رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری

طرح «روزشمار صنایع‌دستی ایران» به رونق اقتصاد هنر کمک می‌کند

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با توجه به اینکه ایران رتبه اول دنیا را از نظر تنوع در صنایع‌دستی دارد، از پیشنهادی مبنی بر نام‌گذاری روزهای تقویم خورشیدی به نام یکی از صنایع‌دستی ایران خبر داد.

سارا ترابی

خبرنگار
27 آذر 1399
کد خبر : 35869
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران تنوع صنایع‌دستی ایران را بالغ بر 299 مورد دانست و با بیان این مطلب که ایران از نظر تنوع در این بخش رتبه اول دنیا را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: نام‌گذاری هر روز از تقویم خورشیدی به نام یکی از صنایع‌دستی کشور ضمن ارج گذاشتن به هنر ایرانی موجب رونق و معرفی صنایع‌دستی تمامی شهرستان‌ها و همچنین امکان تبادل فرهنگی بین استان‌ها می‌شود و مهم‌تر از همه رقابتی سالم بین صنایع‌دستی کشور شکل می‌گیرد.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران صنایع‌دستی را هویت فرهنگی و ملی ایران معرفی کرد و افزود: صنایع‌دستی می‌تواند زمینه‌ساز معرفی بهتر فرهنگ و هنر کشور باشد و از سوی دیگر نوعی فعالیت مولد اقتصادی است که در توسعه صنعت گردشگری و رشد منابع درآمدی پایدار اثرگذار است.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، صنایع‌دستی را یکی از عوامل پیوند بین فرهنگ و اقتصاد معرفی کرد و گفت: بی‌توجهی به صنایع‌دستی و نبود سیاست‌های حمایتی از این حوزه پیامدهای منفی از جمله کم رونق شدن کیفیت آثار هنری، عدم ثبات شغلی، فقدان کارگاه‌های باکیفیت و رکود بازار و از دست رفتن جایگاه هنر در اقتصاد کشور را به دنبال دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اجرای طرح روزشمار صنایع‌دستی را در راستای معرفی بهتر این حوزه در سطح جامعه دانست و ادامه داد: در تقویم روزهایی را داریم که به نام برخی شهرها به ثبت رسیده است. بر اساس طرح موردنظر قصد داریم در همان روز صنایع‌دستی خاص همان شهر را معرفی کنیم. از طرفی هفته آخر خردادماه که هرساله به نام هفته صنایع‌دستی نام‌گذاری شده است را به صنایع‌دستی اصیل ایرانی که ثبت جهانی شده‌اند، اختصاص می‌دهیم.

عبدالملکی افزود: بر اساس روزهایی که روز ملی یا جهانی آن شهر یا استان هستند، صنایع‌دستی آن منطقه را در همان روز معرفی می‌کنیم و اگر قرار باشد سمینار یا جشنی نیز به همین مناسبت برپا شود، صنایع‌دستی منطقه نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اعلام این خبر که اجرای طرح روزشمار صنایع‌دستی با استقبال معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته تأکید کرد: این طرح را حتی می‌توان برای معرفی دیگر حوزه‌های هنری از جمله غذاهای اصیل ایرانی، پوشش‌های محلی و موسیقی هر منطقه نیز اجرا کرد. بدین ترتیب فرصتی فراهم می‌شود تا علاوه بر صنایع‌دستی، دیگر بخش‌ها که معرف فرهنگ هر شهر و منطقه هستند نیز دیده شوند و این دلگرمی خوبی برای هنرمندان و فعالان این بخش خواهد بود.

بر اساس اظهارات او در ایران هزاران نوع غذا وجود دارد که می‌توان به شیوه‌های مختلفی به معرفی ملی و جهانی آن پرداخت. برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی غذا و معرفی آشپزهای برتر کشورمان از اقداماتی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

به باور عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ارج نهادن به مجموعه هنرهای کشور، یکپارچگی و توانمندی هنری و فرهنگی کشور را درپی خواهد داشت.

در همین رابطه