روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از چالش‌های پیش روی پرستاران در میانه بحران کرونا

پرستاران، مبارزان بی ادعای خط مقدم مبارزه با کرونا

حدود یک سال از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان می‌گذرد. ویروسی که جان بیش از یک‌میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است و همچنان می‌تازد. از زمان شیوع این ویروس تاکنون، پرستاران در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند.

30 آذر 1399
کد خبر : 35915
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حدود یک سال از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان می‌گذرد. ویروسی که جان بیش از یک‌میلیون نفر را در سراسر جهان گرفته است و همچنان می‌تازد. از زمان شیوع این ویروس تاکنون، پرستاران در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند.

پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا. عکس:مهر، مهدی الماسی

در ماه‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه شیوع بیماری کووید-۱۹ و به‌تبع آن، افزایش مرگ‌ومیر در بین مردم و مدافعان سلامت در کشور هستیم. ظرفیت اکثر بخش‌های تعلق‌گرفته به کرونا تکمیل‌شده است و بیمارستان‌ها در حال تغییر ظرفیت سایر بخش‌ها، جهت افزایش ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی هستند. بااین‌وجود، کادر درمان از پای ننشسته و همچنان در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از برخی بیمارستان‌ها و بازتاب آن در رسانه‌ها توسط سازمان نظام پرستاری، هر ۱۰ بیمار کرونایی به یک پرستار سپرده می‌شود. آن‌هم پرستارانی که ۹ ماه مداوم براثر مراقبت بی‌وقفه از بیماران کرونایی؛ هم فرسودگی روحی و انگیزشی و هم فرسودگی شدید جسمی پیداکرده‌اند.

در دوران شیوع کرونا به علت مخاطرات ارتباط کادر درمان با دیگر افراد، بسیاری از کادر درمان به‌خصوص پرستاران به دلیل ارتباط نزدیک با افراد مبتلابه کرونا، حتی از حمایت عاطفی خانواده نیز برخوردار نبودند و به دلیل کمبود نیروی انسانی و فشار کاری، کادر درمان مجبور به فعالیت شبانه‌روزی بودند. نکته‌ای که علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم روز گذشته این دانشگاه برای گرامی داشت مقام روز پرستار یادآور شد و گفت: طبق نیازسنجی‌های انجام‌شده تا سال ۱۴۰۵ باید سالانه ۲۰ هزار نیروی جدید وارد گردونه شود تا در ارائه خدمات پرستاری مطابق با استاندارها شاهد یک جهش باشیم.

پرستاران در حالی جان‌برکف، به جنگ با کرونا رفته‌اند که برخی با قراردادهای ۸۹ روزه فعالیت دارند. همان‌طور که زالی تأکید می‌کند: در فرایند جذب نیروی انسانی یک‌لختی کسالت‌آوری وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر یک‌راه میانبر با مشارکت دولت و مجلس برای آن پیدا شود.

ابتلای 45 هزار پرستار به کووید-19

علاوه بر مشاهده فداکاری‌های کادر درمان در میدان مبارزه با کرونا، آمار و ارقام تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا هم مهر تأییدی بر جان‌فشانی پرستاران است.

مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که به مناسبت هفته پرستار برگزار شد اعلام کرد: از حدود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور، ۱۴۴ هزار پرستار در بخش دولتی و ۶۰ هزار پرستار در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و از ابتدای شیوع کووید ۱۹ حدود ۴۵ هزار پرستار به این بیماری مبتلا شدند.

او همچنین توضیح می‌دهد: بر اساس استانداردهای تعریف‌شده باید به ازای هر تخت ۲.۵ پرستار داشته باشیم اما اکنون حدود ۱.۱ است و تعداد پرستاران بیش از دو برابر شود تا به یک وضعیت استاندارد برسیم البته از سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ هزار پرستار استخدام شدند  اما این استخدام کمبود نیرو را جبران نکرد.

حضرتی همچنین توضیحاتی درباره نحوه دریافت کارانه و اضافه‌کاری پرستاران ارائه داد که با تأخیرهای گاها 18 ماهه پرداخت می‌شود.

بااین‌حال، هم‌زمانی روز پرستار با شب یلدا، باعث شده تا پرستاران به‌جای توجه به مطالبات خود و پافشاری برای تحقق آن‌ها، تنها یک خواسته داشته باشند و آن‌ها حضور مردم در خانه‌هایشان برای پایان دادن به زنجیره این ویروس منحوس است.

 

 

 

موضوعات :
در همین رابطه