رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون گردشگری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

افزایش قیمت بلیت ایرلاین‌ها، گردشگری داخلی را کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌گوید: افزایش نرخ بلیط هواپیما آنطور که در رسانه‌ها 10 درصد اعلام می‌شود، به هیچ وجه صحت ندارد، چراکه پیش از این برخی ایرلاین‌ها قیمت‌های خود را افزایش داده بودند؛ او همچنین تاکید می‌کند با محدودیت در سفرهای خارجی بسیاری از افراد، سفرهای داخلی را جایگزین کرده بودند.

26 آبان 1399
کد خبر : 35328
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روز گذشته، شورای عالی هواپیمایی کشوری قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی را با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به جدول نرخی اعلام‌شده در خردادماه امسال، اعلام کرد.

افزایش چند برابری قیمت‌های بلیت هواپیمایی در شرایطی است که به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سفرهای داخلی و خارجی در مقایسه با سال‌های گذشته به‌شدت کاهش‌یافته است و به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ایام کرونا پروازهای داخلی ۴۸ درصد و پروازهای خارجی ۹۶ درصد کاهش داشته است.

در همین زمینه، رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران بر این باور است که افزایش قیمت بلیت پروزهای داخلی در شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکارهای وابسته به صنعت گردشگری نیمه‌تعطیل هستند یا به طور کلی فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند، تیر خلاصی است بر صنعت گردشگری.

علی‌اکبرعبدالملکی در گفت‎وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» اظهار کرد: با افزایش قیمت بلیط هواپیما، حجم فروش بلیط و میزان ترددهای مسافران کاهش زیادی پیدا می‌کند، این در حالی است که ایرلاین‌ها در سال‌های اخیر به دلیل تشدید تحریم و شیوع بیماری کرونا با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، حال تصمیم اخیر وضعیت آن‌ها را وخیم‌تر خواهد کرد. به این دلیل که بسیاری از افرادی که در ماه‌های گذشته با محدودیت در سفرهای خارجی همراه بودند، سفرهای داخلی را جایگزین کرده بودند؛ اما اگر قرار باشد یک سفر داخلی به اندازه سفر خارجی هزینه‌بر باشد، مسافران مجبور خواهند شد تا سفرهای هوایی را حذف کنند.

او بر این باور است که منطق افزایش قیمت بلیت‌های هواپیمایی با افزایش نرخ دلار به هیچ عنوان درست نیست. چراکه تاثیرپذیری پروازها از نرخ ارز چیزی در حدود ۲۰ درصد است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تاکید می‌کند: افزایش نرخ بلیط هواپیما آنطور که در رسانه‌ها اعلام می‌شود ۱۰ درصد است، به هیچ وجه صحت ندارد، چراکه پیش از این برخی ایرلاین‌ها قیمت‌های خود را افزایش داده بودند؛ اما اعلام افزایش قیمت‌ها به طور رسمی بعد از آنکه کالاها و خدمات خودسرانه قیمت‌هایشان را بالابردند، موضوع جدیدی نیست. سازمان هواپیمایی کشور هم از این قاعده مستثنی نبوده و از ابتدای سال قیمت ها را پلکانی افزایش داده بود.

علی اکبر عبدالملکی با اشاره به خبری که پنجم آبان درباره اختصاص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها منتشر شد گفت: متاسفانه یکی از مهمترین اشتباهات سیاست‌گذاری در کشور ما این است که از تجربه‌ها درس نمی‌گیریم و مدام در حال آزمون و خطا هستیم. از زمان اختصاص ارز نیمایی به برخی کالاها و خدمات، کدام یک از این کالاها به قیمت همین ارز در بازار توزیع شده‌اند که توقع داشته باشیم ایرلاین‌ها با دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی و سایر تسهیلات جانبی، بلیت‌های خود را با قیمت ارز نیمایی به فروش برسانند ضمن اینکه از فروردین سال ۹۷ که موضوع ارز نیمایی داغ شد، شاهد بودیم که این ارز نتیجه‌ای جز فساد و رانت نداشته است.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته به اتاق ایران با بیان اینکه صنعت گردشگری از جمله نخستین مشاغلی است که با وقوع کرونا بیشترین آسیب را دیده بر ضرورت حمایت‌های دولتی از کسب و کارهای وابسته در این صنعت تاکید کرد و گفت: متاسفانه همزمان با شیوع ویروس کرونا از سوی دولت دوازدهم وعده‌های بسیاری به فعالان صنعت گردشگری داده شد که به رغم حرف‌هایی که گفته شد، در عمل شاهد بودیم که اجبار و تعیین تکلیفی برای اجرای آن‌ها در دستگاه‌های اجرایی و به خصوص بانک‌ها وجود ندارد. در بدنه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم شاهدیم که شخص وزیر تمام تلاش خود را می‌کند تا این وزارت‌خانه پویا و کارآمد باشد، اما متاسفانه این تلاش به تنهایی کافی نیست و حمایت سایر نهادها از جمله مجلس را می‌طلبد. متاسفانه بودجه تخصیص داده شده به این وزارت‌خانه با زمانی که سازمان بود، فرق چندانی نکرده است.

به باور او، عدم تجهیز وزارت‌خانه گردشگری به منابع مالی و انسانی تخصصی، حاکی از عدم اعتقاد دولت به ظرفیت‌های صنعت گردشگری و نقشی است که این صنعت می‌تواند در جبران کمبود درآمدهای ارزی ایفا کند. در صورتی‌که اگر قرار باشد از ظرفیت‌های بالقوه این بخش استفاده شود باید به فکر انسجام‌بخشی و هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه باشیم.

او همچنین بر ضرورت تعامل دولت با بخش خصوصی تاکید و خاطرنشان کرد: به رغم گفته‌های مسئولان، همچنان اتاق ایران نتوانسته است به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی با وزیر گردشگری نشست حضوری داشته باشد. در حالی‌که بالغ بر سه نامه ارسال شده است و هیچ جوابی از جانب وزارت‌خانه داده نشده است.

در همین رابطه