رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از بحران مهاجران

پاکستان با محدودیت کسب‌وکار، مهاجران افغان را اخراج می‌کند

مهاجران در دنیا به یک پدیده جهانی تبدیل شده‌اند. ایران نیز چهارمین کشور دنیاست که بیشترین جمعیت مهاجران را در خود جای داده است. دولت پاکستان بانک‌ها را مجبور کرده که حساب مهاجران را ببندد. هم‌چنین از شرکت‌های موبایل خواسته است، سیم‌کارت آن‌ها را غیرفعال کند.

28 شهریور 1395
کد خبر : 4063
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

زمانی که شوری در سال 1979 به افغانستان حمله کرد، باعث شکل گرفتن بزرگ‌ترین جریان مهاجرت بعد از جنگ جهانی دوم شد.

تا سال 2014، افغانستان هر سال بزرگ‌ترین منبع مهاجران بود. بیشتر آن‌ها، از مرزهای‌شان به سمت پاکستان فراری شدند. تا انتهای سال گذشته، 1.5 میلیون افغان در پاکستان زندگی می‌کردند، تنها ترکیه پیش از این کشور میزبان مهاجران بیشتری بود.

حالا دولت پاکستان می‌خواهد افغان‌ها را به کشور خودشان برگرداند. در 31 دسامبر، کارت ثبت نام پناهندگان متوقف خواهد شد. به این معنی که 1.5 میلیون افغانی که در این کشور هستند، در بزرخی قانونی باقی خواهند ماند.

برای حدود یک میلیون افغان بی‌پرونده در پاکستان نیز دولت گفته است از 15 نوامبر آن‌ها برای ماندن در پاکستان به ویزا نیاز دارند، چیزی که تقریبا هیچ‌کدام از آن‌ها ندارند.

ضرب‌الاجل‌‌های این‌چنینی، پیش از این نیز گذاشته شده بود، اما نشانه‌هایی وجود دارد که حالا دولت چاره‌هایی از طریق کسب‌وکار اندیشیده است. دولت پاکستان بانک‌ها را مجبور کرده که حساب مهاجران را ببندد. هم‌چنین از شرکت‌های موبایل خواسته است، سیم‌کارت آن‌ها را غیرفعال کند.

بسیاری از افغان‌ها پیامی دریافت کرده‌اند که آن‌ها بیش از این نمی‌توانند در پاکستان بمانند. در ماه آگوست، 60 هزار و 204 افغان از پاکستان بیرون رفتند. این تعداد بیشتر از کل افغان‌هایی است که در سال 2015 پاکستان را ترک کردند.

کمیسریای عالی مهاجران در سازمان ملل متحد، پیش‌بینی کرده است که 220 هزار افغان ثبت‌نام شده و400 هزار نفر افغان بی‌پرونده، تا انتهای سال به افغانستان بازخواهند گشت.

سفیر افغانستان در پاکستان نیز اخیرا به جمعی از مهاجران گفته است:«شما به افغانستان تعلق دارید.»

اما دولت افغانستان با این مسئله مشکل دارد. این دولت برای پذیرش 1.2 میلیون نفر که خانه‌شان را ترک کرده‌اند، با چالش مواجه است، چرا که بسیاری از آن‌ها از جنگ با طالبان فرار کرده‌اند. سازمان‌هالی بین‌المللی تصور می‌کنند بحران انسانی جدیدی شکل خواهد گرفت.

منبع: اکونومیست

در همین رابطه