رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمد جعفری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

آثار سوء مدیریت‌های داخلی از تحریم‌های خارجی بیشتر است

نگاه‌های یک‌جانبه، ناهماهنگی بین وزارت صنعت، گمرک و بانک مرکزی در کنار سوء مدیریت‌ها از عواملی هستند که به اعتقاد محمد جعفری، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران مانع از بهبود محیط کسب‌وکار می‌شود.

سارا ترابی

خبرنگار
10 دی 1399
کد خبر : 36135
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران مهم‌ترین چالش امروز که در برابر واردات وجود دارد را تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی دانست و تأکید کرد: تا زمانی که موضوعاتی ازاین‌دست در سطح اقتصاد کشور وجود داشته باشد حتی اگر تحریم‌ها هم رفع شود، وضعیت تجارت و کسب‌وکار بهبودی نمی‌یابد.

 محمد جعفری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران بزرگ‌ترین معضل امروز واردات را تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحرانی ارز که با آن مواجه هستیم، بانک مرکزی باید این بازار را مدیریت کند، بنابراین در تأمین ارز، موضوع مدیریت آن به‌طور حتم منطقی است؛ اما تخصیص ارز موضوع جدیدی است. بانک مرکزی باید تیک معروف خود را بزند تا کالا اجازه ترخیص پیدا کند.

به عقیده جعفری، مسئولیت کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران را به عهده دارد باید پیش از هر اقدامی، در راستای حذف سوء مدیریت‌ها قدم برداریم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: چرا به کالاهایی که اعتباری وارد می‌شوند و به هیچ نوع ارز، نه نیمایی و نه ترجیحی نیاز ندارند، اجازه ترخیص داده نمی‌شود؟ تولیدکننده‌ای برای مشارکت با طرف خارجی و توسعه تولید در داخل، ماشین‌آلات را بدون تأمین ارز و پرداخت وجه وارد گمرک می‌کند تا به کمک این تجهیزات، خط تولید خود را به‌روز کند، متأسفانه این ماشین‌آلات که نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند به همان دلیل تخصیص ارز به‌سختی مجوز ورود پیدا می‌کنند و مدت‌ها باید در گمرک باقی بمانند. این سیاست‌های اشتباه موجب می‌شود به‌جای اصلاح ابرو، چشم تجارت کشور را کور کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نگاه یک‌جانبه و نبود هماهنگی لازم بین گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی را عامل به چالش کشیدن تولید می‌داند و تأکید کرد: متأسفانه زیرساخت‌ها و بسترهایی که فراهم شده برای بهبود شرایط کسب‌وکار و تجارت، مناسب نیست؛ به نظر می‌رسد تحریم به محل فراری برای سیاست‌گذاران تبدیل شده و دائم سوء مدیریت‌های خود را پشت آن پنهان می‌کنند.

جعفری معتقد است: حتی اگر تحریم هم رفع شود مانند آنچه بعد از برجام شاهد بودیم، اقدامات کارآمد و موفقی صورت نمی‌گیرد چراکه مسیر کاری، برنامه‌ریزی، چارچوب و تفکر درست اقتصادی نداریم و سیاست‌ها مطابق معیارهای بین‌المللی نیست و تصمیم سازان اشراف دقیق و کاملی بر حوزه تجارت و ندارند و از همه مهم‌تر شاهد وجود سوء مدیریت در سطح کلان اقتصادی هستیم.

او در ادامه تعدد دستورالعمل‌هایی که روزانه توسط دستگاه‌های متعددی ابلاغ می‌شود را عامل به‌هم‌ریختگی وضعیت تجارت عنوان کرد و گفت: یک تولیدکننده، یک تاجر و یک فعال اقتصادی برای اداره امور خود باید برنامه‌های یک سال آینده را طبق ضوابط و مقررات حاکم بر اقتصاد کشور خود و کشور هدف، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کند. در ایران حتی برای فردا هم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. همین یک مسئله امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر انداخته و مانع از اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای در کشور می‌شود.

جعفری در ادامه به مشکلات سرمایه‌گذاری و تجارت با کشورهای همسایه که جزو اولویت‌های نظام است، اشاره و تصریح کرد: به دلیل نبود پروتکل‌ها و راهبردهای مشترک زیرساختی در این بخش نیز موفق نبودیم و به اهداف تعریف شده نرسیدیم. برای مثال در منطقه سی آی اس رقبایی داریم مانند ترکیه که در مقابل آن مزیت‌های رقابتی خود را به دلیل نبود راهبردهای مشترک با کشور هدف از دست می‌دهیم و این‌گونه، ترکیه در بازار سوم جای ما را می‌گیرد.

در همین رابطه