در بودجه ۱۴۰۰ با تصویب مجلس در ۱۰ اسفند ماه 99، یارانه به سوخت حمل بار هوایی میوه و محصولات کشاورزی اختصاص یافت و بدین ترتیب هزینه حمل بار برای این نوع محصولات با یارانه سوخت هزینه حمل مسافر، برابری میکند.
بنابر بند الحاقی به تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰، سازمان برنامه و بودجه موظف است به منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، نسبت به تأمین مالی حمل و نقل هوایی (محاسبه قیمت سوخت هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی به مقاصد فوق معادل با نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای مسافربری) به میزان ۲۰ درصد اعتبارات جوایز و مشوقهای صادراتی و همچنین ۲ هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای حاصل از حقوق ورودی اقدام کند. شیوهنامه نحوه پرداخت این اعتبارات با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ایران) تدوین میشود.
سیدعلی حسینی، نایب رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران با بیان این مطلب که قرار است بر اساس این ماده قانونی در بودجه 1400 هزینه حمل بار هوایی کاهش پیدا کند، این اقدام را در راستای توسعه ظرفیتهای تجاری کشور به ویژه در ارتباط با بازارهای همسایه توصیف کرد و گفت: اجرای این قانون تحول بزرگی در صادرات کشور به ویزه صادرات محصولات فسادپذیر ایجاد میکند.
این فعال اقتصادی در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران یکی از چالشهای اصلی در حمل بار هوایی را غیر اقتصادی بودن آن به دلیل گرانی سوخت و محاسبه آن بر اساس قیمتهای جهانی عنوان کرد و افزود: به نظر میرسد این بند از قانون بودجه 1400 میتواند به رشد و توسعه صنعت هوایی کشور در بخش صادرات محصولات کشاروزی کمک کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران سرعت در صادرات انواع محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه را مورد توجه قرار داد و گفت: بدون شک بهرهگیری از ظرفیت حمل هوایی بار و ایجاد زمانبندی مناسب و دقیق در این پروسه و اطمینانبخشی به بازارهای هدف درباره نظم پروازها حضور پایدار ایران در کشورهای دیگر را ممکن میسازد و از طرفی زمینه توسعه زیرساختهای فرودگاهی کشور را در برخی مناطق که ظرفیت صادراتی محصولات کشاورزی را دارد، فراهم میکند.
نیم میلیارد نفر جمعیت اوراسیا؛ خواهان محصولات کشاورزی ایران
اتحادیه اوراسیا در همسایگی ایران با عضویت 5 کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با مجموع ۲۰ هزار کیلومترمربع مساحت و حدود نیم میلیارد نفر جمعیت، یکی از بکرترین و جذابترین بازارها و همچنین از نظر سلایق خوراکی، از نزدیکترین کشورها به محصولات کشاورزی ایران است.
گل و گیاهان زینتی، خرما، محصولات صیفی، آبزیان و انواع میوهها، بیشترین تقاضای خرید را از سوی کشورهای اتحادیه اوراسیا از تولیدکنندگان ایرانی به خود اختصاص دادهاند؛ اما با توجه به بُعد مسافت، کمبود کانتینرهای یخچالدار، زیاد بودن زمان فصل سرما و یخبندان در بنادر شمال دریای مازندران تاکنون نتوانستهایم آن طور که باید از این ظرفیت استفاده کنیم. از سویی نیز حمل هوایی بار به دلیل گران بودن هزینه سوخت، صرفه اقتصادی ندارد. حال با مصوبه جدید مجلس در قانون بودجه سال 1400 به نظر میرسد امکان کاهش بهای حمل باری این محصولات فراهم شود و سطح صادرات ایران به کشورهای همسایه رشد یابد.