رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

مرکز آمار ایران اعلام کرد

تورم تولیدکننده بخش صنعت به بیش از 80 درصد رسید

بنابر اعلام مرکز آمار تورم سالانه تولیدکننده صنعتی در تابستان امسال به 80.4 درصد رسید و بیشترین میزان تورم مربوط به ساخت مواد و فرآورده‌های شیمیایی با 113.2 درصد افزایش بوده است.

17 آبان 1400
کد خبر : 40293
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان امسال را منتشر کرده که بر مبنای آن تورم سالانه در این بخش با 1.9 درصد افزایش نسبت به فص بهار، به ۸۰.۴ درصد رسیده است.

در این بازه زمانی در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به زیربخش‌های «ساخت فرآورده‌های توتون و تنباکو» با ۲۲.۷ درصد، «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» با ۴۰.۶ درصد و «ساخت سایر مصنوعات» با ۴۴.۸ درصد بوده است. همچنین بیش‌ترین تورم سالانه به ترتیب مربوط به زیربخش‌های «ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی» با ۱۱۳.۲ درصد، «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» با ۱۰۶.۲ درصد و «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» با ۹۸.۲ درصد اختصاص داشته است.

همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت هم به 62.3 درصد رسیده است. این رقم به این معناست که میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل ۶۲.۳ درصد بالاتر بوده است. در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به زیربخش‌های «ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو» با ۲۴.۸ درصد، «ساخت وسایل نقلیهٔ موتوری، تریلرو نیم تریلر» با ۳۹ درصد و «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» با ۴۰.۱ درصد و بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه به ترتیب مربوط به زیربخش‌های «ساخت چوب و فراورده‌های چوبی» با ۹۹.۲ درصد، «ساخت مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی» با ۸۸.۶ درصد و «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی» با ۷۸.۴ درصد بوده است.

تورم فصلی در تابستان امسال هم به  ۹.۸ درصد رسید که در مقایسه با تورم فصلی در بهار امسال ۱.۶ درصد افزایش داشته است. در فصل مورد بررسی در میان زیربخش‌های مختلف صنعتی کم‌ترین تورم فصلی به زیربخش‌های «ساخت محصولات رایانه‌ای، الکترونیکی و نوری» با ۳.۲ درصد، «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» ۳.۹ درصد و «ساخت فراورده‌های توتون و تنباکو» با ۴ درصد و بیش‌ترین آن به ترتیب به زیربخش‌های «ساخت چوب و فراورده‌های چوبی» با ۲۲.۴ درصد، «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی» با ۱۹.۵ درصد و «ساخت محصولات غذایی» با ۱۳.۳ درصد اختصاص داشته است.

موضوعات :
در همین رابطه