رادیو مجازی اتاق ایران ۲ دی 1403

وزیر ارتباطات اعلام کرد

اعطای وام ۵۰۰ میلیارد تومانی به اپراتورها برای فروش موبایل قسطی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اعطای وام ۵۰۰ میلیارد تومانی به اپراتورها برای تحویل گوشی قسطی به مردم در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

24 شهریور 1399 - 11:47
کد خبر : 34605
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دستور اعطای اعتبار ۵۰۰ میلیاردی به اپراتورها به‌عنوان وام در دستور کار معاونت فناوری نوآوری قرار گرفته است تا اپراتورها بتوانند از این طریق گوشی را به‌صورت قسطی به مردم بدهند و زنجیره تولید تکمیل شود.

محمدجواد آذری جهرمی در آیین معرفی دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات، افزود: در شرایطی که نرخ دلار نوسان دارد نمی‌توانیم به‌عنوان مسئول بگوییم کاری از دست ما برنمی‌آید. در زمان عدم وجود مشکل همه مدیر هستند. در شرایطی که پول فراوان و شرایط مناسب وجود دارد، هرکسی می‌تواند کشور را به‌خوبی مدیریت کند. اینکه تلفن همراه اکنون به شکل مناسبی در دسترس نیست، بگوییم علتش نوسان ارز است و کاری از دست ما برنمی‌آید. اکنون به دلیل آموزش مجازی خیلی از ما مصرف‌کننده هستیم و باید برای فرزندان خود تبلت، گوشی تلفن همراه و مودم تهیه کنیم. مودمی که قیمت آن ۲۰۰ هزار تومان بوده و اکنون قیمت آن ۱۰ برابر شده است. در این شرایط باید چه کرد؟ غیرازاین است که باید نیاز مردم را تأمین کنیم؟

او اظهار کرد: چشم مردم به دست‌های تولیدکنندگان است. اگر محصولات با قیمت مناسب عرضه شود مردم استقبال خواهند کرد. یکی از موضوعات مهم مودم است که در نمایشگاه امروز چهار شرکت تولید مودم، سه شرکت تولیدکننده گوشی حضور دارند. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات امروز گزارش دادن که مجموعه «صاایران» ورود خوبی به تولید گوشی تلفن همراه داشته و اولین محوله گوشی‌های تولیدی این شرکت به ایرانسل تحویل داده شده تا شرایط عرصه به بازار توسط این اپراتور مهیا شود.

آذری جهرمی اضافه کرد: البته مجموعه‌هایی مانند مخابرات ایران، همراه اول و رایتل نیز کارهای خوبی در این زمینه کرده‌اند که گزارش آن‌ها هنوز به دست ما نرسیده است. اما این تولیدات زمانی شیرین خواهد بود که بتوانیم گوشی را به دست مردم برسانیم. تا الآن بارها درباره گوشی ایرانی صحبت کرده‌ایم اما تا زمانی که محصول به دست مردم برسد نمی‌توان نتیجه ملموس را دید. موجودی بازار در شرایط فعلی باید حفظ شود. می‌خواهم به تولیدکنندگان تأکید کنم که اگر برای تأمین منابع ارزی و خدمات مشکل دارند، به وزارت ارتباطات مراجعه کنند تا این مشکل را حل کنیم.

وزیر ارتباطات اشاره کرد: صنعت ICT از اجزای اصلی اقتصاد دیجیتال و یکی از محرک‌های اصلی تولید داخل است. اگر می‌گوییم سهم ارتباطات و فناوری از تولید ناخالص داخلی به ۶.۵ درصد رسیده است، بخشی از این پیشرفت به تولیدات داخلی محصولات فناوری مربوط است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از تولید داخل می‌شود همه فکر می‌کنند باید همه‌چیز در داخل تولید شود، اما این‌طور نیست. می‌توانیم از کشورهای تولیدکننده بزرگ دنیا در زمینه‌های خاص استفاده کنیم. اما برنامه‌ریزی نرم‌افزاری و مدل خلاقیتی که به تولید محصول منجر می‌شود، مهم است.

او تصریح کرد: راهکار پیشرفت شرکت‌های فعال در تولید صنایع داخلی اتصال و ادغامشان با یکدیگر است. صنعت تولید زمانی به بلوغ می‌رسد که شرکت‌ها به سمت ادغام بروند و ظرفیت‌های تولیدی را کنار هم بگذارند تا به این شکل اقتصاد خود را افزایش دهند. این کار اجتناب‌ناپذیر است. برای برطرف کردن دغدغه مصرف‌کنندگان داخلی، باید این بلوغ در شرکت‌های تولیدکننده ایجاد شود.

جهرمی با بیان اینکه ظرفیت و همین‌طور بازار برای تولید داخلی در کشور وجود دارد و مشکل اصلی ادغام شرکت‌ها با یکدیگر است، تأکید کرد: پویایی تکنولوژی از دیگر موارد مهم در تولید داخل کشور است. شرکت‌ها زمانی که محصولی را ارائه می‌دهند دیگر به دنبال توسعه آن نیستند درحالی‌که به‌روزرسانی نیاز اصلی تکنولوژی است. زمانی که برای حمایت از تولید داخل، واردات ممنوع می‌شود. تولیدکننده می‌داند که یک مجموعه با فشار دولت به‌اجبار از او خرید می‌کند و همین مسئله اشتیاقش را برای پیشرفت و به‌روزرسانی تجهیزات از دست می‌دهد.

او افزود: راهکار برون‌رفت از این عدم خلاقیت و به‌روزرسانی، رفتن به سطح بازار بین‌المللی است. بازاری که برای ورود به آن باید کلاس بین‌المللی داشت. تولید داخلی نباید به بازار داخل بسنده کند، باید رقابت سالم دراین‌بین شکل بگیرد. تداوم تحقیق، توسعه دانش و به‌روزرسانی حیات تولید داخلی هر کشوری را تضمین کند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: تجربه مردم از دریافت خدمات پس از فروش شرکت‌های داخلی تجربه خوشایندی نیست. تماس با ۲۰۲۰ مخابرات و پشتیبانی اپراتورها گوشه‌ای از این نارضایتی‌ها است درحالی‌که یکی از دلایل ماندگاری مشتریان کیفیت خدمات پس از فروش است.

در همین رابطه