السَّلامُ عَلیَکِ یا فاطِمَةَ الزَّهرا (سلام الله علیها)

رادیو مجازی اتاق ایران - 23 آبان 1403

فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اکسپوی 2020 فرصتی برای جذب سرمایه‌های خارجی است

رئیس کمیته اکسپوی اتاق ایران ضمن تشریح جزئیات برگزاری اکسپو 2020، این رویداد مهم را فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های های‌تک ایران و جذب سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

سارا ترابی

خبرنگار
17 شهریور 1400
کد خبر : 39496
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

جزئیات چگونگی آماده‌سازی ملزومات برای حضور ایران در اکسپوی 2020 دبی از سوی رئیس کمیته اکسپوی اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و امارات تشریح شد. به گفته او نزدیک بودن محل برگزاری این کسپو به ایران فرصتی است که از هر منظر باید مورد بهره‌برداری مناسب از سوی دولت و بخش خصوصی ایران قرار بگیرد.

در این ارتباط فرشید فرزانگان، رئیس کمیته اکسپوی اتاق ایران به موضوع گردشگری و اهمیت معرفی جامع و مناسب آن توسط مسئولان ذی‌ربط در اکسپو اشاره کرد. به باور او اگر بتوانیم در این حوزه عملکرد مناسبی داشته باشیم، فرصت‌های خوبی برای ایران ایجاد خواهد شد.

این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اولین فرصت در اکسپوی 2020 را تامین اقلام کالاهای مورد نیاز 30 میلیون گردشگری دانست که در مدت برگزاری اکسپو به دبی می‌آیند و می‌توانند با برندهای ایرانی آشنا شوند و از آنها استفاده کنند. این بهترین راه معرفی محصولات ایرانی است.

فرزانگان تاکید کرد: آنچه باید مدنظر باشد، کیفیت کالاهای غذایی برای تامین نیاز گردشگرانی است که در این مدت به دبی سفر می‌کنند. این یک فرصت استثنائی است. پس باید روند صادرات کالاها تسهیل‌تر شود تا محصولات با کیفیت در اختیار مشتری قرار بگیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات ترمیم جایگاه کالاها با برند ایرانی را به عنوان هدف اصلی این اکسپو عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل محدودیت‌ها، ارزان فروشی، عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای در تجارت و عدم روابط بلندمدت تجاری، برندهای ایرانی در طول زمان دچار آسیب شده‌اند. اکسپوی 2020 فرصتی برای احیای برندهای ایرانی است.

او فرصت دیگری که در این رویداد بزرگ جهانی برای ایران وجود دارد را امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد. به اعتقاد این فعال اقتصادی در ایران به دلیل فضای کسب‌وکار آسیب دیده و اقتصاد کلان پیش‌بینی‌ناپذیر، موضوع سرمایه‌گذاری به شدت لطمه دیده است و در معرض خطر قرار دارد. اکسپو فرصتی است تا بتوانیم به کمک آن سرمایه‌گذارانی که در ایران هستند را حفظ و شرکت‌های جدیدی را جذب کنیم.

رئیس کمیته اکسپوی ایران معتقد است خلق زنجیره تولید مشترک می‌تواند رویکرد اصلی ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی باشد.

او همچنین به محدودیت‌هایی اشاره کرد که با وجود آنها توانستیم خود را برای حضور در اکسپوی دبی آماده کنیم. بر اساس اظهارات فرزانگان نواقص و نارسایی‌هایی در این ارتباط وجود داشت اما با وجود همه آنها با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، پاویونی را طراحی کردیم که رتبه هشتم را از نظر طراحی در بین پاویون سایر کشورها به خود اختصاص داد.

مشارکت در اکسپو را آغازی نو در فعالیت‌های اقتصادی

رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران در ادامه مشارکت در اکسپو را آغازی نو در فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشور تمرکز بر این بخش را بسیار ضروری خواند.

او در این ارتباط از مکاتبه با نمایندگی‌های سیاسی ایران در سراسر دنیا، کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی، تشکل‌ها، خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استانی، اتاق‌های استانی، اتاق‌های مشترک، اتاق اصناف، خانه‌های صنعت و معدن، خانه معدن و غیره خبر داد و گفت: سعی داریم موقعیت اکسپو را به اطلاع همگان برسانیم و از کل ظرفیت کشور برای حضور شایسته در اکسپوی 2020 بهره ببریم.

به اعتقاد این فعال اقتصادی اکسپو محل حضور بهترین برندهاست هرچند فضای اقتصاد جهانی و شیوع کرونا به همه شرکت‌های بزرگ دنیا آسیب زد و دراین برهه زمانی، شرکت‌های ایرانی به دلیل تحریم،‌ لطمه‌های بیشتری را تحمل کردند؛ اما این امکان وجود دارد که به همت شرکت‌های برتر کشور، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را به جهانیان معرفی کنیم.

فرزانگان در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی اشاره کرد که قرار است از سوی سازمان‌های و نهادهای مختلف در ارتباط با اکسپو انجام شود. او پیش از این اعلام کرد که پاویون ایران در بخش تحرک قرار دارد که به حمل‌ونقل، سفر و اکتشاف، اقتصاد دیجیتال، پشتیبانی و لجستیک می‌پردازد. دو هزار و 400 متر فضای پاویون ایران است که یک هزار و 100 متر زیربنای مفید دارد.

به گفته این فعال اقتصادی اکسپوها فرصتی برای نمایش دستاوردهای جدید هر کشوری در علوم آینده است که در این بخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجری تمرکز بر های‌تک‌ها شده و برای بهره‌برداری از فرصت‌های تبلیغاتی موجود در اکسپو، شرکت سهامی نمایشگاهی‌، شرکت صابر انصار مهر را معرفی کرده که قرار است با تولید محتوا به صورت چند رسانه‌ای در صفحه‌های نمایش هوشمند این معرفی‌ها و تبلیغات را انجام ‌دهد.

رئیس کمیته اکسپوی اتاق ایران ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد هم به فرصت‌های سرمایه‌گذاری درایران پرداخته و اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری جلسات رودررو هم به عهده کمیته اکسپوی اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و امارات گذاشته شده است. معرفی ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی هم توسط وزارت میراث فرهنگی انجام می‌شود. بخش فرهنگی طراحی رویدادها و جشن‌ها به بنیاد رودکی و بخش تجاری آن به شرکت سهامی نمایشگاه‌ها سپرده شده است. معرفی توانمندی‌های صنعتی هم توسط وزرات صنعت، معدن و تجارت و مناطق آزاد تجاری صنعتی  با هدف بهره‌برداریی از ظرفیت‌های موجودف انجام می‌شود. توانمندی‌‎های معدنی کشور نیز قرار است از سوی خانه معدن معرفی شود.

او درباره اعزام هیات تجاری به اکسپوی 2020 توضیح داد: اعضای کمیته اکسپوی اتاق ایران قصد دارند این موضوع را با رویکرد جدیدی در قالب مجموعه نشست‌هایی از گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها بر مبنای تم اکسپو برنامه‌ریزی کنند. با کمک کارگزاران اتاق مشترک ایران و امارات شرایط را فراهم خواهیم کرد تا مجموعه‌ای از تورهای دانش‌بنیان و فناورانه، صنعتی و تجاری،  دانشگاهی و پزشکی و غیره برگزار کنیم سمینارها و نمایشگاه‌های جانبی را هم در دستورکار داریم و در این رابطه با همه تشکل‌ها، اتاق‌های استانی، اتاق‌های مشترک، اتاق اصناف، خانه‌های صنعت‌ومعدن، خانه معدن و غیره مکاتبه داشتیم و تا هفته آینده پکیج‌های مربوط به هر توری نهایی می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در قالب هر کدام از این تورها سفر خود را تنظیم کنند.

رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران همچنین شورای بازرگانان ایرانی مستقر در دبی را ظرفیتی معرفی کرد که نباید نادیده گرفته شود. بر اساس گفته‌های او هماهنگ شده تا این شورا با شوراهای مشترک سایر کشورها در دبی مکاتبه کند و نشست‌های رودررویی را بین فعالان اقتصادی ایرانی با کشور موردنظر ترتیب دهد.

اکسپوی 2020 محل معرفی برنامه‌های کشورها برای آینده است

فرزانگان در ادامه به موضوع کلی اکسپو پرداخت و در این رابطه گفت: دولت‌ها در اکسپوها سعی می‌کنند فرهنگ، تمدن، مسائل اجتماعی، اقتصادی و علمی خود را با رویکرد فناورانه به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند. روح ارتباط پاویون‌ هر کشوری با مخاطبان خود در اکسپوها بر اساس تم اکسپو طراحی می‌شود. تم این اکسپو پیوند اذهان، خلق آینده است.

رئیس کمیته اکسپو اتاق ایران افزود: «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» با توجه به «نجات جان، توانمندسازی زندگی» تم اکسپوی ژاپن است که 5 سال آینده برکزار خواهد شد. در سال 2000 و سال‌‎های بعد از آن موضوع طبیعت عنصر اصلی تم اکسپوها بود؛ اما در سال 2020 و 2025 تم اکسپوها برمبنای آینده تنظیم شد. با توجه به روندها که بسیار تغییرات سریعی هستند، نیاز امروز جهان نگاه به آینده است و این نشان از فناوری‌های هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، اینترنت اشیا و غیره می‌دهد.

به گفته او اکسپوها در تلاش هستند دانش بشر و اطلاعات عمومی را به ویژه در مخاطب عمومی بهبود دهند و با ارائه پیشرفت‌های تکنولوژیک در بخش‌های مختلف مخاطب خاص را هم درگیر کنند. اکسپوهای رسمی به صورت نمادین و مجموعه گرده‌همای جهانی از کلیه کشورها هستند که هدفشان پیدا کردن راهکارهایی برای چالش‌های موجود است. اولین اکسپو در 1851 در لندن برگزار شد و به دنبال آن نهاد بالادستی اکسپوها با هدف نظارت و تنظیم این ریدادها تشکیل شد روند برگزاری آن را ساماندهی می‌کند و تلاش دارد دانش بشر را بهبود داده و پیشرفت‌های موجود را به نمایش بگذارد.

موضوعات :
در همین رابطه