رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در جلسه شورای گفت‌وگوی استان فارس مطرح شد

رتبه ششم استان فارس در پایش فضای کسب‌وکار تابستان 1400

شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان امسال به 5.91 رسیده و در این پایش استان فارس در رتبه ششم قرار گرفته است.

07 آذر 1400
کد خبر : 40560
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پنجاهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با ارائه گزارش عملکرد شورا، گزارش پایش فضای کسب‌وکار استان، شاخص مدیران خرید، دستور جلسه تحویل خدمات آب و فاضلاب تا درب واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی توسط شرکت آبفای شیراز، پیگیری اجرای ماده 23 قانون خدمات کشوری و ممانعت از فعالیت میهمان سراهای دولتی، بازنگری در ضوابط استقرار واحدهای صنعتی در منطقه‌ بندی‌های تعریف شده توسط اداره حفاظت محیط‌زیست و اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و بررسی شیوه برخورد با صنایع آلاینده، واحدهای مزاحم و بدون مجوز در حریم کارخانجات دارای مجوز برگزار شد.

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این جلسه بیان کرد: نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان 1400 معادل عدد 5.91 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) را به‌عنوان شاخص کل نشان می‌دهد که اندکی نامساعدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (بهار 1400 با میانگین 5.90) است.

وی افزود: همچنین این ارزیابی بیانگر آن است که ازنظر فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، وضعیت برخی مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب‌وکار ایران در تابستان 1400 بسیار جزئی نامساعدتر شده است.

رازقی اظهار کرد: فعالان اقتصادی کشور به‌طور متوسط، میزان تأثیر کرونا بر کسب‌وکار را 6.44 ارزیابی کردند.

رئیس اتاق شیراز با ارائه گزارش عملکرد پایش فضای کسب‌وکار استان فارس اضافه کرد: در این پایش فارس در رتبه ششم فضای کسب‌وکار در فصل تابستان ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

وی ادامه داد: استان فارس در تابستان 1400، توانسته امتیاز 5.71 از 10 را کسب نماید که نسبت به فصل بهار 1400 به میزان 2 درصد وضعیت استان مساعد شده است.

رازقی گفت: استان فارس از میان 31 استان با 5 پله بهبود نسبت به فصل بهار 1400، از رتبه 11 به رتبه 6 کشور ارتقا یافته است.

وی تصریح کرد: نگاهی به وضعیت پایش فضای کسب‌وکار استان طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که محیط کسب‌وکار نسبت به فصل گذشته به میزان 2.54 درصد و نسبت به تابستان 1399 به میزان 2 درصد مساعدتر شده است. با توجه به اینکه تابستان 1400 همزمان با گستردگی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی هفته‌ای کشور بوده است اما وضعیت مساعدتر از تابستان 1399 ارزیابی شده است.

رازقی افزود: در تابستان 1400، فعالان اقتصادی استان فارس در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کردند.

وی تصریح کرد: مؤلفه‌های مساعد شناسایی شده توسط فعالان اقتصادی استان فارس نیز به ترتیب شامل محدودیت دسترسی به آب، محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی، محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت، نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول عنوان کرد.

رئیس اتاق شیراز اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از واحدهای مورد پایش قرار گرفته، میزان تأثیرگذاری کرونا بر رشته فعالیت‌های استان در تابستان 1400 معادل امتیاز 6.48 بوده است. بیشترین تأثیر کرونا بر بخش خدمات با امتیاز 6.80، کشاورزی 6.33 و صنعت 6.09 بوده است.

رازقی گفت: ایجاد امیدواری در میان شاخص‌ها و عوامل معیارهای اقتصادی پس از فعالیت دولت سیزدهم مشهود بوده و امیدواریم این نویدهای امیدواری ناامید نشود.

وی اضافه کرد: ما در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تلاش می‌کنیم مشکلات اقتصادی فارس را احصا و موانع آن را برطرف کنیم و شاهد رونق تولید، اشتغال، اقتصاد و صادرات و بهبود فضای کسب‌وکار استان باشیم.

فرصت یک‌ماهه دستگاه‌های مسئول برای تأمین آب شهرک صنعتی شیراز

در ادامه این جلسه استاندار فارس، از شرکت آبفای شیراز و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس خواست طی بازه زمانی یک‌ماهه برای تأمین آب شهرک صنعتی این کلان‌شهر اقدام کند.

محمدهادی ایمانیه افزود: شرکت آبفا و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تنها یک ماه فرصت دارند تا زمینه امضای تفاهم‌نامه برای تأمین آب شرب و آب صنعتی موردنیاز شهرک صنعتی را تأمین کنند.

وی ادامه داد: هزینه آبی که قرار است به شهرک صنعتی برسد بر اساس تعرفه صنعتی خواهد بود.

در این جلسه پس از مذاکرات و تبادل‌نظر موارد زیر مصوب شد:

 اداره توزیع برق شیراز جدول قطعی برق با برنامه و بدون برنامه در طول تابستان 1400 تهیه و به استانداری اعلام نماید. همچنین موضوع قطعی برق به‌موقع و از قبل به واحدها اطلاع‌رسانی گردد. گزارش خسارات وارده به صنایع استان که توسط اتاق بازرگانی فارس تهیه شده است به شورای گفت‌وگوی ملی اعلام و از طریق دبیرخانه ملی این شورا پیگیری گردد.

 جلسه‌ای با حضور دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، ادارات برق، اتاق بازرگانی و تعدادی از واحدهای صنعتی استان برگزار گردد و تدابیری اندیشیده شود که چنانچه بدون اطلاع قبلی قطعی برق صورت گیرد واحدهای صنعتی حق شکایت از ادارات برق استان را داشته باشند.

 شرکت شهرک‌های صنعتی و آبفای شیراز ظرف مدت یک ماه تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تأمین آب شرب، مصرفی و فضای سبز شهرک صنعتی و شیوه آب‌رسانی تا درب واحدها را تعیین و به دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ارسال نمایند.

 کمیسیون گردشگری اتاق شیراز جلسه‌ای با حضور هتل‌ها و اقامتگاه‌های بخش خصوصی، میراث فرهنگی و سازمان‌های ذی‌ربط برگزار نموده و مشخص نمایند که چه تعداد اقامتگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و چه تعداد باوجودآنکه مختص مراکز دولتی هستند، خدمات عمومی نیز ارائه می‌دهند و گزارش آن در جلسه آتی شورا مطرح گردد.

جلسه‌ای با حضور سازمان صنعت- معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط‌زیست، اداره نظارت دانشگاه علوم پزشکی و اتاق بازرگانی تشکیل و پیش‌نویس پیشنهادات بازنگری در ضوابط مدنظر تهیه و به دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس جهت نامه‌نگاری به وزارتخانه، ارسال شود

موضوعات :
در همین رابطه