رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در جلسه شورای گفت‌وگوی اردبیل

صنعت کشاورزی اردبیل به انبارهای سرد و صنایع تبدیلی نیاز دارد

02 اسفند 1399
کد خبر : 37059
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: اگر مشکلی برای صادرات محصولات کشاورزی در اثر تحریم‌ها به وجود آید تضمینی برای نگهداری محصولات تولید شده در استان اردبیل وجود ندارد و ما با مشکل مواجه خواهیم شد.

حسین پیرموذن در هشتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل افزود: انبارهای سرد و صنایع تبدیلی از نیاز‌های اساسی برای تکمیل چرخه تولید محصولات کشاورزی در استان هستند و باید تأمین آنها در دستور کار قرار بگیرد.

او تأکید کرد: در استان مجوز تأسیس سردخانه در زمین‌های کشاورزی برای نگهداری محصولات همان زمین‌ها داده نمی‌شود و بر اثر همین سیب‌زمینی‌های استان در انبارهای غیرتخصصی در حال فاسد شدن هستند‌.

پیرموذن خاطرنشان کرد: استان همدان سه برابر استان اردبیل انبار نگهداری محصولات کشاورزی دارد، درصورتی‌که مقدار زیادی از سیب‌زمینی‌های تولید شده در استان ما در انبارهای معمولی نگهداری می‌شود.

رئیس اتاق اردبیل تصریح کرد: از طرفی ما برای مدیریت محصولات کشاورزی تولیدی در استان نیازمند صنایع تبدیلی هستیم.

او افزود: صنایع تبدیلی صنایع فصلی هستند، یعنی فقط در فصل برداشت محصول کار می‌کنند، بنابراین کسی نمی‌آید در صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کند، مگر اینکه حمایت‌های ویژه‌ای وجود داشته باشد.

حسین پیرموذن در خصوص لزوم حمایت از تأسیس صنایع تبدیلی، گفت: صنایع تبدیلی نیاز به تسهیلات ویژه‌ با بهره پایین دارد، اگر کمک خاصی توسط قانون‌گذاران برای صنایع تبدیلی نشود، نمی‌توانیم در زمینه صنایع تبدیلی کاری انجام بدهیم.

رئیس اتاق اردبیل تأکید کرد: بنابراین برای بخش کشاورزی دو درخواست داریم، اول از استاندار محترم درخواست داریم که در خصوص مجوز تأسیس انبارهای سرد بازنگری داشته باشند، و دوم از نهاد قانون‌گذاری درخواست داریم در زمینه تسهیلات کم‌بهره برای تأسیس و اداره صنایع تبدیلی اقدام کنند.

او درنهایت خاطرنشان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشاورزی، صنعت و سایر بخش‌ها لطمه می‌زند، ما از دستگاه قانون‌گذاری می‌خواهیم که با حذف ارز دولتی و به‌جای آن اختصاص یارانه به بخش‌های نیازمند از وقوع فساد در این زمینه‌ها جلوگیری کنند‌.

به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی نیازمندیم

اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل نیز در هشتاد و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، گفت: با توجه به تولید خوب محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر شتاب خوبی در احداث صنایع تبدیلی داشته‌ایم و باید با همین شتاب جلو برویم تا ارزش‌افزوده بالایی را برای استان کسب کنیم.

استاندار اردبیل افزود: صنایع تبدیلی بحث بسیار مهمی برای استان ما است، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر جهش خوبی در استان در زمینه کشاورزی انجام شده است باید توجه ویژه‌ای هم به صنایع تبدیلی داشته باشیم.

او تأکید کرد: در سال‌های اخیر مغان جدیدی در شمال استان شکل گرفته است، پایاب سد خداآفرین در حال اتمام است، سد احمد بیگلو و پایاب آن تمام شده است، سد عمارت سال آینده به اتمام می‌رسد، پایاب سد سبلان هم تأمین اعتبار شده است و در جنوب استان هم پایاب سد گیوی که مطالبه درازمدت مردم بود در حال احداث است.

بهنام‌جو خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تاکنون ظرفیت ۵۵۰ هزار تنی صنایع تبدیلی به یک‌میلیون و 900 هزار تن رسیده است اما هنوز هم جا برای افزایش و رشد در این زمینه داریم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: انبارهای سرد هم یکی از نیازهای بخش کشاورزی ما است، درحالی‌که ۱۷۵ هزار تن انبار سرد در استان داریم به نظر کارشناسان این مقدار باید به ۴۰۰ هزار تن برسد که مجوز احداث ۲۰۰ هزار تن را داده‌ایم و در حال احداث است و باید کمک کنیم که سال بعد به بهره‌برداری برسد.

او در ادامه گفت: فرآورده‌های سیب‌زمینی هم یکی از مواردی است که بخش کشاورزی ما در استان نیازمند است و با مجوزهایی که صادر شده در این بخش هم رشد خواهیم داشت.

بهنام‌جو افزود: در سایر زمینه‌های کشاورزی مثل شیر و عسل هم تولید بالایی به همراه صنایع بسته‌بندی اولیه را داریم ولی روی بسته‌بندی این محصولات باید بیشتر کار کنیم و با انواع بسته‌بندی‌های مختلف عرضه کنیم.

موضوعات :
در همین رابطه