نشست خبری گردشگری ایران و ایتالیا با حضور احمدپور فلاح رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا و محمد شیرکوند دبیر کمیسیون گردشگری این اتاق بهصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.
پورفلاح در این نشست گفت: پیشبینی میشد گردشگران در سال 2020 حدود 2 هزار میلیارد دلار در کشورهای هدف هزینه کنند اما با وقوع کرونا این اتفاق نیفتاد. در برخی کشورها مثل اسپانیا محدودیتهایی برداشته شده تا سرمایه گردشگری را از دست ندهند.
او ادامه داد: ایران جزو 10 کشوری است که جاذبه توریستی بالایی دارد؛ جاذبههایی که مربوط به طبیعت، میوه و خوراک، جاذبههای زیارتی، تاریخی و سلامت که با این پتانسیل حتی نتوانستهایم یک درصد از این سرمایه را به خودمان اختصاص دهیم.
مشاور عالی رئیس اتاق ایران اظهار کرد: عدم اعتقاد به گردشگری، وابستگی به نفت و تحریم اجازه نداد سهم خودمان از گردشگری را بگیریم. وقتی درآمد نفتی خوب است دلیلی نمیبینند خود را وارد مسائل گردشگری کنند اما وقتی دولت درآمدش پایین میآید به یاد صنایع میافتد.
پورفلاح، بر این باور است که صنعت گردشگری علاوه بر کمک به تأمین بودجه و درآمدزایی نقش مؤثری در ایجاد شغل و اشتغالزایی نیز دارد. مشاور عالی رئیس اتاق ایران در همین زمینه، با اشاره به اقدامات اتاق ایران و ایتالیا در حوزه گردشگری، از برگزاری وبینار بینالمللی «گردشگری و اقتصاد» در 30 آبان ماه سال جاری خبر داد.
او گفت: در این وبینار مهم سفرای ایران و ایتالیا و دیگر مسئولین به نام و مطرح ایرانی و بینالمللی در حوزه گردشگری حضور خواهند داشت. ایجاد تعامل با فضای بینالمللی گردشگری و بسترسازی برای صنعت گردشگری ایران، استفاده از تجارب مدعوین ایتالیایی که یکی از کشورهای مطرح در صنعت گردشگری است و مدعوین در حوزه اتحادیه اروپا از جمله مهمترین محورهای برگزاری این وبینار است و در آن 6 نشست تخصصی با هدف انتقال تجربه برگزار خواهد شد.
پورفلاح افزود: ایتالیا خواهرخوانده ایران در اروپا است که جزو مقاصد مهم گردشگری در دنیا است. اتاق ایران و ایتالیا میتواند از تجربه ایتالیاییها در حوزه گردشگری استفاده کند. در این شرایط با فضای مجازی میتوانیم مقوله گردشگری را زنده نگه داریم. اینکه صبر کنیم تا شرایط عادی شود و هیات به دیگر کشورها ارسال کنیم، از دست دادن فرصت است.