رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بیرجند

جهش تولید در پساکرونا نیازمند بسته‌های حمایتی است

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند می‌گوید: به‌واسطه اثرگذاری شیوع کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی، برای تحقق جهش تولید باید بسته‌های حمایتی تدوین شود تا بخش‌های اقتصادی قادر به بازیابی خود باشند.

30 فروردین 1399
کد خبر : 32900
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: برای تحقق جهش تولید در سال جاری ازآنجاکه تمامی بخش‌های اقتصادی درگیر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا هستند باید با تدوین بسته‌های حمایتی رکود ایجاد شده را جبران کرد.

محسن احتشام افزود: فعالان اقتصادی بخش خصوصی در خراسان جنوبی همواره با سیاست‌های دولت در راستای اهداف کلان کشور همسو بوده‌اند و سال گذشته نیز برای رونق تولید تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

او با بیان اینکه اواخر سال ۹۸ با شیوع ویروس کرونا بخشی‌های مهمی از اقتصاد استان دچار رکود شد اظهار کرد: مهم‌ترین این بخش‌ها صنعت گردشگری بود که علیرغم نوپا بودن اما فعالان این بخش نوروز را فرصت بسیار مناسبی برای رشد اقتصادی خود می‌دانستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به مشکلات بخش گردشگری در استان و خسارت‌هایی که بعد از شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند گفت: درواقع بخش گردشگری به‌طور کامل تعطیل شده و علیرغم وجود برخی هزینه‌های ثابت و جاری این بخش هیچ درآمدی در ماه‌های اخیر نداشته است.

او به مصوبه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر تعطیلی تمامی واحدهای گردشگری و اقامتی اشاره کرد و افزود: کنسل شدن رزرو هتل‌ها در عید نوروز مشکلات زیادی به همراه داشت زیرا هتلداران بخش عمده‌ای از این نقدینگی را تبدیل به مواد غذایی برای یک ماه فروردین کرده‌اند و امکان برگشت نقدینگی آنها بسیار دشوار شده است.

احتشام، تخصیص سبدهای حمایتی، بخشودگی مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی، تعدیل نرخ حامل‌های انرژی، مساعدت و همراهی بانک‌های عامل همکاری شرکت‌های هواپیمایی برای استرداد وجود مسافران را از جمله راهکارهای پیشنهادی برای این بخش مطرح کرد.

او با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا بر بخش صادرات و واردات نیز تأثیر مشهود داشته است گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد برخی محدودیت‌ها از طرف دولت افغانستان و سایر کشورها مبنی بر خریدن نکردن کالا و یا توقف کالا در فرودگاه‌ها و بنادر بودیم.

رئیس شورای ملی زعفران افزود: این در حالی است که تجار و صادرکنندگان روی صادرات در روزهای منتهی به سال جدید حساب ویژه‌ای باز کرده و خریدهای اعتباری انجام داده‌اند.

او اظهار کرد: برخی فعالان اقتصادی از سیستم بانکی اعتبارات بلندمدت و یا کوتاه‌مدت دریافت کرده‌اند که با توجه به اوضاع پیش آمده از عهده پرداخت وام‌ها برنمی‌آیند و همچنین نوسان نرخ دلار در این ایام ضرر و زیان‌های هنگفتی بر صادرکنندگان و واردکنندگان تحمیل می‌کند.

احتشام بر تدوین بسته حمایتی ویژه صادرکنندگان، پیله‌وران و بخصوص فعالان اقتصادی مرتبط با کشور افغانستان در شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: استمهال مواردی شامل بدهی‌های بانکی، مالیات‌های سررسید شده فعالان اقتصادی، بدهی‌های احتمالی تأمین اجتماعی، هزینه‌های جاری آب و برق و گاز واحدهای تولیدی صادراتی و نیز اعطای وام‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت با نرخ بهره پایین و اعطای یارانه و بسته حمایتی به فعالان اقتصادی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، عیدی و پاداش پایان سال در قالب تسهیلات از دیگر پیشنهاد‌ها برای این بخش است.

او همچنین به توقف فعالیت برخی واحدهای تولید و خدماتی به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و یادآور شد: ازآنجایی‌که اصل هزینه‌های پرسنلی در زمان توقف فعالیت پرداخت می‌شود انتظار می‌رود برای کاهش خسارت به این واحدها، مطالبات حقوق دولتی با نگاه ویژه در دستور کار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای بخش کشاورزی پس از شیوع ویروس کرونا افزود: سطح تقاضا در بازارهای مصرف به‌شدت پایین آمده لذا در خصوص بازار محصولاتی از جمله زرشک، عناب و پسته با مشکلاتی مواجه هستیم.

او ادامه داد: ریزش روزانه قیمت این محصولات منجر به زیان هنگفت فعالان این بخش شده به‌طوری‌که از پرداخت وجوه کشاورزان و تولیدکنندگان عاجز هستند.

احتشام گفت: علاوه بر این معضلات شیوع ویروس کرونا در بخش صادرات محصولات کشاورزی نیز اثرگذار بوده و در شرایط فعلی باعث از دست رفتن بازارهای خارجی و داخلی شده است.

او وام کم‌بهره به‌عنوان سرمایه در گردش و استمهال وام‌های مأخوذه توسط افرادی که درگیر این موضوع هستند برای مدت ۶ ماه را از جمله راهکارهایی دانست که در کاهش خسارت‌ها اثرگذار خواهد بود.

موضوعات :
در همین رابطه