رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق اراک در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی

از فرصت‌ها و توانمندی‌های تولید داخلی در پساتحریم حراست شود

ناصر بیکی می‌گوید: تحریم‌ها، بخش خفته توانمندی‌های داخلی را بیدار کرده و اکنون ضمن اینکه بنگاه‌ها باید خود را برای پساتحریم آماده کنند، سیاست‌گذار نیز باید از تولید حراست کند.

03 خرداد 1400
کد خبر : 38176
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاه و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با چهار دستور کار برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در مورد دستور کار این نشست گفت: بحث و بررسی در خصوص شرایط اقتصادی کشور و استان پس از تحریم‌ها و تعیین استراتژی و راهکارهای مشخص به‌منظور بهره‌برداری لازم پیرو بند ۷ مصوبات پنجاه و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی استان و همچنین پیگیری مباحث مربوط به پایش محیط‌زیست واحدهای تولیدی عایق‌های رطوبتی، تبادل‌نظر و واکاوی عوارض بحران خشک‌سالی و کم‌بارشی استان در سال جاری با ارائه راهکارها و پیشنهادات جهت بهبود وضعیت ناشی از آن و همچنین بحث و بررسی در خصوص موانع پیش روی صنعت ریلی استان در توسعه و استفاده از ظرفیت‌های این صنعت اهم دستور کارهای این نشست را تشکیل می‌دهد.

ناصر بیکی افزود: تحریم‌ها با همه سختی‌هایی که داشت توانست بخش خفته توانمندی‌های صنعتی و تولیدی را بیدار کند و از این منظر فرصتی برای کشور بود؛ اما اکنون واحدهای تولیدی باید خود را برای دوران پساتحریم با حداکثر ظرفیت کاری و در سایه گفتمان اقتصاد مقاوم آماده کنند و صرفه‌جویی و ایده‌پردازی را سرلوحه کار قرار دهند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تصریح کرد: در راستای اهمیت موضوع لغو تحریم‌ها و شرایط پساتحریم، شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در استان مرکزی توسط متولیان امر ضروری است.

رئیس اتاق اراک ادامه داد: توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری و ایجاد شرایط مناسب برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

او افزود: حال که کشور به دوران پساتحریم نزدیک می‌شود بخش خصوصی باید خود را برای فصل جدید فعالیت مهیا کرده و ظرفیت‌های خود را به مسیر صحیح هدایت کند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، خواستار بهبود زیرساخت‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی شد و گفت: نگرانی‌هایی در خصوص خط قرمزها دوران پساتحریم وجود دارد؛ زیرا فرصت‌های زیادی بابت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه ایجاد شده که این سرمایه‌ها باید حفظ شود و کنترل واردات بی‌رویه نیز باید با تدابیر خاص از اکنون مهار شود.

در ادامه این نشست، سعید قلی نیک، کارشناس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: تحریم‌ها اثرات مثبتی بر اقتصاد جامعه داشت که یکی از مهم‌ترین آنها حرکت کشور به سمت خودکفایی در تولید بود، اما آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد اثرات منفی تحریم بسیار بیشتر کشور را مورد تأثیرات انکارناپذیر خود قرار داد.

او تصریح کرد: قطعاً در دوران پساتحریم شرایط بهتری در جامعه وجود خواهد داشت که البته در صورت برنامه‌ریزی مناسب و آمادگی کامل می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم؛ در واقع مسائل روز پس از تحریم نیازمند مدیریت هماهنگ و مدبرانه است.

قلی نیک با اشاره به اینکه نرخ ارز و نوسانات آن از عمده‌ترین مسائلی است که با برداشته شدن تحریم‌ها در کشور رخ خواهد داد، گفت: امروز خیلی از صنایع ناچار شده‌اند با بهای سنگین دلار و ارز، مواد اولیه موردنیاز خود را تهیه کنند و با کاهش نرخ ارز در روزهای پساتحریم، متضرر شدن تولیدکنندگان دور از انتظار نیست که البته به نظر می‌رسد با یک مدیریت صحیح، این خسارت‌ها عمر طولانی نداشته باشد و صنعتگران و فعالان تولیدی پس از مدت کوتاهی به ثبات برسند.

کارشناس شورای گفت‌وگوی استان مرکزی با بیان اینکه نیاز است سیستم بانکی کشور نیز با دنیا هم مسیر و از حالت کنونی خارج شود برنامه‌ریزی برای این موضوع را نیز مطلوب و لازم دانست.

او افزود: نظر به وضعیت فعلی کشور که ریشه در تحریم‌های تحمیلی دارد، اکنون ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بسیار بالا قلمداد می‌شود و سرمایه‌گذاران خارجی را دچار تردید و بی‌اعتمادی کرده که در این رابطه باید کارگروه‌هایی تشکیل و اقداماتی جهت کاهش ریسک‌پذیری و افزایش اعتماد خارجی‌ها صورت گیرد.

استاندار مرکزی نیز در ادامه این جلسه گفت: هم‌اینک در استان به‌صورت جدی پیگیر شناسایی معضلات و تنگناها و راه‌های برون‌رفت از موانع به‌ویژه در دوران پساتحریم هستیم.

سید علی آقازاده افزود: در نظر داریم برای انجام این مهم کمیته‌ای ایجاد نماییم تا با همفکری بخش خصوصی به‌عنوان بخش تأثیرگذار در اقتصاد و پس از کارشناسی مسائل و موضوعات، راهکارهای مختلف را ارزیابی و بهترین آن را اتخاذ کنیم.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر مذاکرات پیش‌بینی می‌کنیم روند گفت‌وگوها مثبت پیش برود و به‌زودی شاهد بازگشت آمریکا به برجام باشیم و بر همین اساس باید برنامه‌ریزی‌ها را صورت دهیم و فرصت‌ها را شناسایی کنیم تا بهره مناسب را از آن داشته باشیم.

آقازاده تأکید کرد: علاوه بر این بررسی، کنترل و کاهش تهدیدهای احتمالی نیز نباید مغفول واقع شود و گروه‌هایی از تولیدکنندگان که از نوسانات نرخ ارز متأثر می‌شوند باید مورد شناسایی قرار گیرند تا کمترین آسیب متوجه آنان باشد.

استاندار گفت: همان‌گونه که در روزهای دشوار تحریم، تولیدکنندگان و صنعتگران اثربخشی قابل دفاعی در کاهش نتایج تحریم داشتند امید می‌رود در سایه برگزاری این جلسات و حفظ ارتباطات دوجانبه میان دولت و بخش خصوصی و همچنین با برنامه‌ریزی و مدیریت مناسب در دوران پس از تحریم نیز موفقیت‌های اقتصادی و عملکرد مثبت و افتخارآفرین برای استان و کشور رقم بخورد.

موضوعات :
در همین رابطه