

 او در خصوص خرید تضمینی زعفران نیز پیشنهاد داد: این قیمت‌گذاری بر اساس روش‌های آبیاری و بر اساس به‌کارگیری شیوه‌های صحیح آبیاری مانند روش آبیاری قطره‌ای انجام پذیرد.

کاظمی در بحث تجمیع اراضی و ایجاد شرکت سهامی زراعی خواستار ایجاد صندوقی در محل شرکت به‌منظور خریداری زمین در صورت تمایل افراد شد تا این امر سبب می‌گردد که مالکیت کشاورز سلب نشود.

در ادامه، علوی، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: همراهی کشاورزان پیشرو به‌منظور ترغیب دیگر کشاورزان برای به‌کارگیری روش‌های آموزشی و همچنین کسب خروجی مفید حاصل از این آموزش‌ها را بسیار مؤثر است.

او ابراز امیدواری کرد کارهای فرهنگی همراه با آموزش که عملاً واحد ترویج و مرکز تحقیقات بر عهده دارد باعث می‌شود که این رویه و طرز فکر تغییر کند.

موضوعات :
در همین رابطه