شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

جمال ساداتیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سینما با جلب اعتماد مردم کرونا را کنار می‌زند

صنعت سینما با ارائه آثار فاخر و جلب اعتماد مردم می‌تواند حتی در دوران کرونا که شرایط برای برگزاری گردهمایی‌ها مناسب نیست نیز در سالن‌های سینما را باز نگه دارد.

سارا ترابی

خبرنگار
21 شهریور 1400
کد خبر : 39543
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با شیوع ویروس کرونا در دنیا انواع مراکز گردشگری بسته شدند و صنعت سینما نیز از این مسئله آسیب‌های جدی دید. رفته‌رفته شرایط تغییر کرد و شاید تعداد فیلم‌ها و سریال‌هایی که ساخته شد قابل قیاس با دوران پیش از کرونا نباشد؛ اما ماندن در خانه نوع دیگری از نیاز مخاطب به فیلم‌ها و سریال‌های جدید و سرگرم‌کننده را به وجود آورد و این‌بار نوبت پخش این برنامه‌ها از ظریق تلویزیون‌های خانگی بود.

شاید مردم از رفتن به سالن سینما منع شدند، اما نیاز به دیدن فیلم و سریال در داخل خانه‌ها داشتند. در این دوره شاهد رشد گرایش‌ها به سمت پلتفرم‌هایی بودیم که در بستر اینترنت، امکان نمایش فیلم‌ها و سریال‌های جدید و قدیمی را در داخل منازل فراهم کردند.

بدین ترتیب عده‌ای از آغاز دوران جدید در صنعت سینمای دنیا و شاید بسته شدن سالن‌های سینما سخن گفتند؛ اما در همین وضعیت نیز به نظر می‌رسد همچنان حضور در سالن‌ها و تماشای فیلم به صورت دسته‌جمعی در بین مردم جذابیت‌های خود را حفظ کرده و حتی کرونا نیز نتوانست مانع جدی در برابر سینما رفتن مردم باشد.

جمال ساداتیان، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با تاکید بر لزوم تولید فیلم‌ها و سریال‌های فاخر که عین سرگرم‌کنندگی قادر به جلب مخاطبان و پاسخ‌گوی نیازهای فکری و رفتاری به آنها باشد، گفت: اگر صنعت سینما با چنین شاخص‌هایی، دست به تولید بزند، حتی کرونا نیز نمی‌تواند درهای سینما را ببندد.

ساداتیان به مناسبت روز سینما در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به اکران آخرین قسمت سریال زخم کاری در سینما آزادی، اشاره و تاکید کرد: بلیت‌های مربوط به این اکران ظرف 10 دقیقه به فروش رفت و کل ظرفیت سینما تکمیل شد، در حالی که ساعت اکران فیلم سه صبح بود و موضوع کرونا را هم باید به ان اضافه کنیم.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون معتقد است: کرونا اثرات منفی بر کل جهان داشت و به دلیل پیک‌های زیادی که اتفاق افتاد موجب شد به تدریج سینما از اولویت خارج شود. با این وجود سینما یک مرکز گردشگری است و ابزار هنری ارزان و در دسترسی محسوب می‌شود. در واقع فراگیری آن نسبت به سایر هنرها بیشتر بوده و جذابیت عام‌تری دارد. اقشار مختلف جامعه برای گردهمایی و گذراندن اوقات فراغت خود به طور معمول سینما را انتخاب می‌کنند چراکه در عین بازگو کردن داستان‌های متنوع، تلنگرهای اجتماعی و حرف‌های جذابی را به مخاطب منتقل می‌کند. با این اوصاف به نظر نمی‌رسد که چنین ظرفیتی به راحتی قابل حذف باشد.

ساداتیان به انتظارات و توقعاتی که در سطح جامعه نسبت به سینما وجود دارد نیز اشاره و تصریح کرد: مردم می‌خواهند در شرایطی مناسب، در سالن‌های شیک و زیبا به تماشای فیلم‌های فاخر و ارزشمند بنشینند. متولیان این صنعت باید داستان‌ها را به گونه‌ای بیان کنند که مردم با آن ارتباط برقرار کرده و جذب شوند.

او خاطرنشان کرد: بدون شک صنعت سینما بعد از فروکش کردن کرونا مجدد به جایگاه قبلی خود در سطح جامعه برمی‌گردد و حتی شاید بتواند برای جبران مدتی که سایه محدودیت‌های کرونا بر آن افتاده بود، با شرایط ویژه‌تری نسبت به گذشته مواجه شود.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در ادامه تعداد ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها در دوران کرونا را غیرقابل قیاس با گذشته دانست و تاکید کرد: همان‌طوری که گفته شد از نظر آماری شرایط خوبی نداریم؛ اما وضعیت اکران فیلم‌هایی مانند دینامیت و درخت گرو دلگرم‌کننده است. از طرفی پیش‌بینی می‌کنیم که اکران فیلم آقای فرهادی که قرار است 5 آبان همزمان با فرانسه در ایران نیز اتفاق افتد، شرایط متفاوت‌تری را از نظر استقبال و حضور در سینماها حتی با وجود کرونا، رقم بزند. امیدوارم تا آن زمان از پیک پنجم هم عبور کرده باشیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود نمایش خانگی فیلم‌ها و سریال‌ها را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: استفاده از شبکه نمایش خانگی را به هیچ وجه تهدیدی علیه سینما نمی‌بینم و معتقدم این موضوع در کنار سینما می‌تواند به نیاز تعدادی از افراد جامعه در روزها و ساعاتی خاص و یا افرادی که سنین بالاتری دارند، پاسخ دهد. انچه در این رابطه مهم است فقط برقراری ارتباط و اعتمادسازی آنها است. این پلتفرم‌ها نیز باید بتوانند با فیلم‌ها و سریال‌های فاخر اعتماد بینندگان را جلب کنند.

ساداتیان انتقال مدیریت شبکه‌های خانگی به صداوسیما را اقدامی نادرست خواند و تاکید کرد: متاسفانه مدیریت این شبکه‌ها در اختیار صداوسیما قرار گرفت و به نظر می‌رسد این موضوع آسیب‌هایی را در پی داشته باشد و به تدریج شاهد سوق یافتن مجدد مردم به سمت شبکه‌های خارجی باشیم.

در همین رابطه