رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام تاکید کرد

عدم ترخیص به‌موقع  نهادهای‌دامی به زیان مردم است

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: هر روز تأخیر در ترخیص کالاهای اساسی به‌جز زیان بیشتر نتیجه‌ای برای صاحب کالا ندارد.

03 تیر 1400
کد خبر : 38630
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محمدمهدی نهاوندی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفته است: عدم تأمین و تخصیص به‌موقع ارز، وجود ناهماهنگی‌ها در بستر توزیع نظام توزیع نهاده‌های دامی و اخیراً نیز محدودیت‌های ناوگان حمل و نقل داخلی کشور و بارگیری و حمل کالاهای اساسی از گمرکات عواملی هستند که منجر به ماندگاری کالاهای اساسی موردنیاز کشور در گمرکات می‌شوند.

نهاوندی ادامه می‌دهد: با اتخاذ تمهیداتی نظیر ترخیص درصدی و تأمین ارز به‌صورت اعتباری از سوی وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بخشی از مشکلات مربوط به روند تأمین ارز تا حدودی برطرف شده است ولی کماکان در این خصوص با محدودیت‌ها و نواقص مواجه هستیم.

مدت‌هاست که واد کنندگان نهاده‌ها یدامی از موانع و مشکلات در مسیر کار خود می‌گویند. حالا با بروز خشکسالی و هشدارهایی در این زمینه که قبلا توسط رئیس اتاق ایران هم بیان شده بود، مشکلات تشدید خواهد شد.

نهاوندی هم تاکید می‌کند: بروز خشکسالی کم‌سابقه و افت ظرفیت تولید داخلی علوفه مورد نیاز کشور و افزایش ۳۰ درصدی قیمت جهانی کالاهای اساسی باعث مشکلاتی شده است.

او معتقد است: باید برای تامین نیازهای اساسی برنامه‌ریزی ویژه‌ای شود. اما متأسفانه هم‌زمانی این مشکلات با تغییر دولت نگرانی‌هایی برای مغفول ماندن احتمالی این موارد مهم که تأثیر مستقیم بر تولید و سفره مردم خواهد گذاشت را در پی دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح می‌کند: بخشی از تبعات ناهماهنگی‌ها و به‌ویژه کندی در فرآیند تأمین کالاهای اساسی به واردکنندگان نهاده‌های دامی تحمیل و موجب می‌شود اقلامی که به بنادر و گمرکات رسیده‌اند به‌رغم تمامی تلاش مسئولان گمرک و واردکنندگان امکان ترخیص نشوند.

او ادامه می‌دهد: بخشی از کالاهای اساسی هم که از پروسه تأمین و تخصیص ارز عبور کرده‌اند گاهی اوقات در دایره مشکلات توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه به دلیل برخی اشکالات زیرساختی محصور می‌شوند و همین امر باعث تأخیر در روند خروج نهاده‌های دامی از انبارهای بنادر و گمرکات و تأمین نهاده‌های دامی موردنیاز دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌شود که در نهایت به زیان صنعت و جامعه است.

به‌گفته نهاوندی هر روز تأخیر در ترخیص کالاهای اساسی از بندر به‌جز زیان بیشتر نتیجه‌ای برای صاحب کالا ندارد. صاحبان کالا متضرر از معضل کندی در ترخیص کالا از گمرکات هستند.

در همین رابطه