رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاونت بین‌الملل اتاق ایران منتشر کرد

آخرین اخبار اقتصادی اتریش در دی و بهمن ماه 99

معاونت بین الملل اتاق ایران آخرین اخبار اقتصادی اتریش در دی و بهمن ماه 99 را که از سوی بخش اقتصادی سفارت ایران در وین تهیه شده برای استفاده فعالان اقتصادی مرتبط با این کشور منتشر کرده است.

12 بهمن 1399
کد خبر : 36730
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاونت بین‌الملل اتاق ایران آخرین اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتریش را در دی و بهمن ماه 99 که از سوی بخش اقتصادی سفارت ایران در وین تهیه شده، منتشر کرد.

طبق این گزارش، نرخ تورم در سال 2020 در اتریش نوسانات زیادی داشته است. مرکز امار اتریش میانگین تورم را برای سال 2020 بالغ بر 1.4 درصد اعلام کرده است که در مقایهس با سال گذشته میلادی، 0.1 درصد کاهش داشته است. شاخص اصلی نوسانات تورم به ویژه در شش ماهه دوم سال 2020 ف افزایش هزینه‌های مسکن و غذاست.

طبق آمار یوروستات، در سال 2018 به طور میانگین در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، 2.8 درصد از مجموعه هزینه‌های حوزه سلامت مختص به تمهیدات پیشگیرانه بوده است. در میان کشورها عضو، ایتالیا و فنلاند به ترتیب 4.4 و 4 درصد هزینه‌های حوزه سلامت را معطوف به پیشگیری کرده‌اند. اتریش با 201 درصد از میانگین اتحادیه اروپا فاصله زیادی دارد و در زمره کشورهایی به شمار می‌رود که عمده هزینه‌ها در حوزه زیرساخت‌ها صورت گرفته است.

بر اساس اعلام وزیر دارایی اتریش، شرکت‌هایی که به سبب تمدید دوره تعطیلی‌ها و محدودیت‌های دولتی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند تا پایان این دوره تا سقف 60 هزار یورو کمک مالی دریافت خواهند کرد. این کمک هزینه به دیگر کمک هزینه‌های دولت که در جریان بحران کرونا در سال جاری از سوی دولت تعیین شده‌اند، افزوده خواهد شد.

پیش‌بینی بانک مرکزی اتریش در خصوص افزایش نرخ تورم تا سال 2022

بانک مرکزی اتریش در گزارش مورخ 18 ژانویه (29 دی ماه  1399)  نرخ تورم برای سال 2021 را  4. 1 و برای سال 2022 و 2023 نزدیک به 7.1 درصد پیش بینی کرده است. این گزارش دلایل اصلی تورم را افزایش قیمت سوخت و انرژی و همچنین موادغذایی به دلیل مشکلات جهانی در شبکه عرضه و تقاضا می‌داند. نرخ تورم در ماه جولای 2020، به بیشترین میزان خود در سال 2020 در حدود 8.1 درصد رسید و به طور کوتاه مدت بین ماه‌های آگوست و نوامبر به 1.1 درصد کاهش یافت. از این رو پیش بینی می‌شود با گذر بیشتر زمان و آشنایی کشورها با ویروس کرونا و همچنین روش‌های مقابله با آن با کنترل میزان بیکاری و سبد خانوار، بتوان برای سال‌های 2022 و 2023، نرخ تورم را به دوران پیش از کرونا در اتریش رساند. پیش بینی‌ها  برای سال 2021 حاکی از یک سال بی ثبات برای اقتصاد در اتریش، افزایش تورم و افزایش بی سابقه بیکاری در سراسر اتریش می‌باشند. بانک مرکزی اتریش در این گزارش بیش از همه نسبت به حوزه گردشگری و صنایع سنگین و فولاد ابراز نگرانی کرده است.

شرکت نفت و گاز اتریش OMV فعالیت پالایشگاه بورگهاوزن را توسعه می‌دهد

او ام فا فعالیت خود را در بخش تولیدات پالایشگاهی با افزایش 40 میلیونی سرمایه گذاری در پالایشگاه بورگهاوزن ادامه می‌دهد و در تلاش است تا تولیدات اتیلن و پروپیلن را به 50 هزار تن افزایش دهد. این پالایشگاه در سه ماهه سوم سال 2022 فعالیت خود را پس از تعمیرات کلی ادامه خواهد داد.

حوزه گردشگری و رستوران‌ها با معضل کمبود نیروی ماهر

شاغلین حوزه گردشگری و رستوران‌ها، ماه‌هاست که یا بیکار شده‌اند و یا به کار کوتاه‌مدت رفته‌اند و بیم آن می‌رود که بسیاری از این افراد این حوزه را برای همیشه ترک کنند. اداره خدمات مشاغل اتریش AMS اعلام کرده است که از هم‌اکنون برای دوره تابستان و گردشگری در این فصل می‌بایست برای کمبود نیروی کار ماهر در این حوزه چاره‌ای اندیشید و در مرحله نخست دوره آموزشی چندهفته‌ای را برای افراد جویای کار ساکن شرق اتریش که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه گردشگری، رستوران‌ها و هتل داری در غرب اتریش  برگزار می‌کند. این دوره‌های آموزشی تخصصی از آوریل 2021 آغاز خواهند شد.

هشدار موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش در خصوص تمدید تعطیلی‌های سراسر

 بادلت رئیس موسسه پژوهش‌های اقتصادی اتریش: طولانی شدن تعطیلی‌های سراسر 5.2 درصد نوسانات در تولید ناخالص داخلی به همراه خواهد داشت. آقای بادلت، تمدید دوره تعطیلی‌ها را غیرمنطقی دانسته و نسبت به تمدید آن هشدار داده است. آخرین پیش‌بینی‌های این موسسه برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2021، در حدود 5. 4 درصد بوده است و در هفته دوم ژانویه سال جاری، این موسسه پیش‌بینی خود را به 5.2 درصد تغییر داد.

شرایط اقتصادی حوزه یورو وخیم‌تر از پیش‌بینی‌های گذشته است

کارشناسان سیاست‌های پولی در بانک مرکزی اروپا، پیش‌بینی‌های ماه اکتبر 2020 خود را نسبت به شرایط اقتصادی حوزه یورو تغییر داده‌اند. پیش‌بینی قبلی حاکی از افزایش تولید ناخالص داخلی حوزه یورو به میزان 3. 5  درصد بوده است که در گزارش روز 22 ژانویه خود در خوش‌بینانه‌ترین حالت به 4.4 درصد تغییر داده‌اند.  پیش‌بینی می‌شود در سال 2022، تولید ناخالص داخلی حوزه یورو به  2.5 درصد برسد.

تصویب عدم دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده ماسک‌های FFP2  در پارلمان اتریش

ماسک‌های FFP2 از امروز (پنجشنبه) باقیمت 59 سنت در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند. مجلس اتریش دیروز (چهارشنبه 20 ژانویه، طرح عدم دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده برای ماسک‌های FFP2 را به تصویب رساند. به‌موجب این طرح همچنین مناطق کمک‌هزینه 5.1 میلیارد یورویی برای مواد مصرفی موردنیاز خود ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده دریافت می‌کنند. در جلسه پارلمان همچنین مسئله کیت‌های خانگی تست کرونا موردبررسی قرار گرفت و قرار است در آینده از طریق داروخانه‌ها در سراسر اتریش قابل‌دسترسی برای عموم شوند. حزب نئوس و سخنگوی حوزه سلامت حزب سوسیال دموکرات، ماسک‌های وارداتی از چین را بی‌مصرف و غیرعلمی و سودجویانه خواندند.

شرکت اتریشی آندریتز تعمیرات اساسی نیروگاهی در نیجریه را انجام می‌دهد

شرکت اتریشی آندریتز نیروگاه آبی جبا در نیجریه بر روی رود نیجر را با برآورد هزینه اولیه 30 میلیون یورو انجام خواهد داد و این نیروگاه از سال 2024 فعالیت خود را با زیرساخت‌های اتریشی ادامه خواهد داد. این نیروگاه در سال 1985 ساخته‌شده است و توان تولیدی بالغ‌بر 578 مگاوات دارد. پیش‌بینی می‌شود با اعمال تعمیرات اساسی شرکت اتریشی عمر کارکرد این نیروگاه 40 سال دیگر تمدید گردد. در این به‌روزرسانی یک توربین 96 مگاواتی و یک ژنراتور 103 مگاواتی، دستگاهی‌های تبدیل و اتاق کنترل جدید نصب خواهد شد.

همبستگی خدمات دهندگان تلفن و اینترنت اروپایی برای توسعه خطوط نسل پنجم مخابرات

شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت و تلفن همراه در اروپا برای ایجاد شبکه سراسر نسل پنجم مخابرات در سراسر اروپا همکاری می‌کنند.   4 شرکت بزرگ اروپایی برای توسعه شبکه مخابراتی نسل پنجم بر اساس مدل Open RAN همکاری خواهند کرد. این شرکت‌ها برای مقابله با انحصار ایجادشده برای شرکت چینی HUAWEI   به توپولوژی شبکه باز روی آورده‌اند. نکته مهم در خصوص مدل Open RAN این است که امکان استفاده از نرم‌افزار و سخت‌افزارهای شرکت‌های گوناگون را فراهم می‌آورد و از انحصاری شدن شبکه برای یک تولیدکننده جلوگیری می‌کند. این شرکت‌ها برای ایجاد شبکه سراسر اروپایی به همکاری و مساعدت از سوی کمیسیون اتحادیه اروپایی امیدوار می‌باشند. گفته می‌شود اروپا برای همراهی با آمریکا و جلوگیری از احتمال جاسوسی اطلاعات توسط شرکت چینی، این همکاری‌ها را آغاز کرده‌اند. 

افزایش تولید در شرکت فولادسازی و صنایع سنگین فوست آلپین اتریش

 شرکت فوست آلپین با دریافت سفارش‌های جدید، فعالیت هر پنج کوره خود را از امروز آغاز کرده است و با حداکثرتوان تولیدی به دنبال جبران کاهش تولید و فروش در سال گذشته است. کوره منطقه لئوبن سال گذشته به سبب کاهش تولیدات و سفارش‌های به‌طور موقت حجم تولیدات را کاهش داده و خاموش بود. سه کوره دیگر این شرکت در اتریش علیا، توان تولید سالیانه 5 تن آهن را دارا می‌باشند و بخش تولیدات فولادی این شرکت در لینز، یکی از تولیدکنندگان اساسی فولاد موردنیاز صنایع خودرو، لوازم‌خانگی و تولیدات مهندسی و ماشین‌آلات در اروپا است که سهم مهمی را نیز در بازار بورس وین، ایفا می‌کند.

امیدواری فرودگاه وین به افزایش مسافران ورودی در تابستان 2021

فرودگاه وین سال گذشته 75 درصد از مسافران ورودی و خروجی خود را به سبب بحران کرونا از دست داد که در حدود 8. 7 میلیون مسافر می‌باشند. این فرودگاه مسافران ورودی 2021 را در حدود 5.12 میلیون نفر پیش بینی می‌کند و امیدوار است این افزایش تعداد مسافران، بخشی از صدمات مالی سال گذشته را جبران نماید.  طبق آمار اعلام شده، بیشترین کاهش در تعداد مسافران مربوط به ماه‌های آوریل و می سال 2020 می‌باشند که برا بر با 99 – درصد بوده است و در ماه‌های پس از آن تا دسامبر 2020، این میزان به 90 – درصد رسید. همچنین حمل و نقل فرودگاهی نیز در سال 2020 بالغ بر 23 درصد کاهش داشته است. 

هشدار وزیر محیط زیست در خصوص افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای در سال 2019

گزارش میزان گازهای گلخانه‌ای در سال 2019، حاکی از افزایش 5. 1 درصدی این گازها در سال 2019 در سراسر اتریش به‌ویژه بخش‌های غربی کشور و اطراف وین و اتریش سفلی است. خانم گوسلر وزیر محیط‌زیست در این خصوص ابراز نگرانی کرد و افزود، 5. 1 درصد که برابر با نزدیک به 80 تن گاز دی اکسید کربن است، نشان از یک‌روند خطرناک و هشداردهنده برای اتریش و کشورهای همسایه دارد. میزان مجاز با توجه به اهداف محیط زیستی اتحادیه اروپایی در حدود 48 میلیون تن است، که آخرین آمار رسمی در مربوط به سال 2019، فاصله زیادی با آن دارد. خانم گوسلر پیش‌بینی  می‌کند با توجه به کاهش چشمگیر حمل‌ونقل در سال 2020 و توسعه خطوط ریلی در سراسر اتریش و تشویق به استفاده از قطار و دیگر خطوط حمل‌ونقل عمومی، اتریش بتواند تا سال 2023 به 50 میلیون تن در سال نزدیک شود.

تهدید مجدد آمریکا برای تحریم شرکت‌های دخیل در پروژه نورادستریم 2

پس‌ازآنکه آمریکا مجدداً کشورهای اروپایی و شرکت‌های همکار در پروژه نورداستریم 2 را از ادامه همکاری منع و تهدید به تحریم کرد، موضع‌گیری‌های جدیدی در میان کشورهای عضو در خصوص تکمیل و ادامه ساخت شبکه خط لوله نورداستریم 2 در حال شکل‌گیری است. این نخستین بار است که ادبیات ایالات‌متحده فراتر از تهدید رفته و تصمیم به تحریم قطعی دیده می‌شود. هم‌زمان یک انجمن حفاظت از محیط‌زیست نیز نسبت به تکمیل این پروژه و استفاده از سوخت‌های فسیلی در اروپا انتقاد کرده است. هرچند هنوز از سوی ایالات‌متحده پیامی روشن در این خصوص داده منتشرنشده است اما سفیر آمریکا در برلین گفته است که این کشور آمادگی کامل برای آغاز تحریم شرکت‌های اروپایی را دارد. شرکت نفت و گاز اتریش او ام فا تا آخرین ساعات کاری روز 3 شنبه 19 ژانویه (30 دی‌ماه 1399) هیچ‌گونه اظهارنظری در این خصوص نداشته است.

بیکاری وسیع در حوزه گردشگری و هتل داری دراتریش

طبق آمار منتشره از مرکز آمار اتریش، 33 درصد افرادی که شغل خود را در سال اخیر و هم‌زمان با بحران کرونا ازدست‌داده‌اند، شاغلین حوزه گردشگری و هتل داری می‌باشند. امروز وزیر گردشگری خانم کوستینگر در این خصوص در جلسه خبری مشترک با وزیر کار جدید آقای کوخر گفت: در کشوری که به گردشگری معروف است و بخش اعظم جمعیت کشور علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی به‌ویژه اسکی می‌باشند، تعطیلی پیست‌های اسکی و هتل‌ها و دیگر زیرساخت‌های مربوط به آن، بدون شک پیامدهای خوبی را به دنبال  نمی‌تواند داشته باشد، اما در شرایط فعلی امنیت جانی و سلامت شهروندان برای دولت قابل معامله نیست. آقای کوخر نیز در ادامه افزود: میزان بیکاران در نیمه ماه ژانویه 2021 نسبت به مدت‌زمان یکسان سال گذشته 112 هزار و 596 نفر افزایش‌یافته است و آمار نشان از موج بیکاری وسیع در حوزه گردشگری و هتل داری دارد و بیش از نزدیک به 60 درصد افراد و فعالان اقتصادی حوزه گردشگری نیز به کار کوتاه‌مدت رفته‌اند. گفته می‌شود دولت برای کمک به حوزه گردشگری در حال بررسی بسته مساعدت مالی جداگانه‌ای است.

موضوعات :
در همین رابطه