رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از صحبت‌های دبیرکل فائو

پای جهان زیر آب به اقتصاد سبز باز می‌شود

طبق صحبت‌های ژوزه گرازیانو داسیلوا سرانه مصرف ماهی در فاصله سال‌های 1960 تا 2012 دو برابر شده و رشد ماهیگیری از رشد جمعیت پیش افتاده‌است.

13 شهریور 1395
کد خبر : 3699
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
طبق صحبت‌های ژوزه گرازیانو داسیلوا سرانه مصرف ماهی در فاصله سال‌های 1960 تا 2012 دو برابر شده و رشد ماهیگیری از رشد جمعیت پیش افتاده‌است.

ژوزه گرازیانو داسیلوا، دبیرکل فائو

ماهیگری غیرقانونی از اقیانوس‌ها و سایر بخش‌های ساحلی یکی از مواردی است که باید به طور جدی مورد توجه مقامات کشورها قرار بگیرد. این مسئله می‌تواند تأثیرات عمیقی را روی تغییرات آب‌وهوایی بگذارد. ماهیگری و کشاورزی آبی می‌تواند چهره اقتصاد کشورهای مختلف را تغییر بدهد. بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران از گزارش‌های فائو نشان می‌دهد آفریقا یکی از مناطقی است که اقتصاد آن تحت تأثیر این مسئله تغییر کرده‌است.

ژوزه گرازیانو دبیرکل فائو چندی پیش در دیدار با رهبران آفریقایی در زمینه اقتصاد اقیانوس‌ها و تغییرات آب‌وهوایی روی مسئله ماهیگیری غیرقانونی و تأثیر آن بر این مسئله تأکید کرد. در دیدار دبیرکل فائو، کنفرانسی نیز برگزار شد؛ پیام اصلی او ایجاد اقتصاد پایدار متکی بر وضعیت ثابت اقیانوس‌ها بوده‌است.

دبیرکل فائو در این کنفرانس گفت: «اقیانوس‌های سالم و ثمربخش برای مبارزه با فقر روستایی، ایجاد امنیت غذایی، بهبود وضعیت تغذیه و رسیدن گرسنگی به نقطه صفر بسیار ضروری هستند.» طبق گفته گرازیانو داسیلوا همه‌چیز در عرصه ماهیگیری نیاز به تغییر و تحول دارد؛ اگر این انقلاب در بخش ماهیگیری از قایق‌ها گرفته تا گردشگری آن صورت بگیرد راهکارهایی برای تغییرات آب‌وهوایی پیدا خواهد شد.

تغییر آب‌وهوایی مسئله‌ای مرتبط با اقیانوس است

مردم کشورهای آفریقایی به خوبی دریافته‌اند که باید اتکای خود را به فعالیت‌های کشاورزی روی زمین کاهش بدهند و به سراغ دریاها بروند. این مسئله می‌تواند تأثیرات عمیقی روی محیط‌زیست بگذارد. اگر همه کشورهای جهان تلاش کنند به دریاهای خود بیشتر بها بدهند، می‌توان به آینده محیط‌زیست امیدوار بود. البته گرمایش زمین روی اقیانوس‌ها نیز تأثیر گذاشته‌است به همین خاطر است که دبیرکل فائو تأکید کرده برخی رفتارهای افراطی باید کنار گذاشته شود.

رشد اقتصادِ آبی

بسیاری از فعالان اقتصادی از رشد اقتصادی مبتنی بر دریاها و اقیانوس‌ها نام می‌برند و در اصلاح به آن «رشد اقتصادیِ آبی» می‌گویند. برای اینکه این رشد محقق شود، کشورهایی که وابستگی زیادی به منابع طبیعی خود دارند باید این وابستگی را به حداقل برسانند.

بررسی‌های پایگاه خبری اتاق ایران نشان می‌دهد تولید ماهی در جهان در پنج دهه گذشته به صورت مستمر افزایش یافته‌است. رشد ماهیگیری به قدری زیاد بوده که از رشد جمعیت جهان نیز پیشی گرفته‌است. بین سال‌های 1960 تا 2012 سرانه مصرف ماهی به طور متوسط دوبرابر شده‌است. این رقم از 10کیلوگرم به 19 کیلوگرم رسیده‌است.

اما اقتصاد آبی از ماهی‌ها هم جلوتر است. این اقتصاد می‌تواند روی تولید غذا، کشاورزی آبی و تولید دارو اثرات مثبت بگذارد. به همین خاطر است که داسیلوا روی این اقتصاد تأکید کرده‌است. او گفته‌است: «جهان و جامعه بین‌المللی برای اینکه به اقتصاد سبز پایدار دست پیدا کند باید روی این مسئله تمرکز کند.»

موضوعات :
در همین رابطه