رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

طبیب‌زاده در نشست توسعه همکاری اقتصادی کرمان و سوریه

خودکفایی ایران در تولید کود فسفات با تلفیق اسیدسولفوریک کرمان و خاک فسفات سوریه

رئیس اتاق کرمان در نشست توسعه همکاری‌های کرمان و سوریه، استفاده از ظرفیت کرمان و سوریه در تولید سولفوریک کرمان و خاک فسفات را زمینه مساعد برای تأمین کود فسفات کشور عنوان کرد.

07 تیر 1400
کد خبر : 38675
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان گفت: در حال حاضر بیش از یک‌میلیون و 200 هزار تن اسیدسولفوریک در مجتمع‌های مس استان تولید می‌شود که اگر این اسید را با خاک فسفات وارد شده از سوریه تلفیق کنیم می‌توان نیاز کشور را در تأمین کودهای فسفات برآورده کرد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست مجازی توسعه همکاری‌های اقتصادی کرمان و سوریه افزود: این فعالیت‌ها در سطح گسترده قابل انجام است و می‌توان با شناسایی معادن سوریه و همکاری شبکه حمل‌ونقل، تهاتر جدی این موضوع و سایر زمینه‌ها را در دستور کار قرار داد.

او ادامه داد: کرمان کالاهای قابل‌توجه و پتانسیل‌های بالایی برای عرضه در بازار سوریه دارد و با توجه به آرامش نسبی ایجاد شده در سوریه و آغاز بازسازی این کشور، می‌توان در حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، پیمانکاری و مشاوره، مصالح ساختمانی، غذایی و صنعتی در بازار سوریه حضور داشت.

طبیب زاده، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی فعالان اقتصادی برای تجارت با سوریه، وجود امنیت در طی کردن مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی است که باید برای این موضوع نیز اطمینان خاطر به فعالان اقتصادی داده شود.

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: تعرفه ترجیحی برای تجارت بین سوریه و سایر کشورها باید شناسایی و بهترین روش برای تجارت با این کشور انتخاب شود.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری اتاق کرمان با بیان اینکه در حال حاضر فرصت مناسب برای اقدام عملیاتی در سوریه وجود دارد، گفت: شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، پیمانکاری و مشاوره‌ای استان توانمندی‌های بسیاری در حوزه‌های نیروی انسانی، ماشین‌آلات و مسائل مالی دارند و می‌توانند در سوریه فعال شوند.

علی نقوی افزود: می‌توان تفاهم‌نامه‌هایی را بین مجموعه‌های مختلف کرمان و سوریه منعقد، ارتباط بین کشورهای مختلف را برقرار و زمینه‌های مختلف تأمین منابع مالی و فعالیت اقتصادی را شناسایی و مشخص کرد.

در ادامه دبیر کل اتاق مشترک ایران و سوریه تصریح کرد: در دو ماه نخست سال جاری کل صادرات ایران به سوریه 49 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 112 درصد رشد داشته است.

اصغر میرزایی خاطرنشان کرد: سهم سوریه در صادرات ایران کمتر از یک درصد است و واردات از سوریه به ایران نیز به‌جز خاک فسفات آن‌هم به میزان بسیار کم، صورت نمی‌گیرد.

مدیر مرکز تجارت ایران در دمشق خاطرنشان کرد: بیشترین صادرات ایران به سوریه در زمینه توربین، ماشین‌آلات و قطعات الکتریکی، خرما، آجیل و هندوانه بوده و واردات از سوریه نیز مواد معدنی و روغن‌زیتون بوده است.

او در ادامه امنیت کشور سوریه را بیشتر از برخی کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: آمادگی لازم برای پذیرش هیات‌های تجاری از ایران و اعزام هیات‌های تجاری سوریه به کرمان وجود دارد تا روابط تجاری به‌صورت ویژه بین کرمان و سوریه برقرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما ایران نیز در این نشست به نبودن نظم برای حضور تجار ایرانی در نمایشگاه‌ها و بازارهای سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه کشوری است که مردم آن خرمای زیادی مصرف می‌کنند و بیشترین میزان مصرف مربوط به ماه مبارک رمضان است.

محسن رشیدفرخی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسائل امنیتی در کشور سوریه با سرعت در حال برطرف شدن است و انتظار می‌رود برای برگزاری نشست‌های رودررو فعالان اقتصادی و شرکت آنها در نمایشگاه‌ها، مراودات لازم با سهولت بیشتری انجام شود. و

او ادامه داد: در زمینه فرآوری خرما نیز امیدواریم بتوانیم کارخانه‌هایی مدرن در سوریه راه‌اندازی کنیم و محصولات متنوع را در این بازار پرمصرف ارائه کرد.

موضوعات :
در همین رابطه