رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

در جلسات کمیته ماده 76 صورت گرفت

بررسی مشکلات صنعت لوله و پروفیل فولادی

چهل و یکمین نشست کمیته ماده 76 به بررسی تصمیمات و اقدامات قبلی در رابطه با اصلاح تصویب نامه هیئت وزیران مبنی بر اصلاح حقوق گمرکی و سود بازرگانی ورق های فولادی و مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل های فولادی برای تامین مواد اولیه اختصاص یافت.

17 شهریور 1395
کد خبر : 3784
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بر اساس اظهارات حسین سلاح ورزی، قائم مقام دبیر کمیته ماده 76 طی چندین جلسه موضوع اعتراضات سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی از شرکت فولاد مبارکه مورد بررسی قرار گرفته است. طبق ادعای سندیکای مربوطه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان  تعهدات خود نسبت به تولیدکنندگان داخلی را اجرا نکرده و بنابراین تولیدکنندگان داخلی با مشکلات خاصی در تامین مواد اولیه خود مواجه شده اند. البته موضوع افزایش تعرفه واردات ورق فولاد مسئله دیگریست که بر مشکلات این بخش افزوده است.

وی تصریح کرد: طی هفته های گذشته برای پایان بخشیدن به این مشکلات نشستی با حضور نمایندگان دو طرف در دفتر وزیر صنعت، معدن وتجارت برگزار شد. نتیجه این جلسه تهیه دستور العملی بود که طبق گفته های رئیس و اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل به طور کامل اجرایی نشده است.

در این دستورالعمل آمده شرکت فولاد مبارکه متعهد می شود برابر با یک میلیون و 100 هزار تن ورق فولاد گرم با ضخامت 3 و زیر 3 میلیمتر به شرکت های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی تحویل بدهد. همچنین دو شرکت نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان نیز هر کدام به میزان 500 هزار تن ورق فولاد با همان ضخامت تولید و به این شرکت ها تحویل دهند.

علی محمد ابوئی رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در مورد عملیاتی شدن تعهدات دو شرکت نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان گفت: این دو شرکت توان تولید این مقدار فولاد را ندارند بنابراین نمی توانند در اجرای تعهدات خود به موقع عمل کنند. از طرفی فولاد مبارکه نیز بین ثبت سفارش تا تحویل کالا حدود سه ماه زمان نیاز دارد که این تاخیر موجب می شود تولیدات لوله و پروفیل در داخل کاهش پیدا کند.

این فعال اقتصادی همچنین اعلام کرد: پیشنهاد اولیه سندیکا هنگام تهیه دستورالعمل مورد نظر تولید ورق های 2 و زیر 2 میلیمتر بود که درنهایت عدد 3 را در متن آوردند و مورد اعتراض سندیکا قرار گرفت.

گفتنی است پس از بررسی ابعاد مختلف اعتراضات مقرر شد برای رسیدگی به افزایش تعرفه های واردات مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل نشستی جداگانه برگزار شود. همچنین تصمیم گرفته شد برای اجرایی شدن دستورالعمل مورد نظر تغییراتی در نظر گرفته شود که در این جلسه نهایی نشد و به نشست بعدی کمیته موکول شد.

الهام امین زاده، نماینده قوه مجریه رئیس جلسه بود و نوروز کهزادی نیز به عنوان نماینده قوه قضائیه در نشست حضور داشت.

 

در همین رابطه