رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

معاون وزیر جهاد کشاورزی

برای تامین گوشت مرغ کشور ماهیانه به ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا نیاز است

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میزان کنجاله سویای موردنیاز برای تأمین گوشت مرغ در ایام عید حدود 200 هزار تن در هر ماه است، از بی‌توجهی وزارت صنعت به‌عنوان متولی تأمین نهاده موردنیاز بازار، انتقاد کرد.

08 آذر 1399
کد خبر : 35491
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تأمین نهاده‌های دامی مدتی است که مشکلات و دغدغه‌هایی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده و با وجود تأکیدات همچنان روند واردات کنجاله سویا کاهشی است. بر اساس اظهارات فعالان اقتصادی نه تنها کاهش روند واردات، حتی شیوه توزیع نهاده‌ها در سامانه بازارگاه نیز مشکلاتی را برای تأمین بازار ایجاد کرده است.

در این رابطه معاون وزیر جهاد با اشاره به کاهش واردات سویا و توجه نکردن به هشدارها، گفت: تقسیم کاری میان وزارت جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد و بر این اساس تأمین نهاده‌ها به عهده این وزارتخانه قرار گرفت اما متأسفانه به آن عمل نشد.

مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر تولید به‌اندازه کافی حمایت نشود هیچ‌وقت نمی‌توان بازار مصرف را کنترل کرد، ادامه داد: مرغی که امروز در بازار است ۴۵ روز پیش برای تولید آن برنامه ریزی شده و ما چندین ماه است که مکاتبات متعددی با وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره کفایت نکردن تأمین نهاده‌های دامی داشته‌ایم، اما توجه نشده است.

او در ادامه به میزان نیاز کشور به انواع نهاده‌های دامی اشاره و تأکید کرد: حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذرت، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن جو در سال موردنیاز است و اکنون با کاهش یک میلیون تنی واردات سویا مواجه هستیم.

معاون وزارت جهاد با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه ذرت به اندازه کافی وارد شده است، تأکید کرد: کنجاله سویا و ذرت باید متناسب با هم به مرغ داده شود تا رشد مورد انتظار در مرغ صورت گیرد و اگر یکی کمتر باشد، رشد مناسبی اتفاق نمی‌افتد. گاهی در بازار مرغ‌هایی وجود دارد که کاهش وزن دارند این‌ها به علت آن است که کنجاله سویای کمتری به آن‌ها داده شده است.

رضایی درباره اظهارات برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه اختیارات نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است، افزود: این موضوع یک هفته است که اتفاق افتاده و اختیارات مربوط به نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده درحالی‌که مرغی که در بازار وجود دارد حداقل ۴۵ روز پیش جوجه ریزی شده و یک فرآیند چندماهه را پشت سر گذاشته است.

بر اساس اظهارات معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین گوشت مرغ موردنیاز در ایام عید باید ۱۲۵ میلیون جوجه ریزی داشته باشیم که برای این منظور به ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا در ماه نیاز است.

او با بیان اینکه قیمت جوجه یک‌روزه باید توسط سازمان حمایت اصلاح شود، گفت: در حال حاضر قیمت جوجه یک‌روزه ۲ هزار و ۹۰۰ تومان است که این رقم حداقل باید به ۴ هزار تومان برسد. افزایش قیمت جوجه یک‌روزه حدود ۳۰۰ تومان در قیمت تمام شده مرغ تأثیر دارد و موجب افزایش چند هزار تومانی نمی‌شود.

در همین رابطه