رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

لایحه بودجه در انتظار رای بهارستانی‌ها

روز سه‌شنبه لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف می‌شود. رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه گفته که بودجه سال آینده دو سقفی تنظیم شود؛ یعنی بخشی از آن واقعی و بخشی از آن عملیاتی و در محدوده مدنظر دولت باشد. البته بخش دوم در اجرا وقفه خواهد داشت، چون سقف دوم را نمی‌توان در ابتدای بودجه اجرایی کرد.

08 دی 1399
کد خبر : 36087
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فردا لایحه بودجه 1400 تعیین‌تکلیف می‌شود؛ بودجه‌ای که دولت فروش دو‌میلیون‌و 300 هزار بشکه نفت در روز را در آن پیش‌بینی کرده اما مقام معظم رهبری در نامه‌ای برداشت از صندوق توسعه را به اصلاح بودجه و کاهش میزان فروش نفت به یک ‌میلیون بشکه در روز منوط کردند. بر این اساس لایحه دولت نیاز به بازنگری اساسی در بودجه دارد و مشخص نیست تا روز سه‌شنبه که در صحن برای بودجه سال آینده تصمیم‌گیری می‌شود، چه لایحه‌ای و با چه مشخصاتی قرار است بررسی شود.

از طرفی امروز بهارستانی‌ها روز خود را با نشست غیرعلنی و غیررسمی برای بررسی ابعاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ آغاز کردند تا کلیات آن روز سه‌شنبه در کمیسیون تلفیق بودجه به رای گذاشته شود.

به‌گفته محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رئیسه‌مجلس شورای اسلامی در این نشست غیرعلنی موافقان و مخالفان لایحه بودجه 1400 سخن گفتند؛ مخالفان معتقدند که در مجلس امکان اصلاح کلی لایحه بودجه وجود ندارد ولی موافقان از عدم فرصت‌سوزی می‌گویند؛ دولت مسیر درآمدها و هزینه‌ها را باز گذاشته و مجلس می‌تواند بودجه را اصلاح کند.

بودجه سال آینده آخرین لایحه بودجه ای است که دولت حسن روحانی به مجلس ارائه می کند. رئیس‌جمهوری تمام قد از لایحه بودجه دفاع می‌کند اما مجلسی‌ها و کارشناسان اقتصادی از ابتدا روی خوشی به آن نشان نداده‌اند و بارها بررسی لایحه بودجه موضوع نشست‌‌ها بوده است. بخش خصوصی هم نظر و پیشنهادهای خود را درباره بودجه سال آینده منتشر کرده است.

امروز قرار است جلسه سران قوا به میزبانی مجلس برگزار شود. حتما سرنوشت لایحه بودجه از مهم‌ترین مسائلی نشست روسای سه قوه خواهد بود. البته قبلا روحانی و محمدباقر قالیباف قبلا نشست مشترکی درباره بودجه 1400 داشتند؛ نشستی که روحانی همچنان از بودجه 1400 دفاع می‌کند.

حسن روحانی در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که روز گذشته برگزار شد، تصویب لایحه بودجه را علامت و نشانه‌ای پررنگ از عزم و اراده کشور برای حل معضلات و ایجاد گشایش‌ها برای مردم و فعالان اقتصادی دانست. او درباره لایحه بودجه گفته است: «لایحه بودجه ۱۴۰۰ حاصل مطالعات و بررسی های دقیق در مسیر ریل‌گذاری شده توسعه کشور و ارزیابی دقیق از نیاز اقشار مختلف مردم است و از این نظر بودجه سال آینده، در عین انسجام و هدفمندی، واقع بینانه و دقیق است.»

به گفته روحانی «سرفصل‌ها، مختصات و متغیرهای اصلی مطرح شده در لایحه بودجه، حاصل تجارب به دست آمده از مقابله و مبارزه سه ساله با تحریم‌ها و جنگ اقتصادی تحمیلی دشمن و با هدف خنثی‌سازی و بی اثرکردن آنها و در نهایت برداشتن فشارهای اقتصادی و بهبود معیشت مردم و برطرف کردن موانع تولید است».

روحانی گفته است: «دولت نه تنها مصر است که روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، بلکه انتظار دارد وزارت نفت شرایط را برای افزایش آن آماده کند و ما باید از همه امکانات داخلی و بین المللی برای نیل به این هدف که حق جمهوری اسلامی ایران برای به دست آوردن بازار است، استفاده کنیم». 

البته روز گذشته محمدباقر قالیباف هم در جلسه علنی مجلس از لایحه بودجه گفت. او با تاکید بر اینکه بودجه مهمترین سند حکمرانی سالانه کشور است که هم جهت‌گیری‌های کلان و اساسی اقتصادی در آن نمود پیدا می‌کند و هم در زندگی جاری مردم تاثیر ملموس می‌گذارد بار دیگر از کلیدواژه «اصلاحات اساسی» برای لایحه بودجه استفاده کرد.

قالیباف گفته: ما معتقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیاز به اصلاحات اساسی دارد چرا که کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل ۱۱۷ درصد رشد داشته است و هزینه‌ها ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که درآمدها حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

تاکید چند باره قالیباف بر «اصلاحات اساسی» لایحه بودجه، نشان می‌دهد که مجلس بر رویکرد انتقادی خود نسبت به این لایحه، با وجود پذیرش بازنگری در این لایحه از سوی دولت، پافشاری می‌کند. پیش از این نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه مشترک هفته گذشته‌اش با حسن روحانی «تصویب کلیات لایحه بودجه» را به «اعمال تغییرات و اصلاحات اساسی» منوط کرده بود و حتی پیش‌تر نیز در ۲۵ آذرماه، در نامه‌ای به روحانی از دولت خواسته بود که در لایحه تقدیمی به مجلس بازنگری کرده و در آن اصلاحات اساسی اعمال کند.

اما امروز رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه در نشست غیرعلنی مجلس گفته است که بودجه سال آینده دو سقفی تنظیم شود یعنی بخشی از آن واقعی و بخشی از آن عملیاتی و در محدوده مدنظر دولت باشد البته که بخش دوم در اجرا با وقفه خواهد بود چون سقف دوم را نمی‌توان در ابتدای بودجه اجرایی کرد.

اگرچه مجلس در روزهای قبل به شدت از لایحه بودجه انتقاد کرده اما با نزدیک‌شدن به روزهای تصویب نقدها، جای خود را به پیشنهاد داده است؛ اما باید برای تعیین تکلیف بودجه تا فردا منتظر ماند.

در همین رابطه