رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

مظفر علیخانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان سمنان

تعامل دولت و بخش خصوصی لازمه پیروزی در جنگ اقتصادی است

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران معتقد است: لازمه پیروزی در جنگ، تعامل دولت و بخش خصوصی است و از این مسیر می‌توان بازارهای مختلف دنیا را تسخیر کرد.

16 اسفند 1399
کد خبر : 37296
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه جنگ اقتصادی جایگزین جنگ نظامی شده است، گفت: لازمه پیروزی در جنگ اقتصادی، تعامل دولت و بخش خصوصی است و در دوره حاضر، با استفاده از دیپلماسی اقتصادی و تعامل بخش خصوصی و دولت می‌توان در جنگ اقتصادی پیروز شد و بازارهای مختلف دنیا را تسخیر کرد.

مظفر علیخانی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان سمنان، تجلیل از صادرکنندگان برتر را موجب الگوسازی برای جوانان و فرهنگ‌سازی در موضوع صادرات دانست و افزود: سرمایه‌گذاری فقط درآمدزایی ارزی نیست بلکه سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، برقراری عدالت اجتماعی و تولید ملی و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران در دنیا را نیز شامل می‌شود و صادرکننده در این جبهه، سربازان خط مقدم هستند.

 معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران گفت: از سال ۹۷ به بعد، صادرات محدود به کسب درآمدهای ارزی خلاصه شد و با صدور بخشنامه‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی مختلف، مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد شد که در ۴۰ سال اخیر سابقه نداشت.

علیخانی با اشاره به کلیدواژه‌های سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید گفت: کارآفرینی به معنای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال، درون‌زایی به معنای تولید داخلی، برون‌گرایی به معنای توسعه صادرات و مردم‌گرایی به معنای واگذاری تولید و صادرات به بخش خصوصی و کاهش دخالت دولت در اقتصاد، از کلیدواژه‌های سخنان مقام معظم رهبری است.

او با بیان اینکه در تجربه کل دنیا، دولت‌ها هیچ‌گاه کارفرمایان خوبی نبودند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با سیاست‌های غلط و غیرعلمی بانک مرکزی، کاهش ۲۰ درصدی صادرات را در کشور تجربه کردیم.

معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران ادامه داد: اگر مدیریت اقتصاد به عهده صادرکنندگان بخش خصوصی باشد، هدف را به سرانجام می‌رسانند و موجب تأمین نیازها و سربلندی کشور می‌شوند.

علیخانی تجارت را جاده ۲ طرفه و رقابتی مهم بین کشورها دانست و ابراز داشت: نیاز است محیط کسب‌وکار و سیاست‌های اقتصادی کشور اصلاح شود و موانع صادرات برداشته شود.

 توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی یک الزام است

علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان نیز در این مراسم گفت: باوجود سفارش‌های مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص بها دادن به بخش خصوصی، گوش شنوایی در کشور وجود ندارد درحالی‌که منویات مقام معظم رهبری بر این اساس است که همه ارکان کشور باید در تقویت و رونق‌بخش خصوصی و به حرکت درآوردن چرخه‌های اقتصادی کشور سهیم باشند.

او ادامه داد: درحالی‌که در کل کشور مجموعاً شاهد کاهش ۲۰ درصدی صادرات است، خوشبختانه در طی 10 ماه امسال، ارزش صادرات از مبدأ استان سمنان ۲۸ درصد افزایش یافته است آن‌هم در شرایطی که صادرات سمنان ازنظر وزنی ۶ درصد کاهش یافته و این به معنای آن است که در این استان در راستای افزایش ارزش‌افزوده تلاش شده است.

به گفته جمعه‌ای، در 10 ماهه امسال مجموعاً ۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار از مبدأ استان سمنان صادر شده است.‌

او تصریح کرد: در برخی موارد کالاهای صادراتی استان ‌همچون گچ، نمک، کاشی و ... از مبدأ گمرکی به‌جز استان سمنان صادر می‌شود که در صورت احتساب صادرات این اقلام قطعاً تا ۵۰ درصد به میزان صادرات استان افزوده خواهد شد.

رئیس اتاق سمنان اظهار کرد: بخش خصوصی استان سمنان نشان داد که بعد از وقوع انقلاب و جنگ تحمیلی در بخش صنعت و معدن در کشور صاحب جایگاه شده، اگر توجه بیشتری به حوزه اقتصادی صورت بپذیرد، می‌تواند حرکت مناسبی را در شرایط سخت تحریم به انجام رساند. تقاضای اتاق بازرگانی از تصمیم‌گیران این است که به ظرفیت‌ها بخش خصوصی اعتماد داشته باشند

جمعه‌ای ادامه داد: صادرکنندگان استان سمنان ۸۱ قلم کالا را به ۴۸ کشور جهان صادر کرده‌اند و در سال گذشته ما شاهد واردات ۱۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۵ میلیارد دلار به استان بوده‌ایم که عمدتاً کالاهای واسطه‌ای و صنعتی هستند.

 پژوهش رکن اصلی توسعه صنعتی

علی تشنه دل، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های پیشروی پیشرفت صنعت در کشور، عدم ارتباط واقعی و زیرساختی صنعت و دانشگاه است، از ورود اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه خبر داد.

او افزود: با توجه ‌به عقب‌ماندگی که در این حوزه وجود دارد، علی‌رغم اقدامات انجام شده، نیاز است تا این موارد تقویت شود. تاکنون در قالب طرح فاجد، فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی، ۳۷ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار شدند.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ادامه داد: همچنین در بحث طرح کارورزی، از سال ۹۷ تاکنون، ۱۵۰ نفر از دانشجویان کارورز به شرکت‌های تولیدی و صنعتی معرفی شدند. که در حوزه جذب نیروی فارغ‌التحصیل جوان در قالب سربازتاپ، ۱۲ نفر سهمیه برای استان تعیین شده است.

در ادامه این آئین از 15 واحد صادرکننده شامل شرکت‌های کاشی سمنان، سیمان شاهرود، کندر، فروسیلیس ایران، تولیدی شیمیایی کلران، توسعه گچ متین، اریس سازه پارسیان، مجتمع غذایی تکسان زرین، نوبر سبز، راد پویش کار، طب پلاستیک نوین، سنگر کار، سیم کابل مغان، بین‌المللی محصولات پارس و صنایع شیمایی غفاری تجلیل به عمل آمد.

در همین رابطه