رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

وزیر صنعت در نشست ستاد تسهیل استان قزوین

در پساتحریم نیز سیاست درهای باز برای واردات اجرا نمی‌شود

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نشست ستاد تسهیل استان قزوین بر تداوم مبارزه با رانت‌خواری و تلاش برای حذف امضاهای طلایی تأکید کرد و با اشاره به‌ضرورت تقویت تولید داخلی، گفت: اگر تحریم‌ها نیز برطرف شود، سیاست درهای باز برای واردات اجرا نخواهد شد، بلکه تقویت تولید با تمرکز بز رقابت سالم و جلوگیری از انحصار دنبال می‌شود.

11 اسفند 1399
کد خبر : 37222
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست ستاد تسهیل استان قزوین با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان اقتصادی و صنعتی استان قزوین با برگزار شد.

علیرضا رزم حسینی گفت: سیاست ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت، روان‌سازی صادرات و واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی است و در این مسیر محدودیت‌های بانکی را نمی‌پذیریم و تلاش می‌کنیم این رویکرد به‌تدریج انجام شود.

او دیگر سیاست این وزارتخانه را مبارزه با رانت‌خواری و حذف امضای طلایی و فروش مجوزها عنوان کرد و افزود: متأسفانه برخی افراد هم رسانه و هم ابزار لازم برای فضاسازی در اختیار دارند و مبارزه با جریانی که راحت ویژه خواری کرده بسیار سخت است؛ اما ما این کار را با جدیت دنبال می‌کنیم.

 با واردات بی‌رویه مخالفیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از این نشست اظهار کرد: اگر تحریم‌ها برطرف شود، سیاست درهای باز نداریم بلکه محور تولید را دنبال خواهیم کرد البته انحصار هم نخواهیم داشت و امکان رقابت سالم را ایجاد می‌کنیم.

او گفت: در سفر به استان قزوین بدون اغراق جهش تولید را مشاهده کردیم زیرا در همین استان در سال‌های گذشته واحدهای تعطیل شده زیادی وجود داشت که امروز به چرخه تولید بازگشته‌اند و این روند در سایر نقاط کشور هم دیده می‌شود.

رزم حسینی تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های کارآفرینی و رونق کسب‌وکار تعداد جوازهای تأسیس است که شاهد افزایش 39 درصدی و جواز بهره‌برداری تا 10 درصد هستیم.

او اضافه کرد: در حال حاضر 1365 واحد تعطیل شده و راکد با اقدامات انجام شده به چرخه تولید بازگشته‌اند که استان قزوین هم در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

رزم حسینی تصریح کرد: امروز جهش تولید در کشور اتفاق افتاده البته هر جا مدیریت دولتی بوده مشکل داریم لذا باور داریم کشور باید توسط بخش خصوصی توانمند اداره شود.

او اظهار کرد: چالش دهه پنجم انقلاب فقط اقتصادی است و رفع آن با توانمند کردن مردم، ایجاد اشتغال و رونق تولید ممکن می‌شود.

رزم حسینی با انتقاد از دیدگاهی که در یک دوران از سرمایه‌دار با عناوین نامناسب یاد می‌کردند، گفت: آنچه به‌عنوان وقف از گذشته باقی‌مانده به دست ثروتمندان و افراد متمولی بوده که روحیه خیرخواهانه داشتند و بسیاری از آنها بازاریان و اصناف بودند لذا امروز هم شما صنعتگران و کارآفرینان باید با سرمایه‌های خود این کشور را بسازید و در اشتغال و کارآفرینی سهیم باشید.

او بیان کرد: استاندار قزوین باید برای افرادی که هزاران میلیارد تومان سرمایه را در تولید بکار گرفته‌اند احترام قائل باشد و برای آنها وقت بگذارد زیرا اگر قرار است به توسعه برسیم توسط این افراد است.

از سرمایه‌گذاران فعلی حمایت شود

در این نشست، مهدی بخشنده، رئیس اتاق قزوین اظهار کرد: در کنار راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی جدید، باید از سرمایه‌گذارانی که باوجود تمامی مشکلات اداری و تحریم‌های موجود، جهش تولید و رونق اقتصادی را سرلوحه خود قرار داده‌اند نیز حمایت صورت گیرد.

او افزود: خوشبختانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بسیار فعال است، البته ما چند واحد داریم که یکسره در ستادهای مختلف می‌گردند و وقت مدیران اقتصادی را می‌گیرند که باید اینها تعیین تکلیف شوند تا برای بررسی مشکلات واحدهایی که واقعاً دچار معضل شده‌اند، گشایشی انجام شود.

رئیس اتاق قزوین خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان ما، واردات مواد اولیه عمدتاً در حوزه‌های پتروشیمی و فلزات است و ما نیاز داریم دستورالعمل‌ها اصلاح شود. بسیاری از واحدهای تولیدی ما اعلام کرده‌اند که مواد اولیه موردنیازشان را از بازار آزاد تهیه کرده‌اند. چگونه است که این مواد به‌راحتی در بازار آزاد یافت می‌شود.

بخشنده ضمن اشاره به کمبود شدید کانتینر یخچال دار و تأثیرات مخرب آن بر صادرات میوه افزود: ما حداقل ۲۵۰۰ کانتینر سردخانه‌ای نیاز داریم درحالی‌که روزانه یک عدد از این کانتینرها تولید می‌شود.۳۵۰۰ دلار کرایه کانتینر از بندرعباس به بمبئی است یا ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرایه کانتینر سردخانه‌ای به اروپاست و با این وضعیت ما درخواست واردات کانتینرهای سه سال کارکرده داریم تا ناوگان صادراتی کشور تقویت شود.

رئیس اتاق قزوین، صف طولانی در کمیسیون ماده یک بابت واردات ماشین‌آلات دست‌دوم خط تولید و تعیین مصادیق کالای ایرانی و ساخت داخل را از دیگر مشکلات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان برشمرد و خواستار عنایت وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع این مشکل شد.

مهندس بخشنده در پایان تصریح کرد: حدود هزار قلم کالا با ارز حاصل از صادرات وارد می‌شود و بسیاری از صادرکنندگان ما میزان ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بارگذاری کرده‌اند؛ اما بانک مرکزی تخصیص ارز را انجام نداده است. هم‌اکنون ۴۰ میلیون دلار معادل ۴۰۰ اظهارنامه، سرمایه در اماکن گمرکی، متوقف مانده و بانک مرکزی منشأ ارزی آنها را حذف کرده است و ما خواستار رسیدگی به این وضعیت هستیم.

موضوعات :
در همین رابطه