رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در دیدار با رئیس اتاق تبریز اعلام کرد

مأموریت دیپلماسی برای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان

سید عباس موسوی، سفیر جدیدالانتصاب ایران در جمهوری آذربایجان با حضور در اتاق تبریز دیدار و گفت‌وگو کرد. او گسترش روابط اقتصادی در کنار روابط فرهنگی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را اولویت کاری خود خواند.

06 مرداد 1399
کد خبر : 34032
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به حجم تبادلات تجاری دو کشور گفت: این حجم از روابط اقتصادی درشان دو ملت نیست. وی گسترش روابط دوجانبه را مستلزم روابط خوب سیاسی و اقتصادی خواند و افزود: در مدت مأموریت خود در جمهوری آذربایجان تلاش خواهیم کرد با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی دو کشور روابط دوجانبه را بیش‌ازپیش افزایش دهیم.

سید عباس موسوی، با تأکید بر اینکه ایران با 15 کشور مرز مشترک دارد و تحریم ناپذیر است، در خصوص گسترش روابط اقتصادی کشور در شرایط تحریم، افزود: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه، مهم‌ترین مؤلفه مقابله با تحریم‌هاست و در مورد جمهوری آذربایجان نیز ظرفیت‌های بسیار بالایی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد.

موسوی با اشاره به این نکته که تبریز می‌تواند نقش مؤثری در گسترش روابط با کشورهای قفقاز، اوراسیا و روسیه ایفاء کند، ابراز امیدواری کرد: در مدت مأموریت خود در این جمهوری با تعامل بیشتر با مسئولان اتاق تبریز بسترهای لازم برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و کشورها ثالث مهیا شود.

رئیس اتاق تبریز نیز در این دیدار با تأکید بر این نکته که گسترش روابط اقتصادی دو کشور با حضور فعالان اقتصادی واقعی در فضای تجاری دو کشور قابل تحقق است؛ یادآور شد: تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تجاری و صنعتی در شمال غرب کشور می‌تواند در گسترش روابط دوجانبه نقش مؤثری را ایفاء کند.

یونس ژائله با اشاره به اینکه برخی از افرادی که اهلیت تجاری قابل قبولی ندارند و با صادرات محصولات بی‌کیفیت باعث ایجاد ذهنیت‌های منفی در خریداران خارجی شده‌اند. گفت: امیدواریم با تعاملات بیشتر فعالان اقتصادی کشور و سفیر ایران در این جمهوری امکان گسترش روابط در راستای صدور محصولات باکیفیت ایرانی در بازارهای قفقاز و روسیه فراهم شود.

ژائله منافع اقتصادی را اصلی‌ترین مؤلفه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور خواند و یادآور شد: باید فضای جذاب اقتصادی و سودآوری را برای تجار کشورهای همسایه در ایران فراهم آوریم تا آنان با رغبت بیشتری برای همکاری‌های مشترک اقدام کنند.

او افزایش گردشگران کشور جمهوری آذربایجان در اقصی نقاط ایران را یکی دیگر از راه‌های گسترش روابط دوجانبه خواند و افزود: مزیت‌های ایران در حوزه گردشگری سلامت، فرهنگی، مذهبی این امکان را برای گسترش روابط دو کشور را فراهم می‌آورد.

رئیس اتاق تبریز ازسرگیری پروازهای مستقیم تبریز باکو را از دیگر ملزومات گسترش روابط دوجانبه خواند و ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌های سفیر ایران در این جمهوری این پروازها در کوتاه‌ترین زمان ممکن دایر شود.

او مشکلات بانکی تجار را از مهم‌ترین موارد قابل‌پیگیری سفارت ایران در جمهوری آذربایجان خواند و افزود: بدون گسترش روابط بانکی، گسترش روابط اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ژائله از سفیر ایران در باکو خواست تا اقدامات لازم در خصوص رفع مشکلات بانکی بین دو کشور را فراهم آورد.

ایجاد مرکز تجاری و نمایشگاهی ایران در جمهوری آذربایجان، تکمیل خط راه‌آهن بیله سوار به جمهوری آذربایجان، استفاده از مرکز تجاری، صنعتی جلفا به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر خشک ایران که در دوران جنگ تحمیلی نقش بزرگی در ترانزیت کالا ایفاء کرده است، از دیگر پیشنهادهای رئیس اتاق به سفیر ایران در باکو بود.

موضوعات :
در همین رابطه