رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

تورم نقطه‌ای اولین ماه سال: 50 درصد

نرخ تورم روندی صعودی دارد و براساس برآورد وزارت کار از مرز هشدار به حد بحران رسیده؛ انتظار می‌رود در هفته‌های آینده بانک مرکزی نرخ تورم هدف‌گذاری خود را بازنگری کند.

02 اردیبهشت 1400
کد خبر : 37837
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار با ارایه گزارشی از نرخ تورم فروردین سال جاری نرخ تورم ماهانه، سالانه و نقطه‌ای را به ترتیب 2.7، 38.9 و 49.5 درصد اعلام کرده است. مقایسه نرخ تورم‌ فروردین با اسفند ماه، نشان می‌دهد که تورم رشد داشته است. پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه از مرز 50درصد هم گذر کند. اما نکته نگران‌کننده در تورم سالانه 43.5 درصدی خوراکی‌هاست که بیشترین تورم سالانه برای کالاهای این گروه به «میوه و خشکبار» و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» اختصاص داشت.

در بخش کالاهای غیرخوراکی نیز حمل و نقل و لوازم خانگی تورم‌های سالانه به ترتیب 65.9 و 50.2 درصدی داشتند. براساس گفته‌های جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن تورم سالانه برای گروه حمل و نقل وجود خودرو در این زیرگروه است.

درواقع جزئیات نرخ تورم فروردین امسال نشان می‌دهد هم نرخ تورم ماهانه، هم نقطه به نقطه و هم سالانه افزایش داشته و میانگین رشد قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی ایران در نخستین‌ماه سال 1400نسبت به اسفند 1399به 2.7درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه هم از 48.7درصد در اسفند پارسال به 49.5درصد در فروردین امسال رسیده است. نرخ تورم 49.5درصدی نقطه‌ای در فروردین امسال بالاترین نرخ تورم از تیرماه سال 98تاکنون به شمار می‌آید.

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در فروردین امسال خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین ٤٩.٥ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار تورم نقطه‌ای 49.5 درصد اعلام شده که نسبت به تورم نقطه‌ای اسفند ماه افزایشی 0.8 درصد داشته است. مرکز آمار تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها را نیز 63.5 درصد اعلام کرد که با وجود کاهش 3.5 درصد نسبت به اسفندماه، اما به معنای 63.5 درصد هزینه بیشتر برای خرید سبد مشخصی از کالاهای خوراکی است. این امر بر الگوی مصرف خانواده‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال در گزارش این مرکز دو گروه «روغن و چربی‌ها» و «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» با 109.3 و 77.4 درصد بیشترین تورم نقطه‌ای را در بین کالاهای خوراکی دارند. این امر باعث حذف یا کاهش مصرف این خوراکی‌ها می‌شود. کمترین تغییر تورم نقطه‌ای مربوط به گروه سبزیجات با 30.4 درصد بود

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در فروردین امسال به 38.9درصد رسیده است. پیش‌تر بانک مرکزی نرخ تورم هدف‌گذاری شده در پایان سال گذشته را 22واحد درصد برآورد کرده بود. حالا شکاف بین نرخ تورم هدف‌گذاری شده و نرخ تورم برآورد مرکز آمار از ورود امواج تازه تورمی به اقتصاد ایران و فشار به سبد مصرفی خانوارها حکایت دارد. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم برآورد کرده که نرخ تورم از مرز هشدار به مرز بحران رسیده است؛ باید منظتر سیاست‌ها و نرخ تورم هدف‌گذاری شده بانک مرکزی ماند.

در همین رابطه