روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان فارس

باید مراقب بود که امیدهای تازه به ناامیدی تبدیل نشود

غلامحسین شافعی می‌گوید: دولت سیزدهم امیدهای تازه‌ای در کشور ایجاد کرده؛ اما نکته مهم تمام فعالیت‌ها و اقدامات این است که این امیدهای تازه در مسیر حرکت کشور به ناامیدی تبدیل نشود.

18 آبان 1400
کد خبر : 40316
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: با بررسی عادلانه دولت‌ها از بعد از انقلاب تاکنون هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم با مشکلات و مسائل متعدد روبرو نبوده است و مشکلاتی مانند تحریم‌ها، مسائل اقتصادی و معیشت مردم، خشک‌سالی و مسائل متعدد کشور بار سنگینی را بر دوش دولت گذاشته است که هرکدام از این مسائل طلب می‌کند حرکت کشور متفاوت از گذشته باشد.

غلامحسین شافعی در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز، افزود: امروز موضوع رفاه و معیشت مردم یک اولویت مهم در کشور است که نمی‌شود مشکلات این بخش را مقطعی و با اقدامات کوتاهی مانند پخش کردن پول در کشور حل کرد بلکه فعالیت در حوزه اقتصاد و رفع پایدار مشکلات معیشتی مردم نیاز به بالا بردن و بهبود وضعیت اشتغال در کشور دارد.

شافعی با تأکید بر اینکه اقدامات دولت سیزدهم تاکنون امیدوارکننده بوده اظهار کرد: باور دولت سیزدهم بر توجه به نظرات بخش خصوصی است و تاکنون نیز تعامل خوبی بین دولت و بخش خصوصی در سطح کلان وجود دارد؛ از‌این‌رو، در اتاق ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی که وظیفه مهم مشاوره سه قوه را بر عهده دارد، تلاش می‌کنیم این امید تازه نگه داشته شود.

وی تعامل سازنده و مثبت اتاق بازرگانی شیراز با بخش دولتی استان را مثال‌زدنی و مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل تعامل خوب بخش دولتی و خصوصی و تمرکز بر بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش مشکلات اقتصادی استان؛ اتاق شیراز ایده‌ها و اقداماتی ارزشمندی به‌ویژه در بخش کشاورزی را در کشور انجام داده است که تأثیر ملی داشته است.

شافعی ضمن تأکید بر اهتمام ویژه مسئولان استانی به اقتصاد و فضای کسب‌وکار در استان‌ها اضافه کرد: امروز اتاق بازرگانی شیراز خدمتگزاری ملی دارد و این اتاق در بسیاری از رتبه‌های جز اتاق‌های برتر کشور است.

شیوه کنونی ارائه تسهیلات بانکی لطمه به تولید است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه شیوه کنونی ارائه تسهیلات بانکی لطمه به تولید است، خواستار کمک اتاق بازرگانی ایران برای حل مشکل شد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام نیز در این جلسه با بیان اینکه امید است این حضور شما در استان فارس منجر به تغییر و تحولات مثبت شود، اظهار کرد: ساختارهای گوناگون ازجمله ساختار حقوقی در کشور دارای اشکالاتی است که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه این ساختار سبب شده اصلاح فرآیندهای دارای اشکال در چارچوب حقوقی مشکل باشد، گفت: مصداق بارز این مشکلات بانک‌ها و تسهیلات آن‌ها برای واحدهای تولیدی است به این نحو که در قبال وام به تولیدکننده سود مرکب دریافت می‌کند که مصداق رب است علاوه بر آن جریمه دیرکرد و نظیر این نیز لحاظ می‌شود که درنهایت سبب لطمه به واحد تولیدی می‌شود.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه لطمه به واحد تولیدی سبب تعطیلی واحد و بیکاری کارگر می‌شود، افزود: این رویه نه‌تنها صاحبان تولید که به اقتصاد ضربه می‌زند و ظلم به کارگران است که باید با وضع قوانین جدید جلوی آن گرفته شود.

آیت‌الله دژکام با انتقاد از عدم مصرف سپرده‌های بانکی مردم فارس در همین استان بیان کرد: سپرده‌های مردم فارس از بانک‌های استان به مرکز و جاهای دیگر منتقل می‌شود که بارها نیز مورد گلایه ما و دیگر ائمه جمعه ازجمله مرحوم آیت‌الله ایمانی بوده اما کار اصلاح نشده است.

وی با بیان اینکه اتاق می‌تواند در این زمینه ورود کند تا مشکل به‌صورت قاعده‌مند برطرف شود، عنوان کرد: اگر این موارد را نتوانیم به شکلی قاعده‌مند و برخی از گره‌ها را باز کنیم، مشکل حل نخواهد شد و در این میان تنها بانک‌های خصوصی نیست بلکه بانک‌های دولتی نیز همین رویه را دارند.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه برای حل مشکل نیاز به یک همت عالی در همه مدیران هستیم و با برگزاری جلسه مشکلات حل نمی‌شود، تصریح کرد: تغییر و اصلاح شجاعت و شهامت می‌خواهد که باید وارد میدان شد و شما به‌عنوان اتاق بازرگانی در این سیستم منافعی دارید اما منافع بزرگ‌تری هم هست که دارد از بین می‌رود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اگر کشور می‌خواهد اصلاح شود باید روی این مسائل فکر کنیم، گفت: مسلماً ساختار فعلی به همین شکل خطا دارد و باید اصلاح شود. باید راه تأمین سود که منجر به مصالح کشور شود، پیدا کرد چراکه رویه‌ای که اکنون هست تجارت و تولید را تحت تأثیر قرار داده است. اتاق بازرگانی می‌تواند عالمانه راه‌حل ارائه دهد تا به وزارتخانه­های صنعت و اقتصاد کمک و نهایتاً رویکردهای غلط اصلاح شود.

در همین رابطه