رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اراک در دیدار با سفیر اندونزی در تهران

تبادل کالاهای باکیفیت به توسعه مناسبات ایران و اندونزی کمک می‌کند

رئیس اتاق اراک در دیدار با سفیر اندونزی در تهران با تأکید بر نقش کالاهای باکیفیت و رقابت‌پذیر در مناسبات اقتصادی، از آمادگی برای توسعه صادرات استان مرکزی به اندونزی خبر داد.

03 شهریور 1400
کد خبر : 39270
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، استفاده از محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر برای صادرات را راهکار مناسبی برای افزایش مناسبات اقتصادی با دیگر کشورها عنوان کرد.

ناصر بیکی در دیدار با سفیر اندونزی در تهران افزود: نقاط مشترک مبادلات بین استان مرکزی و اندونزی بسیار زیاد بوده و این جلسه می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از ارتباطات و تعامل بین دو کشور باشد و باید ادامه داشته باشد.

رئیس اتاق اراک با اشاره به اینکه نفت و مشتقات نفتی ازجمله نیازهای ضروری کشور اندونزی محسوب می‌شود، تصریح کرد: استان مرکزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در زمینه صنعت نفت می‌تواند گزینه مناسبی برای گسترش مراودات تجاری بین ایران و اندونزی باشد، همچنین وجود صنایع بزرگ و تخصصی بسیار در این استان به‌عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور از دیگر مواردی است که سبب تمایل بیشتر اندونزی برای برقراری روابط تجاری با آن است.

بیکی ادامه داد: ارتباط و تعامل با اندونزی فرصتی برای استان مرکزی در زمینه توسعه ارتباطات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

در ادامه نشست، رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک نیز گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی در زمینه کشاورزی نیز مزیت رقابت‌پذیری دارد شرکت‌های تأمین‌کننده بزرگ استان می‌توانند در زمینه رفع نیازهای کشاورزی کشور اندونزی کمک کنند.

سید سعید رضوانی گفت: آگاهی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دو کشور و شناخت نیازهای یکدیگر در جهت افزایش تعامل دو کشور نقش به سزایی دارد.

دبیر اجرایی اتاق اراک نیز گفت: با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی این آمادگی وجود دارد تا با برنامه‌ریزی اتاق اراک پذیرش هیئت‌های تجاری از اندونزی به‌منظور آشنایی با توانمندی‌های استان مرکزی صورت گیرد.

علی جودکی افزود: ازآنجاکه اندونزی یکی از کشورهای هدف صادراتی واحدهای تولیدی صنعتی استان مرکزی است تبادل هیئت‌های تجاری و مذاکره رودررو می‌تواند در جهت آشنایی تجار دو کشور و ایجاد بستر مناسب برای ارتقا سطح روابط و بالا بردن تراز تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق اراک نیز در ادامه این نشست گفت: باوجود تنوع صنعت و مزیت‌های استان در زمینه صنایع ریلی و تجهیزات وابسته، نفت گاز پتروشیمی، آلومینیوم، سنگ و مواد معدنی، شیمیایی، عایق‌های رطوبتی، فرش و گل و گیاه و پسته و محصولات کشاورزی می‌توان از استان مرکزی به‌عنوان ایران کوچک نام برد، چراکه پتانسیل‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی می‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور اندونزی باشد.

سعید بیگ زاده با تأکید بر اینکه معرفی توانمندی‌های استان در یک جلسه امکان‌پذیر نیست ضمن دعوت از سفیر اندونزی به‌منظور بازدید از صنایع استان مرکزی به همراه کاردار سفارت و وابسته بازرگانی سفارت افزود: اتاق اراک به جهت حضور در بازار اندونزی و تقویت مناسبات اقتصادی با یکی از استان‌های صنعتی آن کشور اعلام آمادگی می‌کند.

در ادامه نشست، سفیر اندونزی در تهران نیز ضمن خرسندی از ملاقات با رئیس و اعضای اتاق اراک، از حضور واحدهای تولیدی صنعتی استان مرکزی به‌عنوان چهارمین قطب صنعتی ایران در بازار اندونزی استقبال کرد.

یولیانتورو با اشاره به اینکه اندونزی با جمعیت 270 میلیون نفری می‌تواند بازار خوبی برای هر کشوری باشد، افزود: صادرات ایران به اندونزی بیشتر در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است که گاز LPG هم جز این محصولات است البته در حوزه صادرات غیرنفتی واردات آلومینیوم، آهن و فولاد از ایران نیز داریم.

سفیر اندونزی در تهران گفت: با توجه به مزیت استان مرکزی که یکی از استان‌های صنعتی ایران است و باوجود شرکت پتروشیمی، صنایع معدنی و پتانسیل‌های موجود در این حوزه، این شانس وجود دارد که استان مرکزی توسعه صادرات خود به اندونزی را در زمینه‌های مورد اشاره داشته باشد.

یولیانتورو همچنین اظهار کرد: ما بسیار علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها در حوزه محصولات کشاورزی هستیم. آجیل و خصوصاً پسته از ایران به اندونزی صادر می‌شود که ما علاقه‌مندیم در حوزه سایر محصولات کشاورزی هم شاهد توسعه و افزایش صادرات به کشور اندونزی باشیم.

سفیر اندونزی در تهران ادامه داد: حوزه دیگری که در محصولات کشاورزی قابل‌توجه است، گیاهان دارویی است که در هر دو کشور پتانسیل‌های خوبی در این زمینه وجود دارد. در ایران، زعفران فرصت خوبی برای صادرات به کشور اندونزی محسوب می‌شود و همچنین ظرفیت‌هایی هم در کشور ما وجود دارد که امکان صادرات به ایران در این زمینه‌ها مهیاست.

سفیر اندونزی در تهران ضمن قبول دعوت اتاق اراک برای سفر به استان مرکزی در آینده‌ای نزدیک، پیشنهاد کرد: با هماهنگی بخش اقتصادی سفارت اندونزی در ایران زمینه برگزاری جلسه‌ای به‌صورت ویدئوکنفرانس فی‌مابین اتاق بازرگانی اندونزی و اتاق اراک با هدف آشنایی و بررسی راهکارهای افزایش همکاری‌ها فراهم شود.

موضوعات :
در همین رابطه