رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران تاکید شد

اتصال تحقیقات علمی به مسیر تجاری‌سازی محصولات ضروری است

در نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید شد که تحقیقات و نیروی انسانی علمی باید به صنعت و فضای کسب‌وکار وصل شود.

10 آذر 1400
کد خبر : 40598
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور افشین کلاهی، سحر بنکدارپور و علی خیرالدین برگزار شد.

در این نشست افشین کلاهی ضمن معرفی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و تشریح فعالیت‌های آن‌ها به لزوم ایجاد پایگاه‌های صادراتی در کشورهای همسایه و همچنین تلاش برای ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و به‌ویژه شرکت‌های و مجموعه‌های بزرگ صنعتی اشاره کرد.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، گفت: تاکنون در این حوزه‌ها چندان موفق نبوده‌ایم. چراکه، واقعیت این است که راه این مسیر از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گذرد.

کلاهی افزود: مدتی است که حاکمیت متوجه نقصان‌های موجود شده و می‌بینیم که نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این زمینه پررنگ‌تر شده است. از سوی دیگر با مطرح شدن موضوع تولید دانش‌بنیان‌ها امکانات خوبی در اختیار پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران تاکید کرد: تنها نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است اما تا حد زیادی مغفول مانده این است که گرچه شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری مستقرند و به دانشگاه‌ها وابسته‌اند؛ اما یک کسب‌وکارند و با رویکرد و نگاه پژوهشی صرف به نتیجه نمی‌رسند.

در ادامه معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در این وزارتخانه خبر داد و گفت: چالش‌هایی مانند کاهش انگیزه جوانان تحصیل‌کرده، تحصیل‌کرده‌های بیکار، کمبود نقدینگی، خالی ماندن صندلی دانشگاه‌ها به ویژه در مقطع ارشد، مهاجرت اعضای هیات علمی و … از موضوعاتی هستند که جای نگرانی دارند و به همین دلیل است که نیازمند همکاری با بخش خصوصی و صنعت هستیم.

علی خیرالدین ادامه داد: نیاز داریم تحقیقات و نیروی انسانی علمی را به صنعت و فضای کسب‌وکار وصل کنیم و با مهارت‌آموزی در جوانان این سرزمین انگیزه ایجاد کنیم. از این رو، با اطمینان می‌گویم این دست تعامل‌های خروجی مثبتی در پی خواهد داشت.

در این نشست به مواردی چون ارتباط صنعت و دانشگاه، استفاده از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری ملی و بین‌المللی، جذب سرمایه‌گذار و هموارسازی مسیر بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان اشاره شد.

در همین رابطه