رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

استاندار ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

مرز تجاری مهران به‌زودی 2 روز در هفته باز می‌شود

استاندار ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان اعلام کرد: به دنبال رایزنی‌ها و توافقات انجام شده میان مقامات ایرانی و عراقی، مقرر شده مرز تجاری مهران دو روز در هفته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود.

29 اردیبهشت 1399
کد خبر : 33243
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار ایلام با اشاره به مسدود شدن مرزهای جنوبی ایران و عراق به‌واسطه شیوع کرونا، از ثمربخش بودن رایزنی‌های دوجانبه خبر داد و گفت:

با رایزنی‌ها و توافقات انجام شده مقرر شده دو روز در هفته مرز تجاری استان با کشور عراق با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: با انتقاد از بسته شدن طولانی مرز گفت: بسته شدن مرز برای کشور عراق نباید عادی شود که در این صورت خطر جایگزینی مرز دیگر وجود دارد.

 او تأکید کرد: برای این مهم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق از طرف گمرک هستیم و در صورت نیاز هم از طریق ملی و هم از طریق مقامات عراقی این موضوع پیگیری خواهد شد.

سلیمانی دشتکی در ادامه بازگشایی مرز تجاری مهران را در این شرایط برای استان و کشور حائز اهمیت خواند و گفت: در این شرایط سخت تحریمی که مشکلات کرونا هم اضافه شده و کشور را با مسائل اقتصادی روبه‌رو کرده بازگشایی مرز تجاری مهران با کشور عراق مهم و تعیین‌کننده است.

به عقیده او باید مواظبت کرد در مراودات تجاری تمام پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شود.

استاندار ایلام از طرفی بسته شدن مرز را فرصتی برای ترمیم زیرساخت‌های مرز عنوان کرد و گفت: الآن فرصت خوبی برای ترمیم و بازسازی جاده‌ها و زیرساخت‌های گمرک است و باید برنامه‌ریزی شود تا نقاط ضعف در این خلوتی کار پوشش داده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این نشست از بازگشایی مرز تجاری مهران با کشور عراق به مدت دور روز در هفته (در آینده نزدیک) با حفظ پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

شعبان فروتن گفت: بر اساس رایزنی‌های انجام گرفته به‌ویژه پیگیری استاندار ایلام قرار است فعالیت تجاری در مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق به مدت دو روز در هفته بازگشایی شود.

او ادامه داد: بر اساس تفاهم انجام شده با عراق قرار شده در این دو روز میوه و تره‌بار با مواد غذایی به تعداد 250 کامیون روزانه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی به کشور همسایه صادر شود.

رئیس اتاق ایلام به تعطیلی دوماهه مرز مهران اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که تا پیش از بازگشایی رسمی مرز مهران امکانات زیرساختی این مرز تقویت شود به‌ویژه اینکه ورودی گمرک به طول یک کیلومتر آسفالت شود.

فروتن اظهار کرد: افزون بر این باید تلاش کنیم که با به‌کارگیری امکانات مناسب و از طریق رایزنی با مقامات کشور عراق زمینه مناسبی برای جبران تعطیلی دوماهه فعالیت تجاری با کشور عراق فراهم و تعطیلی مرز مشمول مرور زمان نشود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان ایلام نیز گفت: در قوانین و بخشنامه‌های کشور عراق در زمینه واردات کالا تناقض‌های فراوانی وجود دارد به‌نحوی‌که واردات میوه و تره‌بار آزاد شده درحالی‌که واردات 21 قلم تره‌بار را ممنوع کرده است.

فرج امیدی بیان کرد: افزون بر این قرار است صادرات مواد غذایی به کشور عراق از سر گرفته شود اما تاکنون هیچ‌گونه فهرستی در زمینه کالاها صادر نشده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه قرار است مرز مهران دوباره بازگشایی شود ضرورت دارد که توافق‌های لازم در خصوص پذیرش کیفیت کالاهای ایرانی نیز توسط طرف عراقی پذیرفته شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه قرار شده روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته برای صادرات کالا از مهران به عراق بازگشایی شود ضرورت دارد که این دو روز پشت سرهم باشد تا اگر کالایی به هر دلیلی صادر نشد روز بعد ارسال شود.

یاراله نصیری افزود: باید که کارگرانی که قرار است در مرز مهران و زرباطیه فعالیت داشته باشند باید دارای تأییدیه صلاحیت و کنترل شده به‌ویژه در حوزه مسائل بهداشتی باشند.

مدیرکل گمرکات ایلام نیز در این نشست گفت: تاکنون دو نشست مرزی با مقامات مرزی و گمرکی استان واسط به‌منظور بازگشایی مرز بین‌المللی مهران تشکیل شده است که منجر به تفاهم برای صادرات 250 کامیون صادرات میوه و تره‌بار و مواد غذایی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی شده است.

روح اله غلامی بیان کرد: تلاش ما این است که با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی کارگران و استفاده از امکانات زمینه لازم برای استفاده از فرصت به وجود آمده برای صادرات حداکثر استفاده را ببریم.

مصوبات شورای گفت‌وگوی ایلام

در این نشست مصوب شد که نامه‌ای توسط گمرکات و اتاق بازرگانی ایلام به امضای استاندار ایلام برای رئیس‌جمهوری در راستای سرعت بخشی به بازگشایی مرز مهران که طولانی شده و امکان جایگزینی مرزهای دیگر کشورها به‌جای مهران وجود دارد تهیه و ارسال شود.

همچنین مصوب شد که ضمن اجرای پروتکل بهداشتی پیشنهاد دو روزه عراق برای ازسرگیری صادرات به کشور عراق پذیرفته شود و پس‌ازآن رایزنی‌های لازم از طریق مقامات ارشد استان، گمرکات و بخش خصوصی برای افزایش صادرات در طول هفته انجام گیرد.

مقرر شد آسفالت ورودی گمرکات به طول یک کیلومتر از محل بودجه اعتبارات اربعین تأمین و معاون عمرانی استانداری راهکارهای لازم را برای انتخاب پیمانکار مربوطه ظرف مدت 10 روز تعیین تکلیف و اجرایی کند.

مصوب شد با توجه به ازسرگیری صادرات دو روزه کالا از مهران به عراق، به‌منظور رعایت پروتکل بهداشتی سازمان همیاری شهرداری ایلام حداکثر تا روز جمعه 27/2/99 نسبت به راه‌اندازی سامانه ضدعفونی کامیون‌های ورودی به بازارچه اقدام کند.

همچنین تصویب شد که سازمان همیاری شهرداری ایلام نسبت به ایجاد چاله بهداشتی حاوی مواد ضدعفونی‌کننده در درب خروجی به عراق اقدام کند.

مصوب شد که نشست مرزی با حضور دانشگاه علوم پزشکی ایلام، گمرکات، فرمانداری مهران و مرزبانی با همتایان خود در واسط عراق در خصوص اجرای پروتکل بهداشتی برای توسعه صادرات برگزار و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه اجرایی شود.

موضوعات :
در همین رابطه