رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

علی‌اصغر زبردست در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

توسعه مناسبات بین‌المللی به نظام بانکی پیشرفته نیاز دارد

رئیس اتاق همدان با انتقاد از میدان ندادن به بخش خصوصی برای حضور در قراردادهای بزرگ بین‌المللی، انتقاد کرد و یکی از دلایل عدم موفقیت دوران برجام را بی‌توجهی به بخش خصوصی و عدم استفاده از ظرفیت این حوزه دانست.

سارا ترابی

خبرنگار
05 بهمن 1399
کد خبر : 36583
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق همدان با بیان این مطلب که احتمال دارد با توجه به تغییر رئیس‌جمهور آمریکا شاهد لغو تحریم‌ها علیه ایران باشیم، ضمن تأکید بر لزوم آماده سازی شرایط برای مواجه با دوران بعد از تحریم‌ها، تصریح کرد: ایران فرصت برجام را از دست داد چراکه در آن روزها زیرساخت‌های بانکی کشور به هیچ‌وجه آماده نبود.

علی‌اصغر زبردست، رئیس اتاق همدان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به آماده نبودن زیرساخت‌های بانکی برای دوران بعد از تحریم‌ها اشاره و تأکید کرد: اگر در برجام به موفقیتی دست پیدا نکردیم، دلیل اصلی آن فراهم نبودن زیرساخت‌های بانکی بود. متأسفانه نظام بانکی کشور تجهیز و به‌روز نیست، بنابراین همین امروز هم در صورت لغو تحریم‌ها نمی‌توانیم برای توسعه صادرات و فعالیت‌های تجاری بین‌المللی برنامه‌ریزی کنیم.

این فعال اقتصادی همچنین به مشکلات حوزه حمل‌ونقل، فرسوده بودن ناوگان ترانزیتی کشور، قوانین دست و پاگیر در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: اگر قرار است جهشی در صادرات کشور رخ دهد باید در حوزه حمل‌ونقل نیز به فکر تجهیز منابع موجود باشیم.

او با بیان این نکته که بخش خصوصی بیش‌ترین آسیب‌ها را از تحریم‌های آمریکا متحمل شد، خاطرنشان کرد: آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، تعریف جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور است. متأسفانه در این سال‌ها به دلیل میدان ندادن به بخش خصوصی، این بخش نتوانسته در قراردادهای بزرگ بین‌المللی حضور پیدا کند. ورود به بازارهای بین‌المللی قواعد خاص خود را دارد و در این سال‌ها بخش خصوصی ایران همیشه عقب رانده شده و شرکت‌های خصولتی پیشران بودند.

به باور این فعال اقتصادی شاید بتوان به کمک آموزش و حمایت‌های اتاق ایران، شیوه‌های ارتباط گیری با طرف‌های خارجی را آموخت و زمینه نقش‌آفرینی بخش خصوصی واقعی را در توسعه سطح مناسبات بین‌المللی فراهم کرد.

موضوعات :
در همین رابطه