رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

ابوالفضل خاکی در گفت‌وگوی تلویزیونی شبکه قم

تاوان تخلف و بی‌دقتی گمرک در توقف کالا را مردم می‌پردازند

رئیس اتاق قم معتقد است توقف کالا در گمرک، تخلف و بی‌دقتی این دستگاه محسوب می‌شود و درنهایت با بالا بردن هزینه‌های تمام‌شده کالای متاثر از واردات، هزینه این تخلف را مردم می‌پردازند.

25 فروردین 1400
کد خبر : 37747
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق قم اقدامات انجام شده در سال گذشته (جهش تولید) را مؤثر عنوان کرد و گفت: سال 1399 سال خوبی برای صنعت و تولید کشور نبود چراکه تحریم‌ها بر تولید و صنعت فشار بسیار را وارد کرد.

 ابوالفضل خاکی در گفت‌وگوی خبری شبکه تلویزیونی استان قم با اشاره به اینکه در سال گذشته مسئولان استان نیز در کنار بخش خصوصی همراه بودن، افزود: در ابعاد مختلف شرایط سال جاری را از سال گذشته مطلوب‌تر میدانیم و می‌توان امیدوار بود به‌شرط آنکه بتوانیم از شرایط بهتری که با تصمیمات اقتصادی دولت در بخش‌های مختلف ایجاد شده برای حل مشکلات چاره‌جویی کنیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران یکی از مشکلات موجود در بخش‌های اقتصادی کشور را کمبود نقدینگی دانست و گفت: با همراهی استاندار و مدیران استانی کارخانه‌ها و شرکت‌ها به بانک‌ها برای ارائه تسهیلات معرفی شدند که تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

او دراین‌باره گفت: استان قم بیشتر از ۲۵۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های بزرگ صنعتی دارد بنابراین ارائه تسهیلات به همه واحدها کار دشواری است برای مثال در صنعت فولادسازی و پتروشیمی تقاضای تسهیلات بیش از این مبالغ است.

 او ابراز امیدواری کرد: برای کمک به این واحدها و برای آینده فعالیت‌هایشان برنامه‌ریزی ویژه‌ای در تأمین بودجه برای پرداخت تسهیلات انجام گیرد تا بتوانند ماشین‌آلات جدید خریداری و قدیمی‌ها را بازسازی کنند.

خاکی تصریح کرد: در استان قم شاهد همکاری سازمان‌هایی نظیر بانک‌ها و دارایی در مسیر رفع مشکلات هستیم. برای مثال ماده ۱۶۹ مکرر که مربوط به جرائم مالیاتی با کدهای اقتصادی است به واحدها کمک کرد و پرداخت‌ها برای ۲ و حتی ۵ سال تمدید شدند. البته با توجه به شکایت‌ها کسانی بودند که در کمسیون ماده ۳ دارایی مشکل داشتند و رسالت اتاق دفاع از منافع فعالان اقتصادی است که در همین راستا به آن‌ها مشاوره داده شد تا از شرایط برای بخشودگی جرائمشان استفاده کنند.

 او تعامل اتاق بازرگانی با کمیسیون هماهنگی بانک‌ها را نیز برای واحدهایی که تعطیل شده یا مشکلاتی برایشان ایجاد شده مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تا جایی که قانون دست نهادها را باز گذاشته همراهی صورت می‌گیرد.

خاکی اظهار کرد: اتاق بازرگانی آماده کمک به افرادی است که در سه حوزه صادرات، واردات و تولید دچار مشکلاتی هستند و این افراد باید به دبیر و دبیر کل اتاق بازرگانی مراجعه کنند تا برای مشکلاتشان پس از بررسی‌های کارشناسی اقدام صورت گیرد.

او ادامه داد: در استان قم پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی در بخش معادن وجود دارد، به‌خصوص معدن منگنز که تأمین‌کننده نیاز اصلی ذوب‌آهن اصفهان است و ذوب‌آهن از شرکای این مجموعه است.

رئیس اتاق قم عقیق استان را نیز بسیار مرغوب دانست و گفت: در این بخش مرکز تولید، بهره‌برداری و نمایشگاه دائمی فروش به‌صورت متمرکز در حال راه‌اندازی است اما یکی از مسائلی که در بخش منابع داریم عدم همکاری ساکنین هم‌جوار این معادن در بهره‌برداری از معادن منطقه است.

 عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: در سال 1385 بین اتاق قم و استان گنسو که از مناطق مسلمان‌نشین چین است تفاهم‌نامه‌ای تنظیم و به امضا رسید که استقبال خوب و ابراز علاقه برای همکاری حتی زمینه‌های زیرساختی استان صورت گرفت و همچنان این ارتباط برقرار است به‌طوری‌که ساعاتی قبل استاندار گنسو درخواست دیدار با استاندار قم را داشتند و گفته شده درخواست خرید واکسن نیز پذیرفته می‌شود و می‌توانید از طریق دولت مرکزی برای رفع نیاز استان اقدام کنید.

خاکی خاطرنشان کرد: در ابتدای کرونا نیز از سوی استان گنسو چین به استان قم مقادیری ماسک و گان پزشکی از طریق هلال‌احمر ارسال شد.

خاکی در مورد صادرات استان قم گفت: به ۳۰ کشور صادرات داریم. بیشترین صادرات به عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه است. این شرایط در صورتی حفظ می‌شود که نرخ دلار ثابت و نرخ مواد خام اولیه که در داخل کشور تولید می‌شود نیز پایین بیاید. با کاهش قیمت مواد اولیه ایران قدرت رقابت جهانی را دارد و می‌شود به کشورهایی مثل امارات، کره جنوبی و کشورهای اروپایی صادرات انجام گیرد.

او اظهار کرد: روی چند کشور جدید مثل قزاقستان هم در حال مطالعه و برنامه‌ریزی هستیم و با توجه به افزایش ارتباطات ایران با کشورهای چین و روسیه، استان قم نیز همین رویه را پیش خواهد گرفت.

رئیس اتاق قم محصولات صادراتی استان را کفش، دمپایی، مبلمان، فرش دستباف و دیگر اقلام عنوان کرد و ادامه داد: فرش یکی از کالاهایی است که چین اولین یا دومین کشور واردکننده آن است و آلمان نیز خریدار این کالا است. همچنین در چین نمایندگانی برای صادرات کالاهای استان داریم و چینی‌ها نیز اقلامی مثل ماءالشعیر و موارد دیگری را درخواست داده‌اند. چین بازار بزرگی برای تولیدات کشور است و با توجه به برگزاری نمایشگاه واردات در این کشور تولیدکنندگان خارجی می‌توانند محصولاتشان را به نمایش می‌گذارند.

او در مورد فرش استان و کشور گفت: به علت شرایط ویژه در سال‌های گذشته صادرات کم شده همچنین شبیه‌سازی فرش‌های ماشینی که در دنیا گسترش پیدا کرده است و با قیمت بسیار کمتر از فرش دستباف ارائه می‌شود بازار این محصول را با مشکلات فراوانی روبه‌رو ساخته است.

او ادامه داد: کشورهای ترکیه، چین، افغانستان و کشورهای دیگر از خریداران و مشتریان فرش دستباف هستند اما چین از بزرگ‌ترین مشتریان به‌خصوص فرش ابریشم و تابلو فرش و... است.

خاکی یکی از دلایل کاهش صادرات کل کشور را مسائل ارزی در اوایل سال ۹۹ برشمرد و گفت: چند نرخی بودن ارز از دیگر دلایل مهم کاهش صادرات است البته در حال حاضر با تلاش اتاق‌های بازرگانی تک‌نرخی شده لذا مشکلات کمتر شده است و پیش‌بینی می‌شود حجم صادرات غیر از نفت در تمام اقلام در سال جاری بیست درصد افزایش پیدا کند.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: در گمرکات و بنادر مثل بندرعباس و... سخت‌گیری‌ها بیش‌ازحد معمول است بعضاً علی‌رغم صدور مجوز از سوی سازمان صمت برای واردکننده‌ها مواردی در گمرک مطرح می‌شود که خلاف قانون است.

او همچنین علت توقف کالا درگمرک را بی‌دقتی و تخلف خواند و اظهار کرد: امروز تاوانش را مردم می‌دهند چون هزینه‌های تمام‌شده کالا بالا می‌رود برای مثال قیمت یک آبمیوه گیری که باید ۶۰۰ هزار تومان باشد باید یک‌میلیون و نیم پرداخت کرد.

رئیس اتاق قم به سؤال مجری برنامه در مورد برند سازی این‌گونه پاسخ داد: برای طرف‌های خارجی به‌خصوص عراق که شاخص بالای مبادلات تجاری آن با ایران است و صادرات ایران به عراق به بیش از ده میلیارد دلار می‌رسد و عمدتاً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود برند بسیار حائز اهمیت است. در خوشه کفش این برند سازی صورت گرفته بنا به گزارشات دریافت شده سالانه کفش استان صد میلیون دلار صادرات دارد. در بخش مواد غذایی نیز مجموعه‌ای در استان هیجده میلیون دلار در سال گذشته صادرات داشته بنابراین اهمیت کیفیت در برند سازی نشان دهنه ثبات در بازارهای خارجی است.

موضوعات :
در همین رابطه