نشست مجازی «مسئولیت اجتماعی شرکتها در دوران کرونا » با همکاری کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و اتاق اصفهان برگزار شد. در این نشست بر نقش پررنگ بنگاههای اقتصادی در حمایت از بخشهای آسیبدیده ناشی از شیوع کرونا تأکید شد.
مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران به مسئولیتهای جدیدی که این کمیسیون در دوره کرونا به عهده گرفته، اشاره و تصریح کرد: در این وضعیت فعالیت کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با تغییرات زیادی روبهرو شده و این فعالیتها نیاز به بازتعریف و همسانسازی با شرایط فعلی دارد.
او با اشاره به ضرورت تغییر ساختار شرکتها و نقش اساسی شرکتها در دوران کرونا، گفت: ایران با توجه به شرایط اقتصادی، روزهای سختی را پشت سر میگذارد و دولت توان حمایت از اقشار و صنایع آسیبدیده را ندارد و تا امروز از سوی دولت، هیچ فعالیت حمایتی شاهد نبودیم و این نقش شرکتها را در حمایت از بخشهای آسیبدیده پررنگتر میکند. در دوران کرونا مسئولیت اجتماعی پررنگتر شده و امیدوارم بتوانیم در این راستا اقداماتی که در شأن هموطنان است، انجام دهیم.
مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان نیز از اقدامات این اتاق در راستای کاهش آسیبهای ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد سخن گفت. وی تصریح کرد: سال گذشته سعی کردیم پررونقترین گام تجمیعی سهگانه بنگاه، اتاق و آحاد ملت را برقرار کنیم تا در دوران کرونا رسالت خود را انجام دهیم؛ اما لازم است بیش از این فعالیت کنیم.
او ضمن اشاره به اینکه اگر به تکلیف دینی خود به درستی عمل میکردیم شاهد نابرابری و اختلاف طبقاتی کشنده و آزاردهنده نبودیم، تأکید کرد: غفلت بشر و توجه صرف به ثروتاندوزی، جامعه را دچار بحران اجتماعی خواهد کرد و زمانی میتوانیم خوشحال باشیم که تمام اعضای جامعه در کنار یکدیگر رشد کنند.
از مسئولیت اجتماعی دکوری پرهیز کنیم
در ادامه امیر طالبیان، مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی نیز با بیان اینکه باید از مسئولیت اجتماعی دکوری پرهیز کنیم و به سمت مسئولیت نهادی برویم، گفت: در شرایط بحران کرونا اگر قرار باشد کاری صورت گیرد، باید قبل از وقوع حادثه انجام شود. اگر قبل از کرونا روی ساختارها کار کرده بودیم، امروز میتوانستیم با این ویروس مقابله کنیم.
او گفت: در گفتار برخی اندیشمندان پنج پیام شامل؛ فقدان رهبری جهانی، تقویت بنیانهای اساسی زندگی بشر، برخورد یکسان ویروس کرونا با همه، داوری و صلاحیت دولتها با شیوع ویروس کرونا و بازبینی در مسئولیت اجتماعی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.
عمل به مسئولیت اجتماعی حرکت به سوی فضای برد-برد است
سیدمحمود عبادی، مسئول کمیته حاکمیت شرکتی اتاق ایران نیز تأکید کرد: نگاه به مسئولیت اجتماعی از سر دلسوزی نیست بلکه این موضوع یک تکلیف است که عمل به آن فضای برد-برد را برای بنگاه اقتصادی و ذینفعان آن فراهم میکند.
او با انتقاد از اینکه تعریف واحدی از نقش ذینفعان در حوزه حاکمیت شرکتی وجود ندارد، ادامه داد: همواره در تعاریف حاکمیت شرکتی از واژه ذینفع استفاده شده چون چیزی که در نگاه اول از حاکمیت شرکتی تصور میشود، ارتباطاتی است که میان مدیرعامل و هیئتمدیره وجود دارد در صورتی که منظور وجود ساختاری است که منافع تمام ذینفعان بهویژه جامعه را تضمین کند.
عبادی درباره پیشنهادهای خود برای عمل به مسئولیت اجتماعی در شرکتها اظهار داشت: تغییر نگرش و باور این مفهوم که حاکمیت شرکتی زمینهساز توسعه مسئولیت اجتماعی است و میتواند فضایی فراهم آورد که انجام مسئولیتهای اجتماعی از رویکردی داوطلبانه به یک وظیفه قانونی تبدیل شود.
او فرهنگسازی برای درک مفهوم حاکمیت شرکتی با تمام اصول و ابعاد آن در بنگاههای اقتصادی کشور، بهرهمندی از ظرفیتهای اتاق ایران برای توسعه آموزشهای حاکمیت شرکتی، تأکید ویژه بر همافزایی مفاهیم حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی از طریق کمیسیونهای مختلف اتاق و تلاش برای ایجاد رقابت در سطح ملی با طراحی جایزه ملی حاکمیت شرکتی را از دیگر اقدامات پیشنهادی در این باره دانست.
بحران کرونا و دغدغههای زنان شاغل
تهمینه شاوردی، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به موضوع «چالشهای زنان شاغل در دوران کرونا و مسئولیت اجتماعی شرکتها در قبال آن» پرداخت.
او با بیان اینکه در ایران 62 درصد بیماران کرونایی که شغل خود را از دست دادهاند زن هستند، درباره پیامدها و آسیبهای کرونا بر خانواده گفت: افزایش میزان طلاق بر اساس آمار دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و ثبت 2 هزار طلاق در چهار ماه نخست سال 99، افزایش 30 درصدی خشونت خانگی در جهان، افزایش مشکلات روانی مانند اضطراب، بیاشتهایی، بیخوابی و غیره، پیامدها و آسیبهای کرونا بر خانواده بوده است.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی درباره مسئولیت اجتماعی سازمانها نسبت به کاهش یا مدیریت مشکلات زنان شاغل توصیه کرد: سازمانها به مسئولیت اجتماعی خود در قبال زنان شاغل درباره کاهش ساعات کار اداری، اعطای مرخصی تشویقی و استحقاقی و اعطای تسهیلات، دورکاری و شیفت کاری و کاهش موقت ساعات کاری زنان بدون کاهش حقوق، عمل کنند.
کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در راستای توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی در تعامل با اتاق استانها و تشکلهای مربوطه نشستهای فصلی را به طور مستمر برگزار میکند.