رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطرح شد

خانه خلاق خوراک ایرانی با محوریت بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود

در اولین نشست کمیته گردشگری خوراک کمیسیون گردشگری اتاق ایران بر لزوم راه‌اندازی خانه خلاق خوراک ایرانی با محوریت بخش خصوصی تاکید شد.

15 آبان 1400
کد خبر : 40226
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین جلسه کمیته گردشگری خوراک و نوشیدنی‌های ایرانی که یک کمیته جدیدالتأسیس ذیل کمیسیون گردشگری اتاق ایران است، برگزار شد.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق ایران در این جلسه گفت: ایده راه‌اندازی کمیته گردشگری خوراک در اتاق ایران؛ ایده‌ای بسیار جذاب و کاربردی است که می‌تواند راهگشایی مناسب برای جذب و تأمین نظر گردشگران داخلی و بین‌المللی باشد.

او در ادامه ظرفیت بالای برند حلال را با توجه به اینکه تمام محصولات؛ غذا و نوشیدنی‌های ایرانی حلال هستند، ظرفیتی طلایی برای توسعه گردشگری و صنعت خوراک و نوشیدنی ایران دانست.

مدیر خانه‌های خلاق کشور در معاونت فن‌آوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با ابراز خرسندی از راه‌اندازی این کمیته در اتاق ایران ضمن بیان لزوم اهمیت توجه به سفره ایرانی به‌عنوان شاه‌کلید توسعه گردشگری و رسالت اصلی این کمیته عنوان کرد: میهمان‌نوازی، توسعه گردشگری خوراک، برندسازی نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌های ایرانی و ایجاد تنوع در منوی رستوران‌های ایرانی همه در گرو گسترش فرهنگ سفره ایرانی است.

سادات با بیان اهمیت شناساندن ظرفیت‌های خوراک و نوشیدنی‌های ایرانی برای گردشگران خارجی و ایرانیان خارج از کشور استفاده از خلاقیت را در توسعه گردشگری مهم دانست و همه اعضای کمیته و فعالان گردشگری را به استفاده از ظرفیت‌های خانه‌های خلاق دعوت کرد.

سادات ضمن اعلام آمادگی معاونت فناوری ریاست جمهوری برای راه‌اندازی خانه خلاق خوراک ایرانی با محوریت بخش خصوصی اگفت: رسالت این معاونت فعال‌سازی بخش خصوصی و ایجاد شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در بخش خصوصی است و اتاق ایران نیز به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی، بهترین مکان برای توجه به بخش خصوصی واقعی محسوب می‌شود.

ستار کیان پور، رئیس کمیته گردشگری خوراک و نوشیدنی‌های ایرانی نیز در این جلسه فعالیت‌های انجام‌شده در ۵ سال گذشته گروه اقتصادی کافل را در حوزه خوراک و نوشیدنی‌های ایرانی را برشمرده و گفت: برگزاری جشنواره سفره ایرانی در سال ۱۳۹۵، ایجاد اطلس غذای ایرانی در سطح ملی، راه‌اندازی کمیته خوراک ایرانی در وزارت میراث فرهنگی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان در سال ۱۳۹۸ با توجه ویژه به خوراک عشایر ایرانی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۱۷ خیابان در کلان‌شهرهای کشور با مشارکت معاونت عمرانی وزارت کشور ازجمله این برنامه‌هاست.

کیان پور ضمن بیان و تبادل‌نظر اولویت‌های تعیین‌شده برای این کمیته، اظهار کرد: نظرات اعضای کمیته در حوزه لزوم توجه به برندسازی، توجه به چایی به‌عنوان پیشران نوشیدنی‌ها، توجه به گیاهان دارویی و دم‌نوش‌ها، توجه به مجتمع‌های گردشگری ازجمله گنج‌نامه همدان، توجه ویژه به بوم‌گردی‌های کشور به‌عنوان مهم‌ترین پتانسیل توسعه خوراک و نوشیدنی‌های ایرانی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های وزارت میراث فرهنگی، موجب رونق کمیت هگردشگری خوراک و نوشیدنی‌های ایرانی و استفاده از ظرفیت همه فعالان حوزه گردشگری خواهد بود.

در پایان این جلسه با توجه به ظرفیت‌های کمیته گردشگری خوراک از جمله حضور داوران بین‌المللی خوراک در آن، برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی ماهیانه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و همچنین ارائه مشاوره به وزارت میراث فرهنگی، دولت، مجلس و قوه قضائیه اعلام آمادگی شد.

در همین رابطه